2013-07-12, 15:08
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterHook
Ta inte i så du spricker. Man gör det bra om man är överlägsen Alves och Abidal i toppform. Nej, Dante var inte en av dom bästa och Badstuber är inte sjukt bra. Aldrig visat sig göra nåt speciellt på högsta nivån. Boateng var katastrof i city och var inte ens nära på att peta den högst medelmåttiga lescott. Bayern har samma svagheter som Tyskland, dvs mittförsvar. Nåja, anfallet skrämmer ingen.
Hur många matcher har du ens sett FCB spela? Dani Alves är/eller har varit väldigt bra framåt, absolut, men jag skulle vilja påstå att Lahm är minst lika kompetent framåt fast på andra sätt. När Alves tar bollen och ruschar ner för högerflanken så kan Lahm antingen söka sig på ner på kanten, gå inåt i banan eller söka spel ifrån en spelfördelarroll på kanten. Hur balansen dem emellan ser ut vad det gäller försvarsspel känns onödigt att ens gå in på. Medan Alves är rätt så jävla usel bakåt är Lahm en av de mest tacklingssäkra och bästa bollvinnarna i dagens fotboll, trots sin storlek står han stadigt och tar bollen av de allra flesta.

Det var rätt så länge sen Abidal var i toppform, men visst, han var en av världens bästa vänsterbackar. Alaba är 92a och har rätt många år kvar av utveckling, han har gjort typ 1,5 säsong som ytterback och kommer knappast bli sämre. Utan tvekan en av de bästa moderna ytterbackarna i världen.

Du kan ju omöjligen ha sett Dante spela förra säsongen, i CL fastnade så gott som varenda anfall på honom (någon postade en bra infographic när det begav sig och 7/10 anfall eller något sådant stannade i Dantes zon), sett till förra säsongen skulle jag utan problem räkna in honom bland de fem bästa mittbackarna i världen (sett till säsongen var han exempelvis bra mycket bättre än Hummels).

Badstuber är det lite taskigt att utvärdera efter förra säsongen eftersom att han var skadad i princip hela och det kommer att ta lång tid innan han är tillbaka i toppform. Det är även mycket möjligt att hans skador har satt stopp för hans utveckling vilket vore mycket tragiskt. Det spel han visade upp innan skada var dock oerhört stabilt och på sikt hade han säkert kunnat ta en plats i de flesta mittförsvaren i Europa.

Att Boateng inte var bra i City är ju knappast ett argument, även om han allt som oftast fick spela tredjefiol efter Dante och van Buyten så var han ruggigt stabil de matcher han fick spela. Om man ser honom som en backup så är han bra mycket bättre än vad många andra lag kan matcha som mittbacksreserv.

Till det har vi även nyförvärvet Kirchhoff som är ung men har gjort fantastiskt jobb i Mainz. Svårt att veta var han står i dagsläget, men jag skulle nog vilja påstå att han är i samma klass som av många hyllade Varane.

Anfallet är inte bara anfallaren i FCBs uppställning, om inte spelare som Ribery, Robben, Müller, Kroos, Götze skrämmer motståndarna så har de inte gjort sin läxa korrekt. Jag tycker det var synd att man sålde Gomez eftersom att alla lag har nytta av en bra boxspelare men det gör inte Mandzukic sämre, Lewandowksi är i ärlighetens namn inte speciellt mycket bättre utan hade bara mer ansvar i BVB.
2013-07-12, 15:14
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
38 miljoner euro???!!!

Ja det är verkligen enormt överpris, det känns som Real blivit i det närmaste besatta av unga spelare. När Florentino Perez får någonting i huvudet verkar det bli en fix idé hos honom, tidigare var det galacticos, nu är det bara ynglingar.

Samtdigt kan en sådan som Navas, för att inte tala om Cazorla förra året, gå förhållandevis billigt. Det finns ju stora nackdelar med att värva ungt också, men det verkar man inte riktigt ha greppat. Jag trodde ärligt talat att man skulle satsa lite när man blev förmedrade av Dortmund, typ Cavani-nivå, men så verkar det inte bli.

Isco kan jag väl köpa att man värvar även om jag inte tror att han kommer lyfta ett lag som Real i någon nämnvärd utsträckning med tanke på konkurrensen, men att släng bort 38 miljoner euro på illarramendi känns ju bara djupt oansvarigt. Varför inte lägga till en slant till alla de där miljonerma och landa en Suarez, Cavani eller kanske t.om. Bale istället, det är ju ungefär vad som krävs för att höja real.
2013-07-12, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Hur många matcher har du ens sett FCB spela? Dani Alves är/eller har varit väldigt bra framåt, absolut, men jag skulle vilja påstå att Lahm är minst lika kompetent framåt fast på andra sätt. När Alves tar bollen och ruschar ner för högerflanken så kan Lahm antingen söka sig på ner på kanten, gå inåt i banan eller söka spel ifrån en spelfördelarroll på kanten. Hur balansen dem emellan ser ut vad det gäller försvarsspel känns onödigt att ens gå in på. Medan Alves är rätt så jävla usel bakåt är Lahm en av de mest tacklingssäkra och bästa bollvinnarna i dagens fotboll, trots sin storlek står han stadigt och tar bollen av de allra flesta.

Det var rätt så länge sen Abidal var i toppform, men visst, han var en av världens bästa vänsterbackar. Alaba är 92a och har rätt många år kvar av utveckling, han har gjort typ 1,5 säsong som ytterback och kommer knappast bli sämre. Utan tvekan en av de bästa moderna ytterbackarna i världen.

Du kan ju omöjligen ha sett Dante spela förra säsongen, i CL fastnade så gott som varenda anfall på honom (någon postade en bra infographic när det begav sig och 7/10 anfall eller något sådant stannade i Dantes zon), sett till förra säsongen skulle jag utan problem räkna in honom bland de fem bästa mittbackarna i världen (sett till säsongen var han exempelvis bra mycket bättre än Hummels).

Badstuber är det lite taskigt att utvärdera efter förra säsongen eftersom att han var skadad i princip hela och det kommer att ta lång tid innan han är tillbaka i toppform. Det är även mycket möjligt att hans skador har satt stopp för hans utveckling vilket vore mycket tragiskt. Det spel han visade upp innan skada var dock oerhört stabilt och på sikt hade han säkert kunnat ta en plats i de flesta mittförsvaren i Europa.

Att Boateng inte var bra i City är ju knappast ett argument, även om han allt som oftast fick spela tredjefiol efter Dante och van Buyten så var han ruggigt stabil de matcher han fick spela. Om man ser honom som en backup så är han bra mycket bättre än vad många andra lag kan matcha som mittbacksreserv.

Till det har vi även nyförvärvet Kirchhoff som är ung men har gjort fantastiskt jobb i Mainz. Svårt att veta var han står i dagsläget, men jag skulle nog vilja påstå att han är i samma klass som av många hyllade Varane.

Anfallet är inte bara anfallaren i FCBs uppställning, om inte spelare som Ribery, Robben, Müller, Kroos, Götze skrämmer motståndarna så har de inte gjort sin läxa korrekt. Jag tycker det var synd att man sålde Gomez eftersom att alla lag har nytta av en bra boxspelare men det gör inte Mandzukic sämre, Lewandowksi är i ärlighetens namn inte speciellt mycket bättre utan hade bara mer ansvar i BVB.

Sådär, nu var ditt inlägg mer nyanserat. Jag skrev att Bayerns ytterbackar var marginellt bättre än Barcas dito, du skrev att dom var överlägsna. Ja mittfält, offensivt som defensivt är grymt i Bayern. Deras strikers är förvisso bra men inte mycket mer än så nu när gomez är borta. Sant att Dante var bra, men topp fem när han inte ens är topp två i Brasilien? Badstuber har jag aldrig tyckt varit något särskilt.
2013-07-12, 15:21
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Enligt Mediaset ska Everton ha frågat om prislappen på Matri. Intressant värvning om det blir av men konstigt att ingen italiensk klubb vill nappa. Juve sägs även vara överens med Norwich angående Quag. Frågan är ju om han själv vill dit...

Sjukt vad pengar Real lade ut på Illaramendi. €38 miljoner, killen måste vara något i hästväg. Om nu rapporterna stämmer...

Sociedads president, Aperribay, har bekräftat att vi betalade €30m plus skatter för Illarramendi, vilket innebär att det hamnar på €39m. Är basken verkligen så mycket bättre än Kondogbia som hade gått för högst en tredjedel?

Det snackades om att klubbarna var måna om att inte försämra sin relation men Aperribay vägrade att förhandla så Perez aktiverade utköpsklausulen.

Trots det höga priset så föredrar jag ändå han och Modric framför Khedira och Alonso då det senare inte är ett tillräckligt bra defensivt mittfält.
Senast redigerad av TKD_1337 2013-07-12 kl. 15:56.
2013-07-12, 15:26
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterHook
Sådär, nu var ditt inlägg mer nyanserat. Jag skrev att Bayerns ytterbackar var marginellt bättre än Barcas dito, du skrev att dom var överlägsna. Ja mittfält, offensivt som defensivt är grymt i Bayern. Deras strikers är förvisso bra men inte mycket mer än så nu när gomez är borta. Sant att Dante var bra, men topp fem när han inte ens är topp två i Brasilien? Badstuber har jag aldrig tyckt varit något särskilt.
I dagsläget skulle jag vilja påstå att FCBs ytterbackar är överlägsna Barcas diton, Alba och Alves kan springa framåt men ingen av dem är i närheten av lika kompletta som Alaba och Lahm.

