2013-05-25, 13:54
  #13
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Visst kan jag förstå att en arbetsgivare kanske skulle ta en lokal förmåga framför någon som kommer från andra sidan landet men hur gör man när det finns arbetsgivare som söker och söker men det finns ingen som ens söker jobbet.

En liten anekdot: en gång var jag på en intervju på ett företag många mil från där jag bodde, flytt var nödvändigt och något jag hade tänkt göra. Jag hade även kollat in flera rum man kunde hyra i staden. Intervjun var den bästa jag haft, höll på 2-3 timmar, vi pratade allt från jobb till vad man gjorde på fritiden. Allt verkade mer eller mindre perfekt. Men jag fick inte jobbet, av anledning att de tyckte att det skulle vara "onödigt att flytta bara för en provanställning". Märkligt resonemang tyckte jag eftersom jag var beredd att flytta och de hade ju trots allt tagit dit mig på intervju.
Citera
2013-05-26, 03:02
  #14
Medlem
Med tanke på att handlingsplanen inte gäller om du inte godkänt den så kan han hävda den hur mycket han vill, men du måste inte följa den.

Du tjänar dock inget på att vara obstinat, det är bara att påpeka detta till en kundvärd på ditt kontor och berätta att du vill ha en annan handläggare som faktiskt ordnar möten med dig.

Ha i åtanke att en arbetsförmedlare har hand om hundratals arbetssökande, och alla kräver förstklassig betjäning. Får du din arbetsförmedlare att gilla dig så kommer den att komma ihåg dig, och definitivt då de där få jobben AF får in där de själva rekryterar någon kommer in.

Sedan undrar jag vad som är så kasst med att söka jobb i Stockholm? Det finns pendlarkort för hela mälardalen och arbetsförmedlingen bistår med ekonomisk hjälp när man flyttar utanför sitt ordinarie sökområde. Går ju alltid att hyra något utanför stockholm och flytta närmre när man hittar något. Eller för den delen, fortsätta söka jobb på hemorten och flytta tillbaka när du hittar ett. En sak om du har barn, men är du en barnfriungdom är det ett tillfälle du bara kan tjäna på.

Egentligen borde du se det som något positivt att de skickar jobbanonser de tycker du ska söka; de gräver inte fram dessa för att retas, det är faktiskt en tjänst, i dubbel bemärkelse.


Lite OT men...
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Lustigt. Som arbetsgivare så har jag märkt att majoriteten av ansökningarna jag får in är sådana. Andra kollegor vittnar om att de bara får in sådana ansökningar.

Hm, jag undrar vad det beror på?
Vissa personer har inte så mycket att komma med, så en del av de ansökningarna du får in är nog dessvärre äkta. Men går man på soc så har man ett krav att man ska söka si och så många jobb i månaden, och finns det inga jobb att söka seriöst så måste man söka tjänster man inte har en suck om att få. Jag skojar inte, sockontoret på orten tvingar arbetslösa att söka lärar och läkarjobb, fastän den arbessökande inte ens gått ur 9:an med G (eller motsvarande betyg i A-F skalan) i Ma, eng och/eller Sv. Bara att gnälla på politikerna där. Känner med rekryterarna dock; man får ibland sålla länge innan man hittar guldkornen.
Citera
2013-05-26, 04:36
  #15
Medlem
OndaParabolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Med tanke på att handlingsplanen inte gäller om du inte godkänt den så kan han hävda den hur mycket han vill, men du måste inte följa den.

Du tjänar dock inget på att vara obstinat, det är bara att påpeka detta till en kundvärd på ditt kontor och berätta att du vill ha en annan handläggare som faktiskt ordnar möten med dig.

Ha i åtanke att en arbetsförmedlare har hand om hundratals arbetssökande, och alla kräver förstklassig betjäning. Får du din arbetsförmedlare att gilla dig så kommer den att komma ihåg dig, och definitivt då de där få jobben AF får in där de själva rekryterar någon kommer in.

Sedan undrar jag vad som är så kasst med att söka jobb i Stockholm? Det finns pendlarkort för hela mälardalen och arbetsförmedlingen bistår med ekonomisk hjälp när man flyttar utanför sitt ordinarie sökområde. Går ju alltid att hyra något utanför stockholm och flytta närmre när man hittar något. Eller för den delen, fortsätta söka jobb på hemorten och flytta tillbaka när du hittar ett. En sak om du har barn, men är du en barnfriungdom är det ett tillfälle du bara kan tjäna på.

Egentligen borde du se det som något positivt att de skickar jobbanonser de tycker du ska söka; de gräver inte fram dessa för att retas, det är faktiskt en tjänst, i dubbel bemärkelse.

Kan lägga till lite detaljer:
Restiden är drygt 2-2.5 timme från där jag bor till Stockholm.
Jag har inte körkort. (Planerar för det).
Jag ska dela ut reklam i ett område jag aldrig varit på.
Tjänsten är behovsanställning.
Kan även tillägga att jag gillar Stockholm så har absolut inget emot huvudstaden.

Det som bekymmrar mig vad det gäller tjänsten är för det första att jag inte har en blekaste aning om området, har jobbat åt SDR när jag var mindre och fick lära mig hårda vägen hur viktigt det var.

Sen då det är behovsanställning så vågar jag inte fixa boende, alldeles för opålitligt. Enligt mig.

