2013-05-26, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OndaParabolen
Det spelar inte ett dugg roll om vad du tycker är värdet bakom planering av handlingsplanen, även om jag håller med dig i alla punkter om den, det är deras A och O för att hantera arbetslösa.
Det är synonymt med en order. Avviker du på något sätt ifrån denna handlingsplan (läs order) så är du i skiten. Och då, vilket är en aning motarbetande enligt mig, så är ditt egna jobbsökande mycket mer kontrollerat av arbetsförmedlingen än dig själv.

Och då med denna vikt på handlingsplanen, så tycker jag det är väldigt märkligt att något sådant kan utfärdas utan min närvaro eller mitt samtycke.

Jag har haft handlingsplaner som har blivit skrivna utan mitt samtycke eller närvaro. Jag minns jag reagerade som du, frågade o fick en godtagbar förklaring. Nu minns jag inte exakt vad hon sa men kontentan var _att_ de kunde göra så. Så fråga är mitt tips o tanke.

Sedan om de följer handlingsplanen slaviskt eller tycker att jag som arbetslös ska göra det. För mig har det aldrig varit så. Det har funnits en handlingsplan som jag inte brytt mig speciellt mkt om..o heller inte AF. Så jag säger, det beror helt o hållet på.

Däremot kravet att flytta till där arbeten finns, har alltid funnits.
Citera
2013-05-26, 15:12
Medlem
OndaParabolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squie
Jag har haft handlingsplaner som har blivit skrivna utan mitt samtycke eller närvaro. Jag minns jag reagerade som du, frågade o fick en godtagbar förklaring. Nu minns jag inte exakt vad hon sa men kontentan var _att_ de kunde göra så. Så fråga är mitt tips o tanke.

Sedan om de följer handlingsplanen slaviskt eller tycker att jag som arbetslös ska göra det. För mig har det aldrig varit så. Det har funnits en handlingsplan som jag inte brytt mig speciellt mkt om..o heller inte AF. Så jag säger, det beror helt o hållet på.

Däremot kravet att flytta till där arbeten finns, har alltid funnits.

Jag har haft 2 olika handläggare i lite mer än ett år, har nu fått en tredje.
Och de föregående handläggarna var väldigt övertydlig om att handlingsplanen skulle följas annars blir det konsekvenser. Den skulle följas efter punkt och prickar och fick absolut inte avvika ifrån denna på något sätt såvida jag inte hade allvarliga skäl.
Vet inte hur andra har haft, men jag har alltid haft strikt order om att följa min handlingsplan.

Jag ska ta kontakt med min handläggare imorgon och höra med honom, klurar på hur man ska formulera sig.
För de anställda hos arbetsförmedlingen är väldigt duktiga på att missförstå folk.

Kan rapportera hur samtalet gick.
Citera
2013-05-26, 16:05
Medlem
Citat:
Jag har haft 2 olika handläggare i lite mer än ett år, har nu fått en tredje.
Och de föregående handläggarna var väldigt övertydlig om att handlingsplanen skulle följas annars blir det konsekvenser. Den skulle följas efter punkt och prickar och fick absolut inte avvika ifrån denna på något sätt såvida jag inte hade allvarliga skäl.
Vet inte hur andra har haft, men jag har alltid haft strikt order om att följa min handlingsplan.

Jag ska ta kontakt med min handläggare imorgon och höra med honom, klurar på hur man ska formulera sig.
För de anställda hos arbetsförmedlingen är väldigt duktiga på att missförstå folk.

Kan rapportera hur samtalet gick.

Fråga den tredje. Tro inte på allt en handläggare säger.. dubbelkolla alltid allt de säger. Likaså om du har kontakt med FK. Samma sak där. Dubbelkolla alltid. O dubbelkolla gör du genom att leta själv i regelverket (googla) o fråga i deras kundtjänst. Ibland behöver man också trippelkolla..
Citera
2013-05-27, 15:05
Avslutad
Citat:
Kan lägga till lite detaljer:
Restiden är drygt 2-2.5 timme från där jag bor till Stockholm.
Jag har inte körkort. (Planerar för det).
Jag ska dela ut reklam i ett område jag aldrig varit på.
Tjänsten är behovsanställning.
Kan även tillägga att jag gillar Stockholm så har absolut inget emot huvudstaden.

