• 1
  • 2
2013-05-27, 21:12
Medlem
suediis avatar
Tja, jag ska börja gymma och vill gå upp i vikt och bygga muskler. Jag är 182 cm lång och väger typ 67kg så vill gå upp ganska mycket.
Kommer att börja äta så mycket jag bara orkar, och se till att äta något ungefär varannan/var tredje timme även om det bara är något litet. Så undrar om ni har tips på "mellanmål" man kan äta som inte är allt för onyttigt och lätt att ta fram och äta, till exempel typ nötter,havregrynsgröt eller kanske en macka med massa jordnötssmör

Vad brukar ni äta? kom gärna med massa idéer
Citera
2013-05-27, 21:16
Medlem
Diseaseds avatar
Ingen skillnad vafan du äter. Kalorier som räknas.

Du kan äta 10 chokladkakor på en dag, eller 20kg salladskål. Resultatet blir detsamma.

Det finns ingen mat som hjälper dig mer än någon annan att gå upp i vikt.
Citera
2013-05-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suedii
Tja, jag ska börja gymma och vill gå upp i vikt och bygga muskler. Jag är 182 cm lång och väger typ 67kg så vill gå upp ganska mycket.
Kommer att börja äta så mycket jag bara orkar, och se till att äta något ungefär varannan/var tredje timme även om det bara är något litet. Så undrar om ni har tips på "mellanmål" man kan äta som inte är allt för onyttigt och lätt att ta fram och äta, till exempel typ nötter,havregrynsgröt eller kanske en macka med massa jordnötssmör

Vad brukar ni äta? kom gärna med massa idéer

Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Ingen skillnad vafan du äter. Kalorier som räknas.

Du kan äta 10 chokladkakor på en dag, eller 20kg salladskål. Resultatet blir detsamma.

Det finns ingen mat som hjälper dig mer än någon annan att gå upp i vikt.

Du är ju ganska korkad hör jag. Hur fan tror du någon kan få i sig 20kg salladskål.

Ät nyttigt fett – Se till så att du får i dig rätt mängd nyttigt fett. Nyttigt fett hittar du bl.a. i nötter, fet fisk, frön, mandlar, kokos, avokado och olivolja. Gör du egna smoothies tillsätt gärna en del olivolja, men inte så mycket så det smakar!

Ät efter träning!!! Ett vanligt fel som många gör är att inte äta efter träning. Glöm inte att äta i anslutning till träningen. Äter du inte efter träning kommer dina muskler att börja brytas ner efter 30-60 min. Drick därför gärna en gainer eller liknande direkt efter träningen, eller ät mat rik på protein och kolhydrater. Många stirrar sig blinda på enbart protein, glöm inte kolhydrater och fett! Kolhydrater frigör insulin som är anabolt (uppbyggande).

Ät före träning!!! Ät kolhydratrik mat före träningen. Detta är viktigt för att du överhuvudtaget skall orka träna, kolhydrater är träningsbränsle. Ät ett ordentligt mål 3-4 timmar innan träning och ett mellanmål 1 timme före träningen.
Citera
2013-05-27, 21:42
Medlem
50ShadesOfGainss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jwpk.rothschild
Du är ju ganska korkad hör jag. Hur fan tror du någon kan få i sig 20kg salladskål.

Rent gissningsvis var det bara ett exempel...

Men klart det gör skillnad på vad du äter. Kalorimässigt gör det inte det. Men vad kalorierna kommer från spelar roll.

Tränar du vill du få i dig protein.

Mjölk är bra att dricka, proteinrikt och fullt med kalorier om du behöver gå upp i vikt också.

Missförstå mig inte nu. Det är aldrig skillnad på en kalorie och kalorie, det är bara ett mått på energi. Men om energin kommer från livsmedel som innehåller olika saker så kommer de olika sakerna påverka din kropp på olika sätt. T.ex. kött för 1000 kalorier är bättre än choklad för 1000 kalorier. Rent proteinmässigt. Hur din vikt påverkas borde vara densamma dock.
Citera
2013-05-27, 21:45
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:

Det är meningslöst att diskutera aminosyror och enskilda makronutrienter med någon som överhuvudtaget använder uttryck som "nyttig mat", vafan det nu är.

Kalorier, kalorier, kalorier, kalorier. Kalorier från normal mat är vad som gäller för nybörjare.

Skit i protein. Skit i kolhydrater. Skit i gainers. Skit i kreatin. Skit i remmar. Skit i handskar. Skit i insulin. Skit i testosteron. Skit tamejfan i allt.

Det är en förkrossande minoritet som överhuvudtaget fixar att träna regelbundet. Det ska vara första prioritet.

Fixar man det så kan man fundera på vad man äter och sikta på att helt enkelt äta som vanligt, men mera.

Fixar man att både träna regelbundet och äta mera, ja då är det dags att börja tänka på ovan nämnda saker.

Jag skulle säga att 90% som går i TS funderingar slutar träna inom två veckor efter trådstarten. Ingen idé att göra något mycker mer komplicerat än det är.

Har en polare som är sån. Han "vet" allt om träning och kost i teorin för att han har spenderat hundratals timmar på nätet läsandes allt och inget. Dock tränar han på sin höjd en gång i veckan och får noll resultat. Han har helt enkelt läst för mycket och fixar därför ingenting i praktiken. Han ränner runt och köper kvarg och käkar kosttillskott men fixar man inte ens att träna så är det fullständigt meningslöst.

