• 1
  • 2
2013-05-28, 00:55
Medlem
FroeJaizers avatar
hur gör man om man betalar en räkning och glömmer ocr-numret? kan pengarna spåras av företaget ?
Citera
2013-05-28, 00:58
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FroeJaizer
hur gör man om man betalar en räkning och glömmer ocr-numret? kan pengarna spåras av företaget ?

Ja, med hjälp av banken kan företaget spåra betalningen. Det ska dock inte behövas göras.

Kontakta företaget och se om de vill/kan spåra betalningen och flagga den i ditt namn åt dig.
Citera
2013-05-28, 01:01
Bannlyst
Du kan inte göra en betalning utan ocr- nummer
Citera
2013-05-28, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FroeJaizer

Hur/vad menar du med glömmer?
Citera
2013-05-28, 03:14
Medlem
Avadors avatar
Ju större företag desto krångligare blir det att hitta dig. Förslagsvis ringer du bara deras kundtjänst, brukar inte ta mer än 30 minuter totalt så är det löst.
Citera
2013-05-28, 03:24
Medlem
Min internetbank varnar om man ens har en enda siffra fel i OCR-numret, så med min bank kan man inte skicka en betalning till PG eller BG konton utan OCR eller meddelande. Har råkat skriva OCR som meddelande, fick upp varningar då med.

Om du går till en bank så kommer de nog att påpeka om OCR nummer saknas. Tror inte det är något man "glömmer" men jag vet inte hur det fungerar på andra banker.
Citera
2013-05-28, 06:01
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealist
Du kan inte göra en betalning utan ocr- nummer

Jo det går om man väljer meddelande istället..
Citera
2013-05-28, 07:15
Medlem
Völunds avatar
Det har inte med meddelande att göra. Det har med PG/BG-kontot att göra. Vissa PG/BG-konton godkänner meddelanden (ingen kontroll) och vissa godkänner en viss typ av OCR (mjuk kontroll) medan en del måste vara exakta (hård kontroll). Kommer inte ihåg exakt hur det där fungerade, jobbade på Nordea -07 och det var en jäkla diskussion om det där. Tillslut fick vi en snabbutbildning på hur OCR fungerade. Kommer dock inte ihåg ett skit.
Citera
2013-05-28, 07:16
Medlem
Völunds avatar
Men jo. Företaget bör kunna spåra betalningen om du ger dom lite uppgifter;

1) När gjordes betalningen?
2) Vilket belopp var det?
3) Till vilket PG/BG skedde betalningen? (Om det finns flera i företaget)
Citera
2013-05-28, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Völund
Det har inte med meddelande att göra. Det har med PG/BG-kontot att göra. Vissa PG/BG-konton godkänner meddelanden (ingen kontroll) och vissa godkänner en viss typ av OCR (mjuk kontroll) medan en del måste vara exakta (hård kontroll). Kommer inte ihåg exakt hur det där fungerade, jobbade på Nordea -07 och det var en jäkla diskussion om det där. Tillslut fick vi en snabbutbildning på hur OCR fungerade. Kommer dock inte ihåg ett skit.

Jag har svårt att tro att det skulle fungera så.

Jag har Nordea och där är rutan för OCR och Meddelande samma.

Det som händer när man fyller i ett "felaktigt" OCR-nummer är att en validering utförs och den känner av att det finns ett antal siffror och försöker då kontrollera så att de stämmer med hjälp av slutsiffran (ungefär som personnummer kontrolleras).

Finns inga siffror så görs ingen validering och betalningen går igenom. (med risk att mottagaren inte vet vad betalningen är till för).

T ex:

Jag fyller i "254544541449811651" - programvaran på banken känner av att det är ett OCR-nummer och varnar om kontrollsiffrorna inte stämmer.

Jag fyller i "1646165155654656 Hej" - osäker på vad som händer, om programmet klarar av att det även finns text i meddelanderutan.

Jag fyller i "Kalle Bengtsson - Betalning faktura 25245" - ingen validering sker då inget OCR-nummer påträffas i meddelanderutan utan mottagaren får helt enkelt para ihop inbetalningen med fodran i deras ekonomisystem manuellt alt skicka tillbaka pengarna.
Citera
2013-05-28, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag har svårt att tro att det skulle fungera så.

Jag har Nordea och där är rutan för OCR och Meddelande samma.

Det som händer när man fyller i ett "felaktigt" OCR-nummer är att en validering utförs och den känner av att det finns ett antal siffror och försöker då kontrollera så att de stämmer med hjälp av slutsiffran (ungefär som personnummer kontrolleras).

Finns inga siffror så görs ingen validering och betalningen går igenom. (med risk att mottagaren inte vet vad betalningen är till för).

T ex:

Jag fyller i "254544541449811651" - programvaran på banken känner av att det är ett OCR-nummer och varnar om kontrollsiffrorna inte stämmer.

Jag fyller i "1646165155654656 Hej" - osäker på vad som händer, om programmet klarar av att det även finns text i meddelanderutan.

Jag fyller i "Kalle Bengtsson - Betalning faktura 25245" - ingen validering sker då inget OCR-nummer påträffas i meddelanderutan utan mottagaren får helt enkelt para ihop inbetalningen med fodran i deras ekonomisystem manuellt alt skicka tillbaka pengarna.

Det är skillnad på "hårda" och "mjuka ocr-nummer lärde jag mig när min hyra inte hade kommit in till fastighetsbolaget. Jag skannade alla räkningar med en c-pen och när jag kollade betalda fakturor såg jag att det hade hamnat en bokstav mitt i numret, typ 4506587p46222. Då fick jag förklarat att vissa betalningsmottagare har mjuka ocr-nummer - inge kontroll görs. Är det ett hårt ocr-nummer måste varje siffra vara rätt, annars går betalningen inte igenom.
Citera
2013-05-28, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Völund
Men jo. Företaget bör kunna spåra betalningen om du ger dom lite uppgifter;

1) När gjordes betalningen?
2) Vilket belopp var det?
3) Till vilket PG/BG skedde betalningen? (Om det finns flera i företaget)

företaget har alla dessa uppgifter, de framgår av insättningsuppgiften som de får från bgc eller Nordea...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in