Det som bekymmrar mig vad det gäller tjänsten är för det första att jag inte har en blekaste aning om området, har jobbat åt SDR när jag var mindre och fick lära mig hårda vägen hur viktigt det var.

Sen då det är behovsanställning så vågar jag inte fixa boende, alldeles för opålitligt. Enligt mig.

Och då lönen både är opålitlig, låg och jag inte vågar ta mig ann ett boende med de svaga grunderna så är det pendling som gäller, men då är problemet att jobbet börjar 7 (enligt papper) och tidigaste jag kan komma med tåg till Stockholm är 7:30, exklusive restid från stationen till Täby, där tjänsten är. Ligger lite längre utanför än Kista och vad tar det med tunnelbana till Kista, drygt en timme? Lite längre till Täby då. Och då är ev. väntetid på tunnelbanan inte inräknad.

Det kanske låter petigt, men det är vad jag tycker.

Om det är som du säger med handlingsplanen så är det ju hemskt. Påpekar jag den kommer jag ut som obstinat och i teorin så, kanske?, behöver jag inte följa den då jag inte godkänt den men riskerar då att komma på hans dåliga sida...
Att be om en ny vågar jag inte, det är en mindre arbetsförmedling med få anställda och den arbetsförmedlingen är ökänd bland deltagarna för att gärna ge ut repressalier för folk som gör det komplicerat. De vidarbefodrar gärna att personen innebär problem osv.

Det är det enda du har erfarenhet av, det är bara att ta dig och kragen, pallra dig upp till Stockholm och dela ut reklam i området, svårare är det inte. Visst du kanske inte kan området just nu men om du frågar snällt lär du garanterat få en liten introduktion så du vet vad du ska syssla med.

Du kanske kan hyra ett rum eller så får du bo på enklare vandrarhem tills du sparat ihop några kronor. Det är bara bortförklaringar från dig som varken en handläggare eller någon annan behöver lägga någon större tyngd vid. Det viktiga är nu att du tar på dig uppdraget och jobbar hårt "mycket tid" nu i början så att du visar vad du går för.
Citera
2013-05-28, 02:04
Medlem
Citat:
Kan lägga till lite detaljer:
Restiden är drygt 2-2.5 timme från där jag bor till Stockholm.
Jag har inte körkort. (Planerar för det).
Jag ska dela ut reklam i ett område jag aldrig varit på.
Tjänsten är behovsanställning.
Kan även tillägga att jag gillar Stockholm så har absolut inget emot huvudstaden.

Det som bekymmrar mig vad det gäller tjänsten är för det första att jag inte har en blekaste aning om området, har jobbat åt SDR när jag var mindre och fick lära mig hårda vägen hur viktigt det var.

Sen då det är behovsanställning så vågar jag inte fixa boende, alldeles för opålitligt. Enligt mig.

Och då lönen både är opålitlig, låg och jag inte vågar ta mig ann ett boende med de svaga grunderna så är det pendling som gäller, men då är problemet att jobbet börjar 7 (enligt papper) och tidigaste jag kan komma med tåg till Stockholm är 7:30, exklusive restid från stationen till Täby, där tjänsten är. Ligger lite längre utanför än Kista och vad tar det med tunnelbana till Kista, drygt en timme? Lite längre till Täby då. Och då är ev. väntetid på tunnelbanan inte inräknad.

Det kanske låter petigt, men det är vad jag tycker.

Om det är som du säger med handlingsplanen så är det ju hemskt. Påpekar jag den kommer jag ut som obstinat och i teorin så, kanske?, behöver jag inte följa den då jag inte godkänt den men riskerar då att komma på hans dåliga sida...
Att be om en ny vågar jag inte, det är en mindre arbetsförmedling med få anställda och den arbetsförmedlingen är ökänd bland deltagarna för att gärna ge ut repressalier för folk som gör det komplicerat. De vidarbefodrar gärna att personen innebär problem osv.
Med tanke på vad det är för jobb så är det bara att söka, tror de är väl medvetna om hur viktig lokalkännedomen är och anställer någon sökande som bor närmre.

Det är nästan tragiskt uppenbart varför du blivit tilldelad annonsen att söka; du har ju jobbat med det innan.

