Citat:
Ursprungligen postat av
hoboken
Suarez har visat sina mindre smickrande sidor alldeles för ofta för att han ska vara en spelare jag vill se i Arsenal. Revisionismen bland Arsenalfans är snudd på löjlig. Helt plötsligt tycks alla ha glömt vilket svin han varit. Nej tack helt enkelt.
Men det stora problemet med Suarez är ju att detta inte lär vara sista gången han försöker bråka sig iväg från sin klubb. Även om Arsenal vore ett klart uppköp för honom är han fortfarande för bra för Arsenal, och det vet han mycket väl om. Skulle han gå till Arsenal lär det knappast bli hans slutstation. Om en eller två säsonger visar Real Madrid intresse, och då är det samma sak igen. Jag är förvånad över att Wenger som har mängder av erfarenheter från liknande spelartyper och situationer väljer att bortse från det.
Det är helt enkelt ingen affär med förutsättningar för att hålla i längden. Lägg dessutom till att hans prislapp kommer att landa på £50M så inser man att det inte är någon bra affär.
Då ser jag hellre att man spelar med Giroud ett år till. Min åsikt är nämligen att det är bredden och inte spetsen som är avgörande för Arsenal i år, och då kan man använda pengarna till en mittback och en defensiv mittfältare istället.
Jag tror inte att det är någon som har glömt någonting. Jag tror tvärtom att arsenalfans har fullt klart för sig vad Suarez innebär, och man går in i det med öppna ögon. Suarez köps för att han är en enastående anfallare, och därtill för att Arsenal desperat behöver göra ett stort köp. Om Real vill köpa honom om två år så är det okej med - dels kommer man få bra betalt om Real intresserar sig, och Suarez kommer i någon mån fungera som dörröppnare för andra spelare, och är ett utmärkt sätt att förändra bilden av Arsenal som säljande klubb, och förbättra marknadsföringssidan.
Sedan tror jag inte Suarez-affären utesluter någonting annat, utan det är en affär som går separat, Wenger är beredd att betala vad han anser att killen är värd. Arsenal har ju bisarrt mycket pengar samlat - mer än resten av ligan tillsammans - så man kan teoretiskt lägga ut både 70 och 100 miljoner på transfers rakt av utan något som helst problem, och lönerna täcks direkt av spelare som försvunnit. Sedan lär man förstås inte betala mer än en liten del av priset kontant i vilket fall.
Så under de förutsättningar som finns idag är Suarez värd 50 miljoner, förutsatt att man inte kan få Rooney. Och då vet man mycket väl att det är ett kräk och en legosoldat. Dessutom får man komma ihåg att det är Wengers sista år på kontraktet, så om han inte levererar så är det möjligt att han inte kan vara kvar i klubben i vilket fall som helst.