2013-05-25, 10:20
Medlem
OndaParabolens avatar
I måndags gick jag på en utav Arbetsförmedlingen möten angående förflyttning från UGA till JOB, efter detta möte så bad de mig vänta på att en kallelse, en tid till ett möte mellan min handläggare och jag för att bl a gå igenom den nya handlingsplanen, skulle hamna i brevlådan.
Allting bra där, men sen blir det konstigt...

Först försöker jag få kontakt med min handläggare för att ta upp ytterligare en punkt under vårat kommande möte, då visar det sig att jag har fått en ny handläggare, utan att ha blivit meddelad.
Ok, det köper jag, vi sågs nästan aldrig i alla fall.

Sen får jag hem brevet. (Fredag)
Första häftet i kuvertet är "Ett ledigt arbete att söka", har aldrig fått något sådant förut och kollar intresserat. Men när jag läser tjänsten så ligger det i Stockholm, vilket är väldigt långt ifrån där jag bor.
Jag kan lägga till att jag en gång sagt till min coach hos deras kompletterande aktör att jag KANSKE har möjlighet att fixa temporärt boende i Stockholm och med bara ett par dagars mellanrum meddelat att det inte gick.
Har de kontaktat varandra och så har det blivit något konstigt där?
Kan jag ta kontakt med min nuvarande handläggare och fråga varför jag blivit rekommenderad att söka det här jobbet?
Kan jag säga (självklart på ett bra sätt...) att jag inte kan söka tjänsten pga läget?

Och sen kommer väl det som gör mig riktigt förbannad, om jag ska vara ärlig.
Hela grejen handlade om att jag sen i måndags skulle vänta på ett brev för att få en kallelse till att möta min handläggare och gå igenom min handlingsplan och möjligtvis något mer.
Jag ser rubriken och läser:
"Handlingsplan
Upprättad 23 maj 2013 mellan XXXX och Arbetsförmedlingen" (Torsdagen 23 Maj)
Jag hade inte tagit kontakt med honom då, jag var ledig ifrån den kompletterande aktör jag går hos och hade absolut ingenting att göra med någon utav dessa denna dag.
Han verkar ha tagit det hela i egna händer och lagt upp min handlingsplan utan mitt samtycke eller närvarande.
Är det någonting jag borde ta upp eller är det något som brukar hända och man ska bara tiga och ta emot?
Personligen känns det som ett rejält övertramp.
Citera
2013-05-25, 10:31
Medlem
mindgasms avatar
lägga upp en HPL utan att du är med känns konstigt! du kan maila Af -chefen eller kundtjänsten på Af hemsida och ställa frågan anonymt.

Sedan kan de be dig söka arbete i Sthlm när du är i JOB.

Släng iväg en ansökan. räcker med " hej söker jobbet" och bifoga en halvtaskig CV samt ställ frågan om Arbetsgivaren kan ordna bostad
Citera
2013-05-25, 10:32
Bannlyst
Jag vill minnas att efter en längre tids arbetslöshet ska man vara beredd på att flytta om man inte har särskilda skäl som försvårar (t.ex familj med barn)
Om man inte vill flytta kan detta påverka ens rätt till Akassa. Jag förstår detta måste suga hårt om man bor i Löderup och älskar Löderup att behöva flytta till Stockholm om man trivs i mindre städer.

Sök jobbet men sök en ointressant ansökning.
Citera
2013-05-25, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mindgasm
lägga upp en HPL utan att du är med känns konstigt! du kan maila Af -chefen eller kundtjänsten på Af hemsida och ställa frågan anonymt.

Släng iväg en ansökan. räcker med " hej söker jobbet" och bifoga en halvtaskig CV samt ställ frågan om Arbetsgivaren kan ordna bostad

Nämn även att du vill ha inom tullarna, gärna VasaStaden
Citera
2013-05-25, 10:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
lSläng iväg en ansökan. räcker med " hej söker jobbet" och bifoga en halvtaskig CV samt ställ frågan om Arbetsgivaren kan ordna bostad

Citat:
Ursprungligen postat av Fukaeri
Sök jobbet men sök en ointressant ansökning.

Lustigt. Som arbetsgivare så har jag märkt att majoriteten av ansökningarna jag får in är sådana. Andra kollegor vittnar om att de bara får in sådana ansökningar.

Hm, jag undrar vad det beror på?

On topic; Arbetsförmedlingens primära uppgift är att finna ett jobb till dig eller att knyta kontakter så att du själv kan skaffa dig ett jobb. Eftersom du gått så länge utan jobb så tror jag inte att handlingsplanen i detta skede är så viktigt utan det handlar mer om att sysselsätta dig innan du blir alltför mycket utanför.