Om du inte trivs på ditt lokala kontor kan du alltid byta, och du kan faktiskt motivera ditt byte med att du var rädd för att påtala att du inte ens fått godkänna din handlingsplan. Men motivation är inte nödvändigt, det är bara att gå till ett annat kontor och säga att du vill skriva in dig där istället.

Nu beror det på vad som står i din handlingsplan, står det att du MÅSTE söka de jobb man informerar dig om eller är det bara ett utskick? Söker du aktivt andra jobb så har de nog mer överseende om du inte söker tjänsten, men eftersom du verkat fått en maktmisbrukand gringubbe så är det inte värt att ta fighten även om det är din rätt att när som helst säga att du vill ha en ny handlingsplan, samt att du ska godkänna den med din namnteckning innan den kan gälla.

Undar spontant hur det ser ut med praktik tiden fram till din YH utbildning? Har du kollat om du kan få en praktikplats inom yrket? Går ju faktiskt att hitta en soft chef och mer eller mindre gå och göra småsaker samtidigt som du får en inblick i yrket samt kanke en fot in eller en kontakt när du går eller gått färdig utbildningen. Går det bra på praktiken, även om du bara plockar verktyg eller dammar av maskiner, så kan din chef eller kollega bli din referens. Kollegor kan också vara referenser

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag är väldigt tveksam
Vi är hellt OT, men jag är glad för din skull att du inte har en suck om hur det fungerar på soc. Jag bor i en av fattigkommunerna och här får man ett papper av soc där man ska fylla i vilka jobb man sökt och hela pappret ska vara fullt, annars kan du glömma att få en enda krona. I området finns det bara jobb inom vård och gymasieskolan (båda med skitlöner som ingen vill ha, och därav alltid tjänster som annonseras ut då folk slutar så snart de får jobb på annan ort) vilket de tvingar en att söka. Och ja, de säger till en att man ska söka jobb som läkare och lärare. "Sök!"

Nu går jag som tur är inte på soc, men jag lider med mina grannar och bekanta.
Citera
2013-05-28, 09:29
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Varför skulle människor ha rätt att göra det valet just nu när vi genom historien aldrig någonsin har kunnat välja.

Om du pratar om Sverige så gick det mkt utmärkt att ta jobb som fanns på den lilla ort man bodde på förut... nu är villkoren förändrade. Därför fungerar inte det argumentet om du inte tänkte på invasionen till amerika på 1800 1900-talet.

Att flytta på sig för att erhålla jobb vill jag verkligen uppmuntra men många drar sig tyvärr... bidragen och a-kassan är för hög för att människor ska orka flytta på sig från sin säkra omgivning med fin bostad och pengar som tickar in på kontot varje månad... utvecklingen är mkt trist men jag säger inte att alla arbetssökande svenskar borde flytta till Malaysia för att jobba som skoputsare men inom Sveriges gränser kan man gott försöka.
Citera
2013-05-28, 09:39
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Så det argumentet att det skulle saknas bostäder är i min mening inget argument.

Saknas bostäder gör det inte om man har en fast lön som tickar in på kontot.. då vill hyresvärdar gärna ha en som hyresgäst i stället för bidragstagare och dom med mkt mer osäker inkomst. Om man inte räknar med att som nyinflyttad få bästa förstahandskontraktet i stan så går det enligt mig bra att konkurrera ut andra med tiden i en ny stad... om man har ett jobb det vill säga.

Lite mer On Topic till TS: Om AF vill skicka dig till en större stad varför inte söka och ge det en chans? Men testa ngt mer händelserikt jobb än reklamutdelare..
Citera
2013-05-28, 10:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Om du pratar om Sverige så gick det mkt utmärkt att ta jobb som fanns på den lilla ort man bodde på förut... nu är villkoren förändrade. Därför fungerar inte det argumentet om du inte tänkte på invasionen till amerika på 1800 1900-talet.
Jag pratar om valet att arbeta.

Nu tror många att man kan välja att arbeta eller att inte arbeta och ändå ha ett ekonomiskt bra liv.

