2013-05-27, 18:29
Avslutad
det är viktigt att veta vad de greps för? de kanske hade tillhyggen/järnrör) (populärt bland fd SD styrelsemedlemmar) eller kniv? De kanske förhindrade polisens arbete? Inte lydde polismans order. Bara för man kallar sig medborgargarde har man inte rätt att gå fram hursomhelst.
Citera
2013-05-27, 19:19
Medlem
Valiumpillrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Två fel gör inte ett rätt.

Citat:
Ett medborgargarde behöver inte nödvändigtvis vara fel. Men det är inte alltid rätt heller.

Hur ska du ha det?

Inte ens några argument kommer du med.

Om boende i sina egna områden bestämmer sig för att samla sig och "vakta" gatorna så att det inte kommer till deras kvarter.. bra! Det kan lika gärna ske i Husby, vara svenskar eller invandrare.

Skillnaden är om en grupp samlar sig endast för att söka ut den första och attackera dom.
Men det har vi INGEN KOLL på. Eftersom ingen har pratat med dem direkt.

Eller har jag missat nått?
Citera
2013-05-27, 19:54
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valiumpillret
Hur ska du ha det?
Vad är det otydliga? Om det rör sig om ett självtitulerat medborgargarde utan trovärdighet vilket var min tolkning av vad appe- skrev är det såklart en potentiell fara på samma sätt som de som bränner bilar. Därav två fel gör inte ett rätt.

För hur vet vi att deras intentioner var goda? Att de i förhör sa "nä, jag kan ju inte vara upprorsman eller begå brott eftersom att jag tillhör ett medborgargarde jag och mina kompisar startade för en kvart sedan!"?
Senast redigerad av Denom 2013-05-27 kl. 19:56.
Citera
2013-05-27, 20:03
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Vad är det otydliga? Om det rör sig om ett självtitulerat medborgargarde utan trovärdighet vilket var min tolkning av vad appe- skrev är det såklart en potentiell fara på samma sätt som de som bränner bilar. Därav två fel gör inte ett rätt.

För hur vet vi att deras intentioner var goda? Att de i förhör sa "nä, jag kan ju inte vara upprorsman eller begå brott eftersom att jag tillhör ett medborgargarde jag och mina kompisar startade för en kvart sedan!"?
"Självtitulerat medborgargarde"...ja du lille vän, finns det medborgargarden som utser på något officiellt sätt? Själva definitionen av ett medborgargarde är just att de agerar utan sanktion från statsmakten.

Och skillnaden mellan ett medborgargarde och upploppsmän är att medborgargardet inte begår skadegörelse och misshandlar endast andra då det handlar om de som begår skadegörelse. Ett medborgargarde uppträder sällan maskerat och ett medborgargardes uppsåt är att säkra tryggheten till skillnad från upploppsmakare som vill destabilisera tryggheten.
Citera
2013-05-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
Det är väl helt enligt reglerna? Ni verkar tro det är helt ok att organisera medborgargarden bara sådär?

Eftersom att det är tillsynes helt okej att kolonisera vårat land och belägra vissa stadsdelar så vore det väl inte för mycket begärt att man ska få försvara sig?
Citera
2013-05-27, 20:14
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Upploppsmakarna = Unga arga lågutbildade män som vill slåss.
"Medborgargardet" = Unga arga lågutbildade män som vill slåss.
Citera
2013-05-27, 21:33
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRofffe
"Självtitulerat medborgargarde"...ja du lille vän, finns det medborgargarden som utser på något officiellt sätt? Själva definitionen av ett medborgargarde är just att de agerar utan sanktion från statsmakten.
Så huruvida befolkningen uppmärksammar och stödjer ett medborgargardes aktioner är inte avgörande för dess legitimitet? Det är viss skillnad på några män som vill ut och slåss, blir gripna varpå de kallar sig för ett medborgargarde och en erkänd etablerad organisation.
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Och skillnaden mellan ett medborgargarde och upploppsmän är att medborgargardet inte begår skadegörelse och misshandlar endast andra då det handlar om de som begår skadegörelse. Ett medborgargarde uppträder sällan maskerat och ett medborgargardes uppsåt är att säkra tryggheten till skillnad från upploppsmakare som vill destabilisera tryggheten.
Hur kan du garantera att dessa män bara tänkte gå ut med uppsåt att säkra tryggheten och inte bara misshandla de människor de tror är upprorsmän?

