• 1
  • 2
2013-05-28, 13:58
Medlem
Dennos avatar
Har nu träffat på dessa tomtar 2 gånger. Första gången var på Överby i Trollhättan i vintras och nu sist på Ale torg norr om Göteborg.
En grupp på 4-5 personer av utländskt ursprung som går runt med ett block och vill ha underskrift för ett center för döva. Dom tar också emot kontanter rakt i handen. Första gången misstänkte jag att något var lurt men hade barnen med mig så kunde inte forska mer i det.
Men nu andra gången fick jag en av dom på film.
Hon var givetvis "döv" men ordet polis verkade hon förstå.

Detta kan ju inte vara annat än organiserat då samma stencil används av olika grupper.
Överst på pappret är massa handikappsymboler och sedan en text på extremt dålig svenska.

Tyvärr är väl inte detta något högt prioriterat hos polis. Men det gör mig upprörd att dom utnyttjar folks godtrohet.

Någon som har mer uppgifter eller som haft span på fler som gör denna scam runt om i landet?
Ps. Detta är väl inget nytt men jag har aldrig träffat på dessa tomtar innan.
Citera
2013-05-28, 14:13
Medlem
Det var om dessa på teven, de hängde utanför stora matvarubutiker och i köpcentrum, och bluffar med att de tillhör olika förbund för döva. De kör med påhittade namn och hade blivit ivägkörda. De är bedragare som försöker anspela på folks samvete att hjälpa döva.
Senast redigerad av xtroverto 2013-05-28 kl. 14:20.
Citera
2013-05-28, 14:16
Medlem
Händer det mig själv så kommer jag att med mitt egna teckenspråk (ge dom fingret) tala om för dom vad dom kan göra.
Citera
2013-05-28, 14:21
Medlem
Dennos avatar
Skall se om jag kan få upp filmen i slutet av veckan.
Citera
2013-05-28, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Skall se om jag kan få upp filmen i slutet av veckan.

Vad skulle filmen göra för nytta menar du? Budskapet är redan ute, det finns bedragare utanför affärer och där det rör sig mycket folk och utger sig för att tillhöra påhittade förbund för döva. Det har varit på nyheterna, en affärsidkare kallade på polis då hans son var döv så han hade bra koll på det där och körde iväg dem. Så folk vet om det. Eller tror du att det är samma personer som åker runt, så du vill varna för dem genom filmen?

Detta är en liga precis som de rumänska tiggarna, de är många och olika folk på olika platser.
Citera
2013-05-28, 14:42
Medlem
Dennos avatar
Nä sant, filmen spelar mindre roll.
Citera
2013-05-28, 15:06
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Nä sant, filmen spelar mindre roll.
Spelar ingen roll, lägg upp den ändå. När man träffar denna typ av bedragare - som inte heller drar sig för att ringa på dörrar (och även reka inför kommande inbrott) - så är det alltid bra att dokumentera allt. Fotografera, filma, och lägg ut på nätet.
Citera
2013-05-28, 16:23
Medlem
nicodeas avatar
Jag träffa på en av dom där för ganska exakt en månad sendan när jag varit nere på stan, men då var det bara en kille som kom med ett papper med en enda underskrift på och tiggade pengar till nån dövas organisation lr va d nu stod, kolla inte så noga, fatta ju va d va frågan om ganska snart. jag fråga med ett smile om han om han tog kort sen gick jag haha.
Citera
2013-05-29, 02:38
Medlem
karlsoons avatar
Jag och min bror råkade faktiskt ut för en sån här "dövliga" i Berlin.
Verkar vara internationelt med andra ord.
Citera
2013-05-29, 08:07
Medlem
Slutsats: Om ni ska skänka pengar till döva så gör det helst inte till utländska medborgare som kommer fram på lite påfluget utanför ICA. Har ni en smartphone så googlar ni på det namnet de heter, det är nog där en del tyvärr går på det, för de väljer ganska smarta namn som är lediga, typ 'dövas förbund och rättigheter', nu hittade jag på men de tar alltså namn som låter seriösa.

Så detta är egentligen inget problem, och m,an måste vara bra naiv och ouppmärksam om man ska gå på det. Men tyvärr hittar de väl sådana också för annars skulle dem ju inte hålla på.

Folk måste böra tänka lite mer och analysera vad det är de gör, varför vill en ganska sliten utländsk person så ivrigt att jag skänker pengar till döva? Har jag varit i en liknande situation förut? Är det troligt att dövas förbund skulle agera så här? Osv osv.

Nu är det ju så att dessa är fattiga så pengarna går säkert till en kurrande mage. Men ni behöver bara reflektera över situationen så inser ni att något inte stämmer.
Citera
2013-05-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Jag och min bror råkade faktiskt ut för en sån här "dövliga" i Berlin.
Verkar vara internationelt med andra ord.
Jag har sett dem i Paris. Men då (för ett par år sedan) fick jag uppfattningen att de inte ville ha pengar i näven, syftet verkade mer vara distraktion för ficktjuveri. De seglade upp flera stycken samtidigt med sina listor samtidigt som andra rörde sig omkring personerna som skrev på.
Citera
2013-06-08, 15:59
Medlem
snyggfejss avatar
Citat:
Har nu träffat på dessa tomtar 2 gånger. Första gången var på Överby i Trollhättan i vintras och nu sist på Ale torg norr om Göteborg.
En grupp på 4-5 personer av utländskt ursprung som går runt med ett block och vill ha underskrift för ett center för döva. Dom tar också emot kontanter rakt i handen. Första gången misstänkte jag att något var lurt men hade barnen med mig så kunde inte forska mer i det.
Men nu andra gången fick jag en av dom på film.
Hon var givetvis "döv" men ordet polis verkade hon förstå.

Detta kan ju inte vara annat än organiserat då samma stencil används av olika grupper.
Överst på pappret är massa handikappsymboler och sedan en text på extremt dålig svenska.

Tyvärr är väl inte detta något högt prioriterat hos polis. Men det gör mig upprörd att dom utnyttjar folks godtrohet.

Någon som har mer uppgifter eller som haft span på fler som gör denna scam runt om i landet?
Ps. Detta är väl inget nytt men jag har aldrig träffat på dessa tomtar innan.

Kom fram en sådan igår när jag satt på en uteservering på Drottninggatan/Sthlm med en vän. Han samlade pengar till "dövstumma" som ville ha ett eget center. Han fick inga pengar och gjorde en ful grimas, sen sparkade krögaren ut honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in