Citat:
Saknas bostäder gör det inte om man har en fast lön som tickar in på kontot.. då vill hyresvärdar gärna ha en som hyresgäst i stället för bidragstagare och dom med mkt mer osäker inkomst. Om man inte räknar med att som nyinflyttad få bästa förstahandskontraktet i stan så går det enligt mig bra att konkurrera ut andra med tiden i en ny stad... om man har ett jobb det vill säga.
Precis. Får man ett jobb på en plats så finns det alltid bostäder man kan få i närheten. Det argumentet att det inte finns några bostäder om man får ett jobb är därför inte riktigt.
Citera
2013-05-28, 10:44
Medlem
Ghandi_IIs avatar
När jag söker jobb på annan ort kollar jag alltid in om det finns rum eller lägenheter att hyra på blocket på orten, har alltid funnits något.
Citera
2013-05-28, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
När jag söker jobb på annan ort kollar jag alltid in om det finns rum eller lägenheter att hyra på blocket på orten, har alltid funnits något.
Har du kollat upp hur många det är som söker dessa rum eller lägenheter?
Citera
2013-05-28, 20:58
Medlem
OndaParabolens avatar
Var ett tag sen jag skrev, ska försöka komma ifatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Squie
Fråga den tredje. Tro inte på allt en handläggare säger.. dubbelkolla alltid allt de säger. Likaså om du har kontakt med FK. Samma sak där. Dubbelkolla alltid. O dubbelkolla gör du genom att leta själv i regelverket (googla) o fråga i deras kundtjänst. Ibland behöver man också trippelkolla..

Försökte ringa och prata med honom men självklart hade han, den här veckan, tagit semester... typiskt.
Tror du man kan fråga om detta till någon annan anställd på arbetsförmedlingen förutom min handläggare?

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det är det enda du har erfarenhet av, det är bara att ta dig och kragen, pallra dig upp till Stockholm och dela ut reklam i området, svårare är det inte. Visst du kanske inte kan området just nu men om du frågar snällt lär du garanterat få en liten introduktion så du vet vad du ska syssla med.

Du kanske kan hyra ett rum eller så får du bo på enklare vandrarhem tills du sparat ihop några kronor. Det är bara bortförklaringar från dig som varken en handläggare eller någon annan behöver lägga någon större tyngd vid. Det viktiga är nu att du tar på dig uppdraget och jobbar hårt "mycket tid" nu i början så att du visar vad du går för.

Det här kommer låta illa men det är vad jag kör med just nu och är inte blyg för att medge det.
Jag är på gång att hamna i Fas 2, och jag har fått sagt ifrån den kompletterande aktör jag går hos att jag ska passa på och använda den tiden jag har i Fas 2 och försöka få tag i de jobb jag faktiskt är intresserade utav. Och ja, det finns yrken och arbeten jag faktiskt är intresserade utav och faktiskt söker dessa. De beskrev det som den "bekväma zonen" innan man hamnar i Fas 3.

Och då detta är ett yrke jag inte vill hålla på med, som jag med erfarenhet kan säga, och att det är, enligt mig, väldigt krångligt att utföra så är jag inte intresserad.

Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Med tanke på vad det är för jobb så är det bara att söka, tror de är väl medvetna om hur viktig lokalkännedomen är och anställer någon sökande som bor närmre.

Det är nästan tragiskt uppenbart varför du blivit tilldelad annonsen att söka; du har ju jobbat med det innan.

Om du inte trivs på ditt lokala kontor kan du alltid byta, och du kan faktiskt motivera ditt byte med att du var rädd för att påtala att du inte ens fått godkänna din handlingsplan. Men motivation är inte nödvändigt, det är bara att gå till ett annat kontor och säga att du vill skriva in dig där istället.

Nu beror det på vad som står i din handlingsplan, står det att du MÅSTE söka de jobb man informerar dig om eller är det bara ett utskick? Söker du aktivt andra jobb så har de nog mer överseende om du inte söker tjänsten, men eftersom du verkat fått en maktmisbrukand gringubbe så är det inte värt att ta fighten även om det är din rätt att när som helst säga att du vill ha en ny handlingsplan, samt att du ska godkänna den med din namnteckning innan den kan gälla.

