2014-01-17, 20:52
Medlem
Glennhenrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuaLua
Fast jag ifrågasatte hans övertygelse att Garay värvas i detta fönster, inte behovet av honom. Han har ju ryktats till United längre än Damiao till spurs, hittills utan substans. Ser heller inte mittbackspositionen som någon prioritet förrän i sommar. Nu sitter man på fem stycken.

Vidic, Ferdinand(vill knappt se honom spela eftersom han är för slö och slarvig), Evans(småskadad rygg), Smalling(avlastar Rafael på högerbacken också), Phil Jones(skadad och varit viktig på mittfältet eftersom andra inte presterar). Jag skulle verkligen inte ha något emot att någon mittback värvas i detta fönster, United släpper in för mycket slarviga mål.
2014-01-17, 20:57
Medlem
LuaLuas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glennhenry
Vidic, Ferdinand(vill knappt se honom spela eftersom han är för slö och slarvig), Evans(småskadad rygg), Smalling(avlastar Rafael på högerbacken också), Phil Jones(skadad och varit viktig på mittfältet eftersom andra inte presterar). Jag skulle verkligen inte ha något emot att någon mittback värvas i detta fönster, United släpper in för mycket slarviga mål.

En mittback som vikarierar som högerback och en annan på mittfältet. Personligen ser jag ju hellre att man värvar in en högerback som backup och en mittfältare istället för att spela en massa spelare på fel position.
2014-01-17, 21:32
Medlem
Glennhenrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuaLua
En mittback som vikarierar som högerback och en annan på mittfältet. Personligen ser jag ju hellre att man värvar in en högerback som backup och en mittfältare istället för att spela en massa spelare på fel position.

Klart att du har en poäng där, men eftersom vi redan har en stabil högerback och en helt ok avlastare på den positionen och som du säger: en jävla massa mittbackar så bör det ju vara okej att avvara en mittback för den positionen?

Phil Jones är en fantastisk spelare, han spelare bra på 3 olika positioner, finns inte mycket mer att säga om honom.
2014-01-17, 22:04
Medlem
LuaLuas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glennhenry
Klart att du har en poäng där, men eftersom vi redan har en stabil högerback och en helt ok avlastare på den positionen och som du säger: en jävla massa mittbackar så bör det ju vara okej att avvara en mittback för den positionen?

Phil Jones är en fantastisk spelare, han spelare bra på 3 olika positioner, finns inte mycket mer att säga om honom.

Varför ska man ha en jävla massa mittbackar när man kan ha spelare som är bättre lämpade på respektive positioner istället? I synnerhet är det väl dumt att värva ytterligare en mittback för att dom andra mittbackarna ska kunna spela på andra positioner?

Phil jones kan bli en fantastisk mittback, är en duglig högerback och en hygglig energispelare på mitten. Knappast fantastisk på tre olika positioner.
2014-01-17, 23:57
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Nu börjar lite fler rykten dra igång runt Chelsea.
Det första och mer troliga är Ricardo Rodriguez, vänsterbacken från Wolfsburg. Han ska vara anledningen till att KDB's affär ännu inte är helt klar. Någon som har lite insikt i denna spelare?

Den andra är Diego Costa (igen), Times skriver att Chelsea redan nu försöker säkra honom för sommaren.

En mittback, anfallare, DM och vänsterback under vinter och sommarfönstret? Det vore nästan för bra.
Hur finansierar man det då? Nu gjorde man väl en halv miljard i förlust ungefär, och det enda året man väl har gått någorlunda plus minus noll (liten vinst va?) var ju när man vann CL. Har Chelsea verkligen ekonomiskt utrymme för det med tanke på FFP?
2014-01-18, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Untouchable
Hur finansierar man det då? Nu gjorde man väl en halv miljard i förlust ungefär, och det enda året man väl har gått någorlunda plus minus noll (liten vinst va?) var ju när man vann CL. Har Chelsea verkligen ekonomiskt utrymme för det med tanke på FFP?

Chelsea har ju levt på Romans pengar nu i 10 år, och kommer förmodligen fortsätta med det så länge han inte tröttnar på klubben. FFP är det väl ingen som på riktigt tror kommer fungera ?
2014-01-18, 01:38
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburgo
Chelsea har ju levt på Romans pengar nu i 10 år, och kommer förmodligen fortsätta med det så länge han inte tröttnar på klubben. FFP är det väl ingen som på riktigt tror kommer fungera ?
Klart att de kan fortsätta parasitera på sin ägare, men så vitt jag förstår så har man tidigare gjort vissa ansatser att följa FFP och jag tycker att det vore konstigt att då strunta i det helt plötsligt.
2014-01-18, 01:55
Medlem
Citat:
Klart att de kan fortsätta parasitera på sin ägare, men så vitt jag förstår så har man tidigare gjort vissa ansatser att följa FFP och jag tycker att det vore konstigt att då strunta i det helt plötsligt.

