• 1
  • 2
2013-05-27, 23:27
Medlem
Amadeusss avatar
Förra veckan lanserades Microsofts nästkommande konsoll, Xbox One. Jag såg en sammanställning med fakta om hur Xboxen kommer att övervaka dig ifall du har en i vardagsrummet. Länken hittar du i slutet av inlägget. Misstänksamheten kretsar runt Kinecten och hur kameran och microfonen egentligen kommer att användas.

Sammanställning ungefär:
- Kameran kommer att kunna känna igen olika människors ansikten, även i ett rum med flera individer
- Kameran kommer kunna känna av dina känslor, med ansiktsuttryck och mäta din hjärtpuls
- Kameran kommer att ha IR-sensor, så även i ett mörkt rum kommer den att kunna se dig
- Microfonen i kameran kommer att kunna känna igen olika röster
- Om det är bakgrundsmusik på, kommer den att kunna filtrera bort musiken för att identifiera rösterna bättre
- Kinecten kommer aldrig att vara avstängd, microfonen kommer alltid att vara på och spela in ljud
- Kinecten kommer att kunna känna av vad du har för kläder på dig, och vilket märke det är
- Du måste ha Kinecten inkopplad för att kunna spela
- Var 24:e timme kommer att du har på xboxen att synkas med Microsofts molnet-databaser

Vad tror ni... Är det en spelkonsoll eller övervakningsapparat?

Länk: http://images.4chan.org/v/src/1369686588920.jpg
Senast redigerad av Amadeuss 2013-05-27 kl. 23:32.
Citera
2013-05-27, 23:34
Medlem
Ttoclaws avatar
Häftiga funktioner. Ger den bara fan i att filma mig samtidigt som jag onanerar och skickar ut den någonstans på nätet kan det nog bli succé!

När släpps den förresten (vet att jag är lat nu)?
Citera
2013-05-27, 23:35
Medlem
Läskigt. Så jävla länge har man snackat om att detta håller på att hända i samhället, mer och mer kontroll. Vad roligt att man nu får rätt efter mer än 10 år av "konspirations snack".
Citera
2013-05-27, 23:40
Medlem
Fegyvereks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
- Kinecten kommer att kunna känna av vad du har för kläder på dig, och vilket märke det är
Jo tjenare.

Men vad är microsofts onda syfte med övervakningen?
Statistik på spel/tv/film/surf(?)-vanor etc etc?

Vad ska de annars ha all informationen till?
Riktade reklamkampanjer?
Bättre utvecklade och anpassade spel?

Något ännu STÖRRE..?
Citera
2013-05-27, 23:43
Medlem
Antagligen så kommer det att användas till just marknadsföring osv, men detta är antagligen ett steg i att göra det normalt att ha kameror hemma som inte är dina egna.
Citera
2013-05-27, 23:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Den vane läsaren i den här avdelningen känner väl till mitt avvisande av de flesta ämnen som ploppar upp i avdelningen men den där mojängen skulle jag aldrig släppa in i mitt hem. Inte för att jag tror att någon orkar sitta och kolla vad särskilt många människor gör där hemma men möjligheten finns ju helt klart och det är förbannat onödigt.

Jag har för övrigt tejpat över webkameran på datorn men micken vet man ju inte vad den håller på med.

För övrigt övrigt så hör tråden nog bättre hemma i Övervakning och integritet.
Citera
2013-05-27, 23:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Läskigt. Så jävla länge har man snackat om att detta håller på att hända i samhället, mer och mer kontroll. Vad roligt att man nu får rätt efter mer än 10 år av "konspirations snack".
Eh, har du beskyllts för konspirationssnack så har du nog ägnat dig åt mer än att tala om kameraövervakning. Jag som kritiserar nästan alla trådarna i den här avdelningen för att vara borta i knas har full förståelse för att många känner obehag inför kameror i varenda vrå. Jag har inte sett någon bli kallad foliehatt för det i de tiotusentals inlägg jag har läst här.
Citera
2013-05-28, 22:22
Medlem
Och vad är det som säger att the powers that be om de skulle ha möjlighet att se genom denna kameran inte skulle göra det vid terrorism eller andra fall där vi allmänt har svårt att dra etiska gränser?

Tänk dig att du har en bomb som ska gå av och du har att välja mellan att se genom denna kameran och därmed kränka några personers integritet eller låta bomben sprängas. Helt plötsligt står vi där, hela samhället, och får återigen tumma på integriteten. Det är alltid svårare att hitta argument för integritet än för säkerhet. Det är för jävla synd. Men det är också varför vi inte bör vänja oss vid kameror i våra hem. För det är inget som säger att de med makt inte kan göra misstag och övervaka dig i en vecka eller två därför att du köpt en bunt med misstänksamma böcker och gått med i en skytteförening.
Citera
2013-05-30, 19:39
Medlem
carlps avatar
Det jag inte förstår är hur människor kan betala för övervakning för med all ny teknik så kommer det nya sätt för företagen att övervaka människor.

Om man tänker när barn växer upp med en ny mobil som har gps och en kamera som märker av när du kollar på kameran.
Sedan har dom ett xboxone hemma.
En dator med kamera.

Om man vill så kan man verkligen ha full koll på vad denna människa gör hela sitt liv.

Men fåren betalar ju för skiten :/

Jag tror aldrig mänskligheten har varit så dum som den är i detta nu.
Citera
2013-05-30, 20:57
Medlem
JustBecauses avatar
http://www.gamereactor.se/nyheter/10...t+st%E4nga+av/

Citat: "Yes, you can turn the system completely off. This would use no power and turn everything off. We are designing the new Kinect with simple, easy methods to customize privacy settings, provide clear notifications and meaningful privacy choices for how data will be used, stored and shared,"
Senast redigerad av JustBecause 2013-05-30 kl. 21:00.
Citera
2013-05-30, 21:17
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
http://www.gamereactor.se/nyheter/10...t+st%E4nga+av/

Citat: "Yes, you can turn the system completely off. This would use no power and turn everything off. We are designing the new Kinect with simple, easy methods to customize privacy settings, provide clear notifications and meaningful privacy choices for how data will be used, stored and shared,"

Om vi nu tar på foliehatten och funderar ett varv till, vad är det som säger att någon inte kan sätta på den igen remote, kanske även i silence mode? Det har man ju kunnat göra på vissa mobiler ganska länge nu.

Edit: stavfel
Citera
2013-05-30, 21:46
Medlem
Ni har inte lärt er problemlösning eller hur? Finnes ett problem, så löser vi det. Hur löser vi detta med Xbox One? Vi ger fan i att köpa den. Inte för att jag vet varför någon köper en konsol till att börja med, men smaken är som baken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in