2013-05-28, 17:01
Medlem
rubinenrubys avatar
Nu vet jag inte om det här är rätt ämnestråd men iallafall så har jag som rubriken lyder blivit drogad, rånad och misshandlad i helgen på en Åbokryssning.

Jag misstänker att jag har blivit drogad med bensodiazepiner i kombination med alkohol exempelvis rohypnol. Jag har dessutom fått mitt kontokort länsat och har nu minus 2000 kronor på kortet. Sammanlagt tog "tjuvarna" ut över 5000 kronor. Jag minns absolut ingenting från resan och vaknade upp med blåmärken och ett brutet revben. Det jag undrar nu är om minnet möjligtvis kan komma tillbaks efter ett tag? med tanke på att jag inte minns något alls..

Dessutom undrar jag om det är någon som vet om det är möjligt att mitt kort har kopierats? För på mina kontoutdrag står det att det har gjorts minst 30 kontouttagförsök på ett ställe som heter:Södertälje Storg 7 (när jag söker på gatan så får jag upp Swedbank i Södertälje). Hur är det möjligt att någon har gjort ett flertal uttag på Swedbank i Södertälje mitt i natten när jag befinner mig på en båt mot Finland? Kan det vara så att dom har kopierat informationen och så har någon försökt ta ut pengar på en automat i Södertälje eller vad tror ni?

Jag har självklart polisanmält allt, men jag försöker få någon slags information om vad som har hänt mig, alla tips och förslag är välkomna!!
Citera
2013-05-28, 17:12
Moderator
Tystnads avatar
Hemsk det du råkat ut för!!

När det gäller kortet skriver du inte vad det är för kort du har ,är det ett kreditkort eller ett vanligt bankort.?

Har du ett kreditkort skall det ju inte kunna gå att ta ut mera än vad som finns på krediten.
Har du en kredit på 2000 kr ?

Är det bankort skall det väl igentligen inte gå att övertrassera systemet borde känna att det inte finns pengar på kontot ,fast det kan ju vara någon gammal bankomat som ej är online hela tiden ,fast finns det sådana fortfarande.
Sedan måste dom ju fått tag i din pin kod ,hade du den nerskriven i plånboken ???

Sedan finns det en spärr som gör att det inte är möjligt att ta ut mer än 15000 kr under ett par dagar.
Citera
2013-05-28, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubinenruby
Nu vet jag inte om det här är rätt ämnestråd men iallafall så har jag som rubriken lyder blivit drogad, rånad och misshandlad i helgen på en Åbokryssning.

Jag misstänker att jag har blivit drogad med bensodiazepiner i kombination med alkohol exempelvis rohypnol. Jag har dessutom fått mitt kontokort länsat och har nu minus 2000 kronor på kortet. Sammanlagt tog "tjuvarna" ut över 5000 kronor. Jag minns absolut ingenting från resan och vaknade upp med blåmärken och ett brutet revben. Det jag undrar nu är om minnet möjligtvis kan komma tillbaks efter ett tag? med tanke på att jag inte minns något alls..

Dessutom undrar jag om det är någon som vet om det är möjligt att mitt kort har kopierats? För på mina kontoutdrag står det att det har gjorts minst 30 kontouttagförsök på ett ställe som heter:Södertälje Storg 7 (när jag söker på gatan så får jag upp Swedbank i Södertälje). Hur är det möjligt att någon har gjort ett flertal uttag på Swedbank i Södertälje mitt i natten när jag befinner mig på en båt mot Finland? Kan det vara så att dom har kopierat informationen och så har någon försökt ta ut pengar på en automat i Södertälje eller vad tror ni?

Jag har självklart polisanmält allt, men jag försöker få någon slags information om vad som har hänt mig, alla tips och förslag är välkomna!!

Hej, tråkigt med det som hänt dig.. minnet kan komma tillbaka, men med största sannolikhet inte.. det finns en automat precis i koppling till swedbank i Södertälje. så dom har nog inte varit in på swedbank... Ring polisen och fråga om dom kan titta på om det finns någon kamera uppsatt i närheten och på såvis kunna se vilka det var..
MVH
Citera
2013-05-28, 17:16
Medlem
Schlaktarnns avatar
Låter riktigt hemskt.

Det finns nog väldigt mycket videodokumentation så gärningsmännen bör åka fast.

Säger som förre användaren, ser ingen annan möjlighet än att de har hittat din pin-kod i din plånbok eller att du sagt det.
Citera
2013-05-28, 17:39
Medlem
rubinenrubys avatar
Det är en vanligt bankomatkort från Swedbank. Min bank (Swedbank) förklarade att eftersom de har försökt ta ut så mycket pengar under flera tillfällen så har det ibland saknas täckning med banken, det har gjort att beloppen har blivit reserverade och sedan när det har kopplats till baken så har det istället blivit minus på mitt kort. Jag har aldrig haft minus innan på mitt kort någonsin så jag visste inte ens att det var möjligt med tanke på att jag inte har något kreditkort.

Har pratat med en nära vän till mig som är polis och han misstänker att kortet har blivit kopierat, och att jag bör berätta det för de som har hand om min utredning hos polisen. För då kan de kolla upp om det syns något på säkerhetskamerorna vid Swedbank i Södertälje..

Usch, jag förstår inte hur människor kan göra så här..

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Hemsk det du råkat ut för!!

När det gäller kortet skriver du inte vad det är för kort du har ,är det ett kreditkort eller ett vanligt bankort.?

Har du ett kreditkort skall det ju inte kunna gå att ta ut mera än vad som finns på krediten.
Har du en kredit på 2000 kr ?

Är det bankort skall det väl igentligen inte gå att övertrassera systemet borde känna att det inte finns pengar på kontot ,fast det kan ju vara någon gammal bankomat som ej är online hela tiden ,fast finns det sådana fortfarande.
Sedan måste dom ju fått tag i din pin kod ,hade du den nerskriven i plånboken ???

Sedan finns det en spärr som gör att det inte är möjligt att ta ut mer än 15000 kr under ett par dagar.
Citera
2013-05-28, 17:40
Medlem
rubinenrubys avatar
Jo jag har troligtvis sagt min pinkod när dom drogade mig, för jag har det inte uppskrivet någonstans. Känns så himla hemskt att inte veta vad som har hänt mig egentligen.. Mår uppriktigt sagt skit nu.
Citera
2013-05-28, 18:00
Medlem
Napis avatar
Det går utmärkt att övertrassera systemet, båtar tex skickar in sina transaktioner ett par dagar senare är det tomt på kontot då så övertrasseras det.
Vet också att några butiker på land, Lidl tex skickar sina med typ 2dagars mellarum.
Vissa bankomater kan också vara sega, dessa brukar dock inte tillåta övertrassering men det kan hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in