Som sagt, jag är ingen motståndare av medborgargarden men ser ingen anledning i att försvara våldsverkande män som svärtar ner ordet.
Citera
2013-05-27, 21:49
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Så huruvida befolkningen uppmärksammar och stödjer ett medborgargardes aktioner är inte avgörande för dess legitimitet? Det är viss skillnad på några män som vill ut och slåss, blir gripna varpå de kallar sig för ett medborgargarde och en erkänd etablerad organisation.
Det finns inga etablerade medborgargarden. I vart fall inte i Sverige. Vad för sorts "etablering" tänkte du på?

Polisen, oavsett land, ogillar "konkurrens" varför de flesta medborgargarden världen över drar till sig polisens uppmärksamhet.
Citat:
Hur kan du garantera att dessa män bara tänkte gå ut med uppsåt att säkra tryggheten och inte bara misshandla de människor de tror är upprorsmän?
Det ligger i medborgargardens natur att de gör misstag ibland eller går för långt. Jag kan dock inte se att så skett i det här fallet.
Citat:
Som sagt, jag är ingen motståndare av medborgargarden men ser ingen anledning i att försvara våldsverkande män som svärtar ner ordet.
Jag tycker inte att det framgått annat än att medborgargardets syfte har varit att stävja våldsamheterna, och detta verkar de ha bidragit till.
Citera
2013-05-27, 22:21
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Upploppsmakarna = Unga arga lågutbildade män som vill slåss.
"Medborgargardet" = Unga arga lågutbildade män som vill slåss.

I completely agree with your statement, sir!
Citera
2013-05-27, 22:21
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det finns inga etablerade medborgargarden. I vart fall inte i Sverige. Vad för sorts "etablering" tänkte du på?
Att den är grundad och blivit allmän känd innan kvällen några grabbar springer ut för att slå blattar är ett första steg om de vill försöka rättfärdiga aktionen. Vet du inte vad etablera betyder?
Citat:
Polisen, oavsett land, ogillar "konkurrens" varför de flesta medborgargarden världen över drar till sig polisens uppmärksamhet.
Nähä, menar du det?
Citat:
Det ligger i medborgargardens natur att de gör misstag ibland eller går för långt. Jag kan dock inte se att så skett i det här fallet.
Ja det är såklart svårt för några grabbar att gå för långt om de blir gripna.
Citat:
Jag tycker inte att det framgått annat än att medborgargardets syfte har varit att stävja våldsamheterna, och detta verkar de ha bidragit till.
Du baserar alltså uppgifterna på att de gör ett bra jobb på friatiders information från medborgargardet som uppger att de gör ett bra jobb? Snälla, försök vara lite källkritisk åtminstone.

Du kan varken garantera att några arga grabbar ute på gatorna har gjort ett bra jobb eller att de kommer göra ett bra jobb.
Citera
2013-05-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobo1987
En källa att polisen lägger vikt på Gardern. http://www.expressen.se/nyheter/nu-fruktar-polisen-medborgargarden/

Citat
"Samtidigt som kravallerna riskerar att bryta ut även i kväll finns nu också ett nytt hot som polisen har att ta i beaktande - medborgargarden.

– Vi är medvetna om att man inte tycker att det händer tillräckligt mycket, så det finns en risk för det. Det har man sett tidigare i andra delar av Sverige och världen, säger Kjell Lindgren vid Stockholmspolisen." Slut citat

Ang att det ska vara 5 eller fler personer hittar jag ingen källa på.

/B

Du skall inga andra gudar hava jämte mig. Första budordet.

Skämt åsido, jag tror inte ett dugg på att polisen är speciellt vänligt inställda till invandrar/vänster-gängen. Tvärtom så är poliser betydligt mer rasistiska än övriga befolkningen.

Så jag tror att man låter gängen hållas på grund av att de i första hand:

- Förstör andra invandrares egendom.
- Skapar en dålig bild av invandringen.
Citera
2013-05-27, 22:52
Medlem
kvskvss avatar
Citat:
Ett medborgargarde behöver inte nödvändigtvis vara fel. Men det är inte alltid rätt heller.

Hur menar du? Om polisen vägrar göra sitt jobb ska vi låta Sverige brinna ner då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in