Och då lönen både är opålitlig, låg och jag inte vågar ta mig ann ett boende med de svaga grunderna så är det pendling som gäller, men då är problemet att jobbet börjar 7 (enligt papper) och tidigaste jag kan komma med tåg till Stockholm är 7:30, exklusive restid från stationen till Täby, där tjänsten är. Ligger lite längre utanför än Kista och vad tar det med tunnelbana till Kista, drygt en timme? Lite längre till Täby då. Och då är ev. väntetid på tunnelbanan inte inräknad.

Det kanske låter petigt, men det är vad jag tycker.

Om det är som du säger med handlingsplanen så är det ju hemskt. Påpekar jag den kommer jag ut som obstinat och i teorin så, kanske?, behöver jag inte följa den då jag inte godkänt den men riskerar då att komma på hans dåliga sida...
Att be om en ny vågar jag inte, det är en mindre arbetsförmedling med få anställda och den arbetsförmedlingen är ökänd bland deltagarna för att gärna ge ut repressalier för folk som gör det komplicerat. De vidarbefodrar gärna att personen innebär problem osv.
Citera
2013-05-26, 08:45
  #16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Vissa personer har inte så mycket att komma med, så en del av de ansökningarna du får in är nog dessvärre äkta. Men går man på soc så har man ett krav att man ska söka si och så många jobb i månaden, och finns det inga jobb att söka seriöst så måste man söka tjänster man inte har en suck om att få. Jag skojar inte, sockontoret på orten tvingar arbetslösa att söka lärar och läkarjobb, fastän den arbessökande inte ens gått ur 9:an med G (eller motsvarande betyg i A-F skalan) i Ma, eng och/eller Sv. Bara att gnälla på politikerna där. Känner med rekryterarna dock; man får ibland sålla länge innan man hittar guldkornen.
Jag är väldigt tveksam till att något socialkontor någonsin har tvingat någon av deras aspiranter att söka ett läkaryrke eller något annat avancerat yrke utan någon som helst utbildning. Det "tvånget" vill jag nog se innan jag tror på det.

Sedan tror jag också att detta "tvånget" du skriver om också har att göra med att aktivera de som går med försörjningsstöd. Att se till att de gör något. Det är nog annars lätt att bara bli sittande hemma och då är det verkligen helt kört för en. Så många ser det nog som tvång men fattar inte riktigt syftet med det.

Förövrigt så de yrken som vi annonserat ut har gällt yrken där det räcker med att ha två armar och tre ben samt en vilja att arbeta. När man då får in ansökningar som en femåring kan ha skrivit så tappar man tyvärr hoppet ganska så fort.
Citera
2013-05-26, 09:14
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag är väldigt tveksam till att något socialkontor någonsin har tvingat någon av deras aspiranter att söka ett läkaryrke eller något annat avancerat yrke utan någon som helst utbildning. Det "tvånget" vill jag nog se innan jag tror på det.

Sedan tror jag också att detta "tvånget" du skriver om också har att göra med att aktivera de som går med försörjningsstöd. Att se till att de gör något. Det är nog annars lätt att bara bli sittande hemma och då är det verkligen helt kört för en. Så många ser det nog som tvång men fattar inte riktigt syftet med det.

Förövrigt så de yrken som vi annonserat ut har gällt yrken där det räcker med att ha två armar och tre ben samt en vilja att arbeta. När man då får in ansökningar som en femåring kan ha skrivit så tappar man tyvärr hoppet ganska så fort.
Jo jag har en bekant som blev utan socbidrag en månad pga att han inte hade sökt en tjänst som barnmorska. Hans kommun hade som regel att alla lediga tjänster inom en 5 mils radie från hemmet skulle sökas. Min bekant överklagade men förlorade. Det var på 90 talet och sedan dess har kraven på socbidragstagare blivit ännu högre. Tilläggas skall att min bekanta var en bortrationaliserad stålverksarbetare utan varken utbildning eller erfarenhet från vården överhuvudtaget
Citera
2013-05-26, 10:09
  #18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det var på 90 talet och sedan dess har kraven på socbidragstagare blivit ännu högre.
Är du helt säker på att kraven blivit högre eller är det för att media (läs aftonbladet) försöker tuta i oss "Nya tuffa Sverige". Jag tycker det låter väldigt tufft att på 90 -talet tvingas söka alla tjänster inom 5 mils radie oavsett. Jag vet ingen kommun som tillämpar något sådant nu.

Om ingen har något konkret bevis på att en lågutbildad utan högstadiebetyg tvingats söka en läkartjänst så kommer jag helt enkelt inte tro på det. Det låter alldeles för mycket "råttan i pizzan" över det.

Kan inte alla bara hålla med att det är bra att AF och socialtjänsten ändå håller igång de arbetssökande? Skulle det vara bättre om de inte gjorde ett skit menar ni? Jag är tämligen säker på att detta bara skulle leda till att fler personer blev sittande i sina hem helt handlingsförlamade. Är det ett bättre scenario?
Citera
2013-05-26, 10:45
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är du helt säker på att kraven blivit högre eller är det för att media (läs aftonbladet) försöker tuta i oss "Nya tuffa Sverige". Jag tycker det låter väldigt tufft att på 90 -talet tvingas söka alla tjