• 1
  • 2
2013-05-25, 13:06
Medlem
UUUUUUs avatar
Jag har bestämt mig för att installera en diskmaskin i lägenheten då sambon klagar alldeles för mycket på min dåliga handdiskning. Jag är helt hopplös när det gäller praktiska göromål så jag kommer att behöva anlita hantverkare.

Dock vet jag inte riktigt i vilken ände jag ska börja då jag inte vet exakt vad som behövs. Såhär ser det ut under bänken idag: http://bayimg.com/HAMedAAEo

Det är i utrymmet till vänster som jag planerar installera diskmaskinen. Det är 82 cm högt, 49,5 centimeter brett och 60,5 centimeter djupt så mina valmöjligheter är högst begränsade när det gäller maskinmodell men jag har hittat den här hos Elon som ser ut att passa: http://www.elon.se/produkt/103704

Så, i vilken ände ska jag börja? Som ni ser saknas framdragen el. Ska jag kontakta elektriker först eller rörmokaren? Vilka VVS-arbeten kommer att behöva utföras innan jag beställer maskin och installation?
Citera
2013-05-25, 14:14
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du behöver kontakta både elektriker och rörmokare, i vilken ordning spelar ingen roll. Diskmaskinen ska ha anslutning till både vatten och avlopp.

Vill du ha ett större urval av 45 cm maskiner kan du kika här.
http://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskiner/45-cm-bred
Citera
2013-05-25, 14:18
Medlem
Blixtapan först och sen rörpularn.. Så hade jag gjort iaf. Spelar väl ingen större roll men det underlättar för elektrikern om inte diskmaskinen är ivägen.. Sen kan rörmokaren plugga in diskmaskinen åt dig.
Citera
2013-05-25, 14:20
Medlem
Tillägg

Eftersom inte köksblandaren syns i bild så är det svårt att avgöra, men troligtvis har den ingen Diskmaskinsavstängare = byt (man kan lösa det på andra sätt, men reglerna säger att man ska ha en synlig avstängare för diskmaskinen, och ett vred i diskbänken är bara skitfult).

Du behöver ett vattenlås där du kan koppla på diskmaskinens avloppsledning = byta ut ditt antika vattenlås i gjutjärn till ett modernt i plast.

Som tidigare påpekats så behöver du ett vägguttag i diskbänksskåpet. Du behöver ett hål i diskbänksskåpet för genomföring av el, vatten och avlopp till diskmaskinen.

Jag skulle börja med elektrikern så att Röris kan provköra maskinen (och se att allt är tätt) i samband med att han kopplar in den. Går att lösa i omvänd ordning också, men då behöver man dra fram skarvsladd så att den kan testköras.

Kan du lägga upp en bild som visar mer av köket?

edit: Det behövs inga VVS arbeten innan du beställer installationen av den. Det löser Röris i samband med installationen. Däremot kan det vara bussigt med tanke på hans planering om han får veta vad som behöver göras.
Senast redigerad av AndyMcCoy 2013-05-25 kl. 14:40.
Citera
2013-05-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Blixtapan först och sen rörpularn.. Så hade jag gjort iaf. Spelar väl ingen större roll men det underlättar för elektrikern om inte diskmaskinen är ivägen.. Sen kan rörmokaren plugga in diskmaskinen åt dig.

Eh.. på vilket sätt skulle diskmaskinen vara i vägen för elektrikern?
Du ska ju inte precis ha uttaget till diskmaskinen gömt bakom diskmaskinen.
Citera
2013-05-25, 14:48
Medlem
UUUUUUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Eftersom inte köksblandaren syns i bild så är det svårt att avgöra, men troligtvis har den ingen Diskmaskinsavstängare = byt (man kan lösa det på andra sätt, men reglerna säger att man ska ha en synlig avstängare för diskmaskinen, och ett vred i diskbänken är bara skitfult).

Du behöver ett vattenlås där du kan koppla på diskmaskinens avloppsledning = byta ut ditt antika vattenlås i gjutjärn till ett modernt i plast.

Som tidigare påpekats så behöver du ett vägguttag i diskbänksskåpet. Du behöver ett hål i diskbänksskåpet för genomföring av el, vatten och avlopp till diskmaskinen.

Jag skulle börja med elektrikern så att Röris kan provköra maskinen (och se att allt är tätt) i samband med att han kopplar in den. Går att lösa i omvänd ordning också, men då behöver man dra fram skarvsladd så att den kan testköras.

Kan du lägga upp en bild som visar mer av köket?

edit: Det behövs inga VVS arbeten innan du beställer installationen av den. Det löser Röris i samband med installationen. Däremot kan det vara bussigt med tanke på hans planering om han får veta vad som behöver göras.