Vi får väl se hur anfallet kommer att se ut i år, Lewandowski verkar ju dröja till nästa säsong. Utan skador ska Mandzukic och Pizarro räcka men bakom dem är lite givetvis lite tunt (finns en del intressanta namn i ungdomslagen, men de är några år bort från a-laget än så länge). Jag tycker dock att det är dumt att dela upp anfallsspelet i anfallare och mittfält när laget spelar som det gör, även om Ribery är mittfältare så ligger ju majoriteten av hans fokus och kvaliteter i anfallsspelet. Jag är inte speciellt orolig.

I vintras var Dante förstaval i det brasilianska landslaget, om det beror på att det var oviktiga matcher som spelades eller för att han var sjukt bra låter jag vara osagt. När det är dags för VM är jag dock tämligen säker på att han kommer att spela bredvid Thiago Silva i mittlåset. Hans längd och styrka kompletterar Silvas snabbhet på ett bra sätt.

Att rangordna spelare är givetvis fruktansvärt svårt, framförallt som att förutsättningarna i olika lag skiljer sig åt å det grövsta, som mittback i ett bra lag som har mycket boll har du givetvis mindre att göra och färre tillfällen att göra bort dig än vad en mittback i ett dålig lag har. På rak arm skulle jag dock ranka Dante som i klass med Sergio Ramos, Thiago Silva och Kompany som väl ändå får ses som mångas förstaval på en mittbacksplats. Hur spelare som Koscielny, Barzagli och Chiellini står sig mot dessa vet jag inte men jag tycker nog att Dante håller lika hög nivå som dem också. Skillnaderna på toppen är rätt små och handlar till stor del om vilka spelare du har runtomkring dig men det är ju knappast kontroversiellt att säga att han är top 10 i världen och vilka av dessa som är top 5 är nog ytterst subjektivt.

Som jag skrev om Badstuber är det omöjligt att säga var han står idag, men han hade innan skadorna helt klart potentialen till att bli en av världens bästa mittbackar.
2013-07-12, 15:30
Medlem
NirvanAs avatar
Vad är det med Basker och utköpsklausuler/bosman... det är som om Athletic Bilbao och Real Sociedad vägrar släppa spelare om inte klubbar löser utköpsklausulen.... (såg även samma sak med Javi Martinez, Llorente mf.l)
2013-07-12, 15:39
Medlem
FlintWestwoods avatar
Citat:
I dagsläget skulle jag vilja påstå att FCBs ytterbackar är överlägsna Barcas diton, Alba och Alves kan springa framåt men ingen av dem är i närheten av lika kompletta som Alaba och Lahm.

Skulle inte vilja påstå direkt att dom är överlägsna, dock som tidigare sagts aningen vassare.

Och att alaba skulle vara komplett är ett idiotiskt konstaterande.
2013-07-12, 15:44
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlintWestwood
För att vara en offensiv ytterback har han väldigt goda defensiva kvaliteter.
2013-07-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlintWestwood
Skulle inte vilja påstå direkt att dom är överlägsna, dock som tidigare sagts aningen vassare.

Idiotiskt? Nja knappast långt ifrån färdigutvecklad men idag har en i princip komplett styrka som en modern ytterback. Sen att han kommer att utvecklas och att alla delar kan bli mycket bättre är en annan femma.
2013-07-12, 16:29
Medlem
Citat:

Det där är en stor myt. Hans försvarsspel är även det fantastiskt. Speciellt som bollvinnare. Så att påstå att FCB är överlägsna på den positionen är bara skitsnack.
2013-07-12, 16:40
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Det där är en stor myt. Hans försvarsspel är även det fantastiskt. Speciellt som bollvinnare. Så att påstå att FCB är överlägsna på den positionen är bara skitsnack.
Det är ju skrattretande att du ens vill jämföra Alves försvarsarbete med Lahms.
2013-07-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad är det med Basker och utköpsklausuler/bosman... det är som om Athletic Bilbao och Real Sociedad vägrar släppa spelare om inte klubbar löser utköpsklausulen.... (såg även samma sak med Javi Martinez, Llorente mf.l)

Ja, de är jävliga på att förhandla, Real fick betala runt 18 miljoner€ för mycket enligt mig. Det skall sägas att utköpsklausulen låg på 30 miljoner€, men summan steg till 38 p.g.a av moms, reavinstskatter m.m...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in