TS: Träna 3-5 gånger i veckan. Gör det i en månad. Under denna månad, ät en extra portion på alla måltider.

Klarar du av att hålla ett sådant tränings- och matschema så kom då tillbaka hit till träningsforat och lär dig mer
Senast redigerad av Diseased 2013-05-27 kl. 21:47.
Citera
2013-05-27, 22:09
Medlem
suediis avatar
Jag vet att det inte är nån skillnad på vad man äter, ville bara ha lite förslag på saker man lätt kan stoppa i sig som inte är för dåligt för kroppen, jag vill ju inte gå runt och käka massa jävla chokladkakor tror inte jag kommer må så bra då. Men tänker inte heller stå och laga mat varannan timme.
Citera
2013-05-27, 22:29
Medlem
HannesErikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Text...

Där är svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av suedii
Jag vet att det inte är nån skillnad på vad man äter, ville bara ha lite förslag på saker man lätt kan stoppa i sig som inte är för dåligt för kroppen, jag vill ju inte gå runt och käka massa jävla chokladkakor tror inte jag kommer må så bra då. Men tänker inte heller stå och laga mat varannan timme.

Hur som helst vill du ha tips på bra mat. Då tycker jag att du ska äta husmanskost. Mellanmål kan du äta smörgås, nudlar och om du är riktigt lat så kan du köpa dig en billys
Citera
2013-05-27, 22:36
Medlem
starkaillerns avatar
Citat:

Ät nyttigt fett – Se till så att du får i dig rätt mängd nyttigt fett. Nyttigt fett hittar du bl.a. i nötter, fet fisk, frön, mandlar, kokos, avokado och olivolja. Gör du egna smoothies tillsätt gärna en del olivolja, men inte så mycket så det smakar!

Ät efter träning!!! Ett vanligt fel som många gör är att inte äta efter träning. Glöm inte att äta i anslutning till träningen. Äter du inte efter träning kommer dina muskler att börja brytas ner efter 30-60 min. Drick därför gärna en gainer eller liknande direkt efter träningen, eller ät mat rik på protein och kolhydrater. Många stirrar sig blinda på enbart protein, glöm inte kolhydrater och fett! Kolhydrater frigör insulin som är anabolt (uppbyggande).

Ät före träning!!! Ät kolhydratrik mat före träningen. Detta är viktigt för att du överhuvudtaget skall orka träna, kolhydrater är träningsbränsle. Ät ett ordentligt mål 3-4 timmar innan träning och ett mellanmål 1 timme före träningen.

Skulle du kunna länka en källa där det står att musklerna börjar brytas ner efter 30-60 min efter träning?

Jag har väldigt svårt för att tro att man ska stoppa i sig en massa direkt efter träning, speciellt kolhydrater som verkligen höjer insulinet vilket leder till att kroppen inte tillverkar lika mycket tillväxthormoner (HGH) som kroppen vanligtvis gör som mest strax efter träning och under sömnen.

Produceringen av HGH samarbetar ej med högt insulin.

PS: Självklart vet jag att man bör äta kolhydrater efter träning för att fylla på glykogenet och öka återhämtningen, men inte i DIREKT anslutning till träningen.
Senast redigerad av starkaillern 2013-05-27 kl. 22:40.
Citera
2013-05-27, 22:46
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Kroppen och musklerna är alltid i nedbrytning det är därför man äter och får i sig näring. Det är ytterst akut efter fysisk aktivitet.
Citera
2013-05-27, 23:03
Medlem
Du skriver att du vill gå upp i vikt och muskler. Jag förmodar att du helt enkelt vill se större ut.
Jag går själv på gymmet 3 gånger i veckan och efter att jag nu äter mer proteinrik mat. Större portioner.
Kör med kreatin innan träning för att orka lyfta lite mer, få ur det där sista ur varje träningspass.
Börjar det hända saker med kroppen. Jag ser alltid till att ta en protein drink efter träning. Och inom en timme äta något. T.ex 5 stekta ägg med bacon. Maten är oerhört viktig i samband med träning .
Det är inte på gymmet du utvecklar dina muskler, ett bra tips till dig är att läs mycket på internet hur man bygger muskler. När du sedan kommit igång boka in en personlig tränare på 1 timme, så ska du se att t kommer att hända saker. Men som sagt maten och vilan är lika viktig som träningen om intr viktigare.
Citera
2013-05-27, 23:19
Medlem
HannesErikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starkaillern
Skulle du kunna länka en källa där det står att musklerna börjar brytas ner efter 30-60 min efter träning?

Jag har väldigt svårt för att tro att man ska stoppa i sig en massa direkt efter träning, speciellt kolhydrater som verkligen höjer insulinet vilket leder till att kroppen inte tillverkar lika mycket tillväxthormoner (HGH) som kroppen vanligtvis gör som mest strax efter träning och under sömnen.

Produceringen av HGH samarbetar ej med högt insulin.

PS: Självklart vet jag att man bör äta kolhydrater efter träning för att fylla på glykogenet och öka återhämtningen, men inte i DIREKT anslutning till träningen.

Nedbrhtningen sker konstant i din kropp vare sig du tränar eller inte. Det finns väldigt pedagogiskt förklarat här:
http://traningslara.se/manniskans-pr...es-vad-ar-det/
Citera
2013-05-28, 18:53
Medlem
Flygande Jacob m. vispgrädde. Bra bulkmat, om du också äter ordentligt av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in