Citat:
Hur många matcher har du ens sett FCB spela? Dani Alves är/eller har varit väldigt bra framåt, absolut, men jag skulle vilja påstå att Lahm är minst lika kompetent framåt fast på andra sätt. När Alves tar bollen och ruschar ner för högerflanken så kan Lahm antingen söka sig på ner på kanten, gå inåt i banan eller söka spel ifrån en spelfördelarroll på kanten. Hur balansen dem emellan ser ut vad det gäller försvarsspel känns onödigt att ens gå in på. Medan Alves är rätt så jävla usel bakåt är Lahm en av de mest tacklingssäkra och bästa bollvinnarna i dagens fotboll, trots sin storlek står han stadigt och tar bollen av de allra flesta.Ta inte i så du spricker. Man gör det bra om man är överlägsen Alves och Abidal i toppform. Nej, Dante var inte en av dom bästa och Badstuber är inte sjukt bra. Aldrig visat sig göra nåt speciellt på högsta nivån. Boateng var katastrof i city och var inte ens nära på att peta den högst medelmåttiga lescott. Bayern har samma svagheter som Tyskland, dvs mittförsvar. Nåja, anfallet skrämmer ingen.
Det var rätt så länge sen Abidal var i toppform, men visst, han var en av världens bästa vänsterbackar. Alaba är 92a och har rätt många år kvar av utveckling, han har gjort typ 1,5 säsong som ytterback och kommer knappast bli sämre. Utan tvekan en av de bästa moderna ytterbackarna i världen.
Du kan ju omöjligen ha sett Dante spela förra säsongen, i CL fastnade så gott som varenda anfall på honom (någon postade en bra infographic när det begav sig och 7/10 anfall eller något sådant stannade i Dantes zon), sett till förra säsongen skulle jag utan problem räkna in honom bland de fem bästa mittbackarna i världen (sett till säsongen var han exempelvis bra mycket bättre än Hummels).
Badstuber är det lite taskigt att utvärdera efter förra säsongen eftersom att han var skadad i princip hela och det kommer att ta lång tid innan han är tillbaka i toppform. Det är även mycket möjligt att hans skador har satt stopp för hans utveckling vilket vore mycket tragiskt. Det spel han visade upp innan skada var dock oerhört stabilt och på sikt hade han säkert kunnat ta en plats i de flesta mittförsvaren i Europa.
Att Boateng inte var bra i City är ju knappast ett argument, även om han allt som oftast fick spela tredjefiol efter Dante och van Buyten så var han ruggigt stabil de matcher han fick spela. Om man ser honom som en backup så är han bra mycket bättre än vad många andra lag kan matcha som mittbacksreserv.
Till det har vi även nyförvärvet Kirchhoff som är ung men har gjort fantastiskt jobb i Mainz. Svårt att veta var han står i dagsläget, men jag skulle nog vilja påstå att han är i samma klass som av många hyllade Varane.
Anfallet är inte bara anfallaren i FCBs uppställning, om inte spelare som Ribery, Robben, Müller, Kroos, Götze skrämmer motståndarna så har de inte gjort sin läxa korrekt. Jag tycker det var synd att man sålde Gomez eftersom att alla lag har nytta av en bra boxspelare men det gör inte Mandzukic sämre, Lewandowksi är i ärlighetens namn inte speciellt mycket bättre utan hade bara mer ansvar i BVB.
Är basken verkligen så mycket bättre än Kondogbia som hade gått för högst en tredjedel?