Roman äger ju klubben och bestämmer väl allting antar jag, så jag vet inte riktigt om dom snyltar på honom, utan mer att han köper det han vill ha och skiter i resten. Chelseasupportrar, har jag fel ?
2014-01-18, 01:58
Medlem
Citat:

Är nog en del spelarförsäljningar på G. Inte orimligt att tänka sig att Mata säljs till sommaren, Courtois skulle nog också kunna lämna. Det är ungefär 50 milj pund, ge och ta något åt båda håll. Sen kan nog också spelare som Moses, Marin och Romeu lämna.

Sen är mycket av det där endast rykten ännu. Högst osannolikt att alla affärer skulle gå igenom och en till deal i Torres-klassen lär inte komma igen.

Edit: KdB och Essien försvinner till 99 % i vinter också. Säkert runt 20 milj in totalt.
Senast redigerad av das-boot 2014-01-18 kl. 02:06.
2014-01-18, 07:32
Medlem
Cambijaos avatar
Fast FFP är ju ett skämt. Kryphålen i det systemet är snarare slukhål på 500 m2. Sen har jag ingen större koll på hur mycket Chelsea får in i ren vinst, det kan mycket väl vara så att alla pengarna som Chelsea får stannar i klubben och att Roman inte behåller någonting. Så med det nya tv-avtalet, CL-slutspel och dylikt så är det väl inte så konstigt att de kan spenderar?
2014-01-18, 12:40
Medlem
Viking-s avatar
Som Chelsea-supporter är jag inte alls orolig över FFP.

Det kanske viktigaste argumentet i det hela är att Chelsea har människor anställda att se över konsekvenserna av varenda större transaktion, tror ni helt seriöst att dessa människor är så dumma i huvudet att de råkar räkna fel och skickar ur Chelsea ur CL (där pengarna är enorma)?

Nästa argument är att många stirrar sig blinda på det senaste resultatet utan att förstå att det finns mycket som inte är inräknat i det, bla det nya sponsoravtalet som är värt £300m (över ett par år dock). Till och med det negativa nuvarande resultatet (vilket som sagt inte inkluderar en hel del som förbättrar siffrorna ur FFP's perspektiv) skulle inte utesluta Chelsea i dagsläget.

Nästa poäng är hur Chelsea har byggt truppen. Försäljningen av KDB kan vara väldigt symbolisk för intentionen av allt detta uppköpande (och utlånande) av ungdomar av klubben. Tidigare har Chelsea köpt spelare som Veron, Ballack, Sheva, Duff etc för att förbättra truppen, men man har aldrig behövt tänka på återförsäljningen av dessa, vilket logiskt nog alltid ledde till en förlust.

Jämför detta med spelare som Piazon, Atsu, Oscar, Hazard, Courtois, KDB, Lukaku, Kalas, Omeruo, Hazard (T), Cesar och Traore. Varenda en utav dessa spelare skulle idag kunna säljas med en ordentlig vinst.
Utvecklas de ordentligt och presterar under sina låneperioder så får de en chans i A-laget, fungerar det inte där så säljer man de och får en fin vinst.
Redan idag så skulle man kunna sälja Courtois, Piazon, Atsu, KDB (som redan sålts för tre gånger inköpspriset), Kalas, Omeruo och Traore utan att det skulle försvaga A-laget, och då pratar vi ändå om ganska stora belopp.
Hur det än går så går inte Chelsea förlorande på det hela så länge scouting-avdelningen har gjort sitt arbete ordentligt (och några faktorer till, tur exempelvis), då man antingen gör en vinst på spelaren eller får ett tillskott till truppen.
Ett annat alternativ är att man kan använda dessa spelare för att förbättra relationer med olika klubbar via utlåning, eller för att göra större transfers billigare via utbyten.

Det går inte att förneka att Chelsea har bytt riktning mot en mycket friskare transferpolicy.

Ett litet poäng värt att nämna också är att Chelsea har ett ungt lag som väntar vid sidan om, vad sägs om:

Lukaku
Hazard - Oscar - Willian
Matic - Ramires
X - Luiz - X - Cesar
Courtois

Fyller vi X med säg Shaw och Zouma så har vi inte en enda spelare äldre än 26, samtidigt som startelvan är starkare än den har varit på länge. Detta bör leda till att inga större transaktioner kommer att vara nödvändiga efter sommarfönstret (där jag antar att typ £50-60m kommer att spenderas på en anfallare, vänsterback och någon backup till) på flera säsonger (man har istället tiden till att lugnt och sansat handplocka kommande stjärnor istället för att panikvärva världens bästa på varenda position)
Många av dessa unga spelare tjänar dessutom mindre än vad deras föregångare gjorde.
Senast redigerad av Viking- 2014-01-18 kl. 12:49.
2014-01-19, 18:35
Medlem
LuaLuas avatar
Okej. Nu har Chelsea och United mötts två gånger. United är inget hot mot Chelsea. Släpper du Mata till oss nu Mou?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in