Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så huruvida befolkningen uppmärksammar och stödjer ett medborgargardes aktioner är inte avgörande för dess legitimitet? Det är viss skillnad på några män som vill ut och slåss, blir gripna varpå de kallar sig för ett medborgargarde och en erkänd etablerad organisation.
Det finns inga etablerade medborgargarden. I vart fall inte i Sverige. Vad för sorts "etablering" tänkte du på?
Polisen, oavsett land, ogillar "konkurrens" varför de flesta medborgargarden världen över drar till sig polisens uppmärksamhet.
Citat:
Hur kan du garantera att dessa män bara tänkte gå ut med uppsåt att säkra tryggheten och inte bara misshandla de människor de tror är upprorsmän?
Det ligger i medborgargardens natur att de gör misstag ibland eller går för långt. Jag kan dock inte se att så skett i det här fallet.
Citat:
Som sagt, jag är ingen motståndare av medborgargarden men ser ingen anledning i att försvara våldsverkande män som svärtar ner ordet.
Jag tycker inte att det framgått annat än att medborgargardets syfte har varit att stävja våldsamheterna, och detta verkar de ha bidragit till.