Citat:
Ursprungligen postat av
Shanklygates
På ett sätt är jag väldigt imponerad av Arsenal pga att dom alltid lyckas ta sig till CL. Även fast de i min bok har en väldigt tunn trupp. Nu har man även tappat Arshavin och Gervinho, även om de inte gjorde någon speciellt upphetsad var de väl ändå bra spelare att ha i truppen kan jag tycka. Skador kommer ju alltid komma för alla lag och även om Arsenal har de rätt så bra ställt med yttrar så borde väl de mest optimala vara om man köpte in en (kanske två) yttrar/forwards till för att kunna konkurrera på flera fronter i år? Vilka yttrar har man i dagsläget? Walcott, Podolski, Chamberlain. Sen kan ju även Cazorla och Rosicky spela där men de gör sig bäst centralt tycker jag.
Man har dumpat väldigt mycket spelare ärligt talat, så att man kommer värva känns ofrånkomligt. Det måste in en tre spelare i Arsenal åtminstone. Hade Arsenal helt saknar ambition så är försäljningen av en sådan som Gervinho helt meningslös. Det är en utmärkt truppspelare för ett lag som ser sig ungefär på Tottenhams nivå. Detsamma gäller en sådan som Djourou eller Coquelin.
Det man får komma ihåg också är att Arsenal sitter med en närmast oförändrad huvudtrupp för första gången på många år. Tidigare har det varit Fabregas/Nasri som lämnat och därefter Van Persie/Song, i år blir det ingen spelare av vikt. Och därtill gick klubben som tåget hela våren. Så det Wenger gör är sannolikt att vänta in bra lägen. Han är inte desperat för att ersätta en enskild spelare som tidigare utan kan ta in det man behöver istället. Till exempel kan Arsenal värva en ytter eller offensiv mittfältare eller central/defensiv mittfältare för att avhjälpa samma problem. Det handlar bara om huruvida man vill sätta Cazorla på en kant och var man ska ha Wilshere/Arteta. Så det finns då plötsligt väldigt många möjligheter på spelare man kan satsa på när priserna börjar normaliseras och hjulen rulla i slutet av fönstret.
Sedan måste man förstås ha en anfallare också och det hade nog varit klart vid det här laget om inte ett nyrikt Napoli betalat överpriser för Higuain. Han är helt enkelt inte värd de pengarna. Men Suarezsoppan lär hålla på och bölja fram och tillbaka hela fönstret. Inte ens kontraktsklausulen är klar utan det enda som sagts är att Suarez inte har något självklart fall, men därmed inte sagt att han inte kan vinna om det prövas. Rooney lär också dra ut på tiden, men skillnaden där är att United sannolikt vill sälja till Arsenal famför Chelsea om det inte finns någon annan - vilket det i princip inte gör (the guardian hade en fin genomgång av det för ett tag sedan). Och dessutom kostar han väldigt mycket pengar för en bänknötare. Och vid sidan av det finns förstås flera möjligheter snäppet under, som helt klart skulle höja klubben.
Det är ju sedan så också att Arsenal för första gången på många år hela tiden varit inne på att man ska värva, så det finns nog till skillnad från tidigare en seriös handlingsplan. Det har vad jag förstår scoutats ganska mycket.