Här kommer en bild till.

http://bayimg.com/LAMEGAAEO

Tråkigt det där med blandaren. Jag var tvungen att köpa en ny förra året så nu får jag alltså köpa en ny igen =(. Du nämnde att det fanns andra sätt att lösa det? Vet du någonstans jag kan läsa om/se exempel på andra sätt att lösa det?

Inte för att nuvarande blandare är särskilt fancy (billigaste de hade) men det känns bara surt på något sätt att byta ut något jag nyss köpt.
Citera
2013-05-25, 14:59
Medlem
Vi har ibland gjort så (när kunden valt en designblandare utan DM-avst och inte vill ha en separat avst på diskbänken) att vi drar fram rör till framkant av diskbänksskåpet (alltså precis innanför dörren) och satt en Ballofix där. Har ingen bild för att illustrera, men röret går från inkommande KV-ledning fram till framkant där man böjer röret och sätter en Ballofix, sen nytt rör från Ballofixen med böj och sen tillbaka bak i skåpet där diskmaskinen kopplas på. Det är inte riktigt enligt säker vattens regler, men det fungerar.

I samband med att du ändå har Röris där så skulle jag be honom sätta dit ballofixer på VV- och KV-ledningarna också.

Hur långt bort är närmsta el (kopplingsdosa eller Vägguttag?) bortsett från det till spisen?
Går det smidigt att dra fram EKK eller Kulo?
Citera
2013-05-25, 15:05
Medlem
olasvenssons avatar
Glöm inte vattenskydd under diskmaskinen: http://www.tollco.se/vattenskyddsprodukter.php
Citera
2013-05-25, 15:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Eh.. på vilket sätt skulle diskmaskinen vara i vägen för elektrikern?
Du ska ju inte precis ha uttaget till diskmaskinen gömt bakom diskmaskinen.
Nej, men kabeln till uttaget kanske behöver dras den vägen.
Citera
2013-05-25, 16:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UUUUUU
Här kommer en bild till.

http://bayimg.com/LAMEGAAEO

Tråkigt det där med blandaren. Jag var tvungen att köpa en ny förra året så nu får jag alltså köpa en ny igen =(. Du nämnde att det fanns andra sätt att lösa det? Vet du någonstans jag kan läsa om/se exempel på andra sätt att lösa det?

Inte för att nuvarande blandare är särskilt fancy (billigaste de hade) men det känns bara surt på något sätt att byta ut något jag nyss köpt.

Det är ofta billigare att köpa en blandare med diskmaskinsuttag än att borra upp ett nytt hål för diskmaskinsventilen. Men det finns inte så många blandare att välja på och ditt fall behövs en som passar i det befintliga hålen och som använder ena hålet för diskmaskinskranens vred (behövs då inget nytt hål).

Kolla att elektriken sätter eluttaget på rätt plats. Hade en elektriker här för att installera eluttag, men han satte den på sidan för nära lucköppningen vilket gjorde att ångan från diskmaskinen kortslöt uttaget med problem som följd. Uttaget skall sitta ungefär i hörnet så långt från diskbänken som möjligt.
Senast redigerad av Megaforce 2013-05-25 kl. 16:14.
Citera
2013-05-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Glöm inte vattenskydd under diskmaskinen: http://www.tollco.se/vattenskyddsprodukter.php

Citat:
Under diskbänk, diskmaskin, kyl, frys, ismaskin
eller dylikt, bör det finnas ett tätt ytskikt, till exempel
en fogtät golvmatta. Ytskiktet bör vara
tätat vid golvgenomföringar och uppvikt minst
50 mm mot angränsade vägg eller dylikt, så att
utläckande vatten eller kondens snabbt blir synligt.
Se fig. 2.5.4a.

Det är alltså inte ett krav att ha droppskydd.

Till TS: här är länk till säker vattens branschregler.
Citera
2013-05-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, men kabeln till uttaget kanske behöver dras den vägen.

Bra poäng!

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ofta billigare att köpa en blandare med diskmaskinsuttag än att borra upp ett nytt hål för diskmaskinsventilen. Men det finns inte så många blandare att välja på och ditt fall behövs en som passar i det befintliga hålen och som använder ena hålet för diskmaskinskranens vred (behövs då inget nytt hål).

Då har man hittat en riktigt dyr Röris.
man borrar ett 10mm hål i plåten där man ska ha dm-avst. och sen använder man en hålpunch. Är man långsam så kan man nog dra ut på det så att det tar 10 minuter totalt

Bild på hålpunch

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kolla att elektriken sätter eluttaget på rätt plats. Hade en elektriker här för att installera eluttag, men han satte den på sidan för nära lucköppningen vilket gjorde att ångan från diskmaskinen kortslöt uttaget med problem som följd. Uttaget skall sitta ungefär i hörnet så långt från diskbänken som möjligt.

Hur menar du nu?
Uttaget bör sitta i skåpet under diskbänken. Det ska iallafall vara lättåtkomligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in