Vill du ha ett ett arbete? Det är vad det handlar om. Vill du verkligen ha ett arbete så ska du vara beredd att flytta överallt. Annars stämmer det ju inte att du vill ha något arbete.

Handlingsplan är egentligen inget som du tillsammans med någon arbetsförmedlare skall lägga upp. Handlingsplanen för ditt liv skall finnas i ditt huvud jämt och ständig.
Senast redigerad av Conception 2013-05-25 kl. 11:03.
Citera
2013-05-25, 11:45
Medlem
OndaParabolens avatar
Citat:

Men det är det som är så konstigt, jag är inte ens i JOB än, utan jag är fortfarande i UGA. Det var bland annat det som vi skulle gå igenom med våran handläggare, själva överförningen till JOB, hur det går till etc. Och så har han skitit i alltihop och skrapat ihop en handlingsplan.
Efter handlingsplanen han har skrivit, så har han skrivit att jag var inskriven i JOB när jag började hos de kompletterande aktörerna, vilket jag inte heller var...

Vad det gäller att söka jobbet, tar de inte reda på hur ansökningen är?

Citat:
Ursprungligen postat av Fukaeri
Jag vill minnas att efter en längre tids arbetslöshet ska man vara beredd på att flytta om man inte har särskilda skäl som försvårar (t.ex familj med barn)
Om man inte vill flytta kan detta påverka ens rätt till Akassa. Jag förstår detta måste suga hårt om man bor i Löderup och älskar Löderup att behöva flytta till Stockholm om man trivs i mindre städer.

Det låter väl mer som FAS 3?

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
On topic; Arbetsförmedlingens primära uppgift är att finna ett jobb till eller att knyta kontakter så att du själv kan skaffa dig ett jobb. Eftersom du gått så länge utan jobb så tror jag inte att handlingsplanen i detta skede är så viktigt utan det handlar mer om att sysselsätta dig innan du blir alltför mycket utanför.

Vill du ha ett ett arbete? Det är vad det handlar om. Vill du verkligen ha ett arbete så ska du vara beredd att flytta överallt. Annars stämmer det ju inte att du vill ha något arbete.

Handlingsplan är inget som du tillsammans med någon arbetsförmedlare skall lägga upp. Handlingsplanen skall finnas i ditt huvud jämt och ständig.

Nu i vintras när jag var på ett gruppmöte hos arbetsförmedlingen så hade vi föreläsning av en rättfärdig yngre anställd som ofta vill berätta hur saker och ting är, egentligen.
Och då sa han faktiskt att Arbetsförmedlingen idag inte förmedlar jobb. pga sina nedskurna resurser.
Tror aldrig jag sett en folkmassa se så förvånade ut.

Det du skriver stämmer nog rätt bra, är du ute efter arbete så ska du fixa arbete och bli anställd.
Det stämmer väldigt bra, det lustiga bara är att det är en fruktansvärt naiv inställning, inget illa menat.
Jag har sagt att jag är beredd att flytta dit jobbet ligger, vilket jag nog sköt mig i foten att sagt, och det stämmer. Men problemet blir det att de struntar i när, var eller hur jag löser det.

Inkomsten för att betala boendet? ointressant.
När boendet som jag köat för blir tillgängligt? ointressant.

Meningen med handlingsplanen är det, men i slutändan blir det deras order för hur och vad du ska göra. Så den är inte så genomtänkt som det låter.

Men det är inget utav dessa saker som gör mig upprörd eller förvirrad överhuvudtaget, utan själva tanken att de kan ta saker i egna händer och göra planeringar som rör mig själv utan mitt samtycke, speciellt när jag inte ens är i FAS 2 eller 3.
Citera
2013-05-25, 12:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndaParabolen
Nu i vintras när jag var på ett gruppmöte hos arbetsförmedlingen så hade vi föreläsning av en rättfärdig yngre anställd som ofta vill berätta hur saker och ting är, egentligen.
Och då sa han faktiskt att Arbetsförmedlingen idag inte förmedlar jobb. pga sina nedskurna resurser.
Tror aldrig jag sett en folkmassa se så förvånade ut.
Om människor trodde att arbetsförmedlingen ringde arbetsgivare och berättade att "Här har vi XXX; han/hon behöver jobb" så är det givetvis väldigt fel och det trodde jag aldrig att ungdomar ens trodde. Att AMS skall agera mamma åt dem.

Det är en förmedling. De tillhandahåller information om hur man söker jobb och var de finns. Resten är upp till den arbetssökande själv.

Citat:
Det du skriver stämmer nog rätt bra, är du ute efter arbete så ska du fixa arbete och bli anställd.
Det stämmer väldigt bra, det lustiga bara är att det är en fruktansvärt naiv inställning, inget illa menat.
Jag har sagt att jag är beredd att flytta dit jobbet ligger, vilket jag nog sköt mig i foten att sagt, och det stämmer. Men problemet blir det att de struntar i när, var eller hur jag löser det.
Naivt eller inte. Det är så det funkar. Vill man ha ett jobb så måste man givetvis vara beredd på uppoffringar. Att man trivs i Löderup eller vart man nu bor spelar ingen som helst roll. Har man bott i Löderup väldigt länge utan att hitta någon försörjande sysselsättning så måste man flytta på sig. Det finns inget alternativ. Varför skulle människor ha rätt att göra det valet just nu när vi genom historien aldrig någonsin har kunnat välja.

Som jag skrivit innan. Handlingsplanen som AMS skapar med eller utan den arbetslöses hjälp måste väl egentligen vara helt värdelös. Det är en handlingsplan för sådana som inte kan fatta några beslut själva. En sådan skulle jag vilja påstå kommer alltid ha skitsvårt att hitta ett jobb.

Handlingsplanen måste finnas i den arbetssökandes egna huvud att arbeta efter. Så bry dig inte om arbetsförmedlingens rutiner och vad de gör åt dig. Gör som de säger givetvis men det viktigaste är din egna inställning att "Fan, jag vill ha en sysselsättning som genererar inkomst, hur gör jag för att få en sådan". Innebär detta att flytta, gör det då. Innebär det dig att utbilda dig vidare, gör det då. Men räkna aldrig med att arbetet skall komma till dig. Det är du som måste dit.
Citera
2013-05-25, 12:49
Medlem
OndaParabolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Om människor trodde att arbetsförmedlingen ringde arbetsgivare och berättade att "Här har vi XXX; han/hon behöver jobb" så är det givetvis väldigt fel och det trodde jag aldrig att ungdomar ens trodde. Att AMS skall agera mamma åt dem.

Det är en förmedling. De tillhandahåller information om hur man söker jobb och var de finns. Resten är upp till den arbetssökande själv.

Naivt eller inte. Det är så det funkar. Vill man ha ett jobb så måste man givetvis vara beredd på uppoffringar. Att man trivs i Löderup eller vart man nu bor spelar ingen som helst roll. Har man bott i Löderup väldigt länge utan att hitta någon försörjande sysselsättning så måste man flytta på sig. Det finns inget alternativ. Varför skulle människor ha rätt att göra det valet just nu när vi genom historien aldrig någonsin har kunnat välja.

Som jag skrivit innan. Handlingsplanen som AMS skapar med eller utan den arbetslöses hjälp måste väl egentligen vara helt värdelös. Det är en handlingsplan för sådana som inte kan fatta några beslut själva. En sådan skulle jag vilja påstå kommer alltid ha skitsvårt att hitta ett jobb.

Handlingsplanen måste finnas i den arbetssökandes egna huvud att arbeta efter. Så bry dig inte om arbetsförmedlingens rutiner och vad de gör åt dig. Gör som de säger givetvis men det viktigaste är din egna inställning att "Fan, jag vill ha en sysselsättning som genererar inkomst, hur gör jag för att få en sådan". Innebär detta att flytta, gör det då. Innebär det dig att utbilda dig vidare, gör det då. Men räkna aldrig med att arbetet skall komma till dig. Det är du som måste dit.

Att du placerar mig i samma kategori som de andra curlade ungdomar tar jag inte som något annat än ett hån. Tro mig, jag är väl medveten om vilken typ av folk du syftar på.

Det säger väl sig själv att jobbsökandet ligger hos en själv och inte hos någon annan att göra åt dig, jag har varken skrivit om det eller ens påpekat någonting om det och det är inte ens det tråden handlar om.

Det spelar inte ett dugg roll om vad du tycker är värdet bakom planering av handlingsplanen, även om jag håller med dig i alla punkter om den, det är deras A och O för att hantera arbetslösa.
Det är synonymt med en order. Avviker du på något sätt ifrån denna handlingsplan (läs order) så är du i skiten. Och då, vilket är en aning motarbetande enligt mig, så är ditt egna jobbsökande mycket mer kontrollerat av arbetsförmedlingen än dig själv.