Undar spontant hur det ser ut med praktik tiden fram till din YH utbildning? Har du kollat om du kan få en praktikplats inom yrket? Går ju faktiskt att hitta en soft chef och mer eller mindre gå och göra småsaker samtidigt som du får en inblick i yrket samt kanke en fot in eller en kontakt när du går eller gått färdig utbildningen. Går det bra på praktiken, även om du bara plockar verktyg eller dammar av maskiner, så kan din chef eller kollega bli din referens. Kollegor kan också vara referenser

Är du inne lite på det som tidigare skrivits, att söka för sakens skull och medvetet inte bli antagen?

Jag har länge haft funderingar på att byta kontor, men har äntligen hamnat hos en kompletterande aktör som är riktigt bra och som jag kommer väldigt bra överens med. Andra kompletterande aktör jag varit hos. Och tror jag blir utskriven och placerad hos någon annan kompletterande aktör om jag byter kontor. Det är inget jag vet och ska ta reda på nästa gång jag går till dessa.

Jag fick min Handlingsplan skickat i samma kuvert som min Platsanvisning. Jag vet inte, han kanske kände sig jätteduktig och gjorde två flugor i en smäll innan han gick på semester...
Nu är det arbetsförmedlingen vi pratar om, och de talar sällan klarspråk, men det som står skrivet är:
"Arbetsförmedligen kan komma att kalla dig till aktiviteter som bedöms vara lämpliga utifrån din situation som arbetssökande."
Då de är VÄLDIGT tydliga med att man inte får avstå "tips" och andra rekommendationer så läser jag det som att jag måste söka.
Och jag söker alltid jobb, som tidigare skrivet kanske lite kräset, men jag söker aktivt.
Att gå mot arbetsförmedlingen är en kamp man aldrig kan vinna, så pass mycket vet jag.

Jag har börjat spana runt hos företag för att söka praktikplats, men har ännu inte ansökt hos någon.
Ansökningstiden är till mitten av Juni och börjar redan i höst och i utbildningen ingår det praktik inom yrket.
Så än så länge har jag inte börjat söka praktikplatser.
Men om jag av någon anledning inte kommer in på denna utbildning så kommer jag definitivt börja söka praktikplatser.
Angående referenser, så har jag verkligen lyckats hamna på plussidan hos bossen på kontoret hos den kompletterande aktören, vet inte riktigt hur det gått till, men denna har i alla fall lovat att ge mig ett gott ord. Känns ju jäkligt bra

Citat:

Att flytta på sig för att erhålla jobb vill jag verkligen uppmuntra men många drar sig tyvärr... bidragen och a-kassan är för hög för att människor ska orka flytta på sig från sin säkra omgivning med fin bostad och pengar som tickar in på kontot varje månad... utvecklingen är mkt trist men jag säger inte att alla arbetssökande svenskar borde flytta till Malaysia för att jobba som skoputsare men inom Sveriges gränser kan man gott försöka.

Som tidigare skrivet så kan jag erkänna att jag är väldigt bekväm av mig vad det gäller att söka på andra orter.
Men det har att göra med min personlighet hellre än att det är ansträngande.
Jag är en överdrivet ordningsam person och vill mer än gärna ha ordning på mina tillhörigheter, där räknas även min ekonomi in. Jag skulle nog börja sitta i fosterställning och få sammanbrott med en sporadisk ekonomi, jag vill veta hur det kan och kommer se ut.
Så att fixa en behovsanställning i någon stad långt ifrån där jag bor och inte veta om jag kommer ha råd att betala hyran en månad eller inte, det skulle vara min mardröm.
Är det däremot t.ex. en deltidsanställning eller en tillsvidareanställning så vet jag när jag får jobb och när jag får inkomst och har då inget som helst emot att söka och flytta dit jobbet ligger.

Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II

Jag har faktiskt gjort detta, dock utan någon större inkomst än aktivitetsstödet, och det är verkligen inte många som finns. Många utav dessa har man inte råd med om man bara har aktivitetsstöd och de som man väl har råd med har krav som inte passar in eller så är det, lustigt nog, folk med bättre ekonomi som söker dessa billigare boenden som går före en.
Senast redigerad av OndaParabolen 2013-05-28 kl. 21:04.
Citera
2013-05-28, 21:17
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Har du kollat upp hur många det är som söker dessa rum eller lägenheter?

Ja, usch och fy, tänk att andra söker samma sak! Tänk om det ena och tänk om det andra. Hur vissa av er överlever alls är otroligt (för mycket bidrag)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in