Och då med denna vikt på handlingsplanen, så tycker jag det är väldigt märkligt att något sådant kan utfärdas utan min närvaro eller mitt samtycke.
Citera
2013-05-25, 12:55
Medlem
Om man inte har speciella skäl som AF godtar så är man skyldig att söka jobb över hela landet redan från första dagen som arbetslös. Där har du en av förklaringarna till att många arbetsgivare i sverige inte vill annonsera ut lediga tjänster utan tillsätter med hjälp av vänskapskorruption i stället. Ingen arbetsgivare vill ha ansökningar från 100tals personer där majoriteten i praktiken inte kan ta det lediga jobbet pga att de inte har bostad på orten.
Citera
2013-05-25, 13:04
Medlem
mindgasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Om man inte har speciella skäl som AF godtar så är man skyldig att söka jobb över hela landet redan från första dagen som arbetslös. Där har du en av förklaringarna till att många arbetsgivare i sverige inte vill annonsera ut lediga tjänster utan tillsätter med hjälp av vänskapskorruption i stället. Ingen arbetsgivare vill ha ansökningar från 100tals personer där majoriteten i praktiken inte kan ta det lediga jobbet pga att de inte har bostad på orten.

Precis!, jag skulle tveka att anställa någon i Göteborg från Norrland om han/hon ej hade ordnat boende. Efter att ha lärt upp personen så måste den flytta tillbaka pga risken att bli uteliggare! Djäkla kostnad för arbetsgivare och sedan måste man sätta igång en nyrekrytering igen *suck*
Citera
2013-05-25, 13:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Att du placerar mig i samma kategori som de andra curlade ungdomar tar jag inte som något annat än ett hån. Tro mig, jag är väl medveten om vilken typ av folk du syftar på.

Det säger väl sig själv att jobbsökandet ligger hos en själv och inte hos någon annan att göra åt dig, jag har varken skrivit om det eller ens påpekat någonting om det och det är inte ens det tråden handlar om.
Bra, då är vi överens!

Citat:
Det spelar inte ett dugg roll om vad du tycker är värdet bakom planering av handlingsplanen, även om jag håller med dig i alla punkter om den, det är deras A och O för att hantera arbetslösa.
Det är synonymt med en order. Avviker du på något sätt ifrån denna handlingsplan (läs order) så är du i skiten. Och då, vilket är en aning motarbetande enligt mig, så är ditt egna jobbsökande mycket mer kontrollerat av arbetsförmedlingen än dig själv.

Låter som ett fantastiskt argument till varför vi ska återinföra militärtjänsten. Ibland får man ta en order även om man så hatar den så in i helvete.

Hade du haft en befäl som sagt åt dig en sak och du inte hade lytt order så hade du verkligen varit i skiten så det smäller om det. Det är då man lär sig.

Jag hade en löjtnant som förklarade det för mig hur allting funkade. Jag ifrågasatte själv en order en gång som gruppchef från min plutonchef. Han sa åt oss andra att kamouflera oss fast han aldrig själv gjorde det. Helt idiotiskt tänkte jag, vad är vitsen liksom om han ändå syns. Då tog min löjtnant mig åt sidan och förklarade varför man ska lyda order fast man tycker att det är helt jävla åt helvete. Jag minns inte exakt det psykologiska ordet bakom det men vi kan säga att jag lärde mig en hel del om mig själv den dagen och hur en fungerande organisation (samhälle) MÅSTE funka för att överleva.

Denna löjtnant äger nu ett framgångsrikt företag som utbildar andra företagschefer i ledarskap och psykologi. En otrolig människa som lärde mig mycket om livet. Alla borde ha den chansen att få träffa en sån människa. Han var utbildare i värnplikten och hade utbildat hundratals ungdomar innan mig på hur man blir vuxen och hur man ska bete sig. Tyvärr lades hans förband ner och han flyttades till det civila istället.
Senast redigerad av Conception 2013-05-25 kl. 13:41.
Citera
2013-05-25, 13:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s

Vilka säger att det är ont om bostäder? Mäklarna? Studenter kanske? Studenter vill ju givetvis bo så nära skolan som möjligt eftersom de inte har så mycket i studiebidrag och kan pendla.

Men det finns bostäder att få tag på praktiskt taget överallt om man har arbete och absolut inte måste bo i de bästa områdena i varje stad. Visst är det inte kul att kanske hyra ett rum för 2500kr i månaden men det kanske är en smäll man får tag under ett litet tag.

Sen betalar faktiskt AF även delar av ditt pendlande i början om det skulle vara lite långt att åka samt att skatteverket har massvis med avdrag för den som måste pendla eller bo på dubbla orter.

Så det argumentet att det skulle saknas bostäder är i min mening inget argument.

Visst kan jag förstå att en arbetsgivare kanske skulle ta en lokal förmåga framför någon som kommer från andra sidan landet men hur gör man när det finns arbetsgivare som söker och söker men det finns ingen som ens söker jobbet.
Senast redigerad av Conception 2013-05-25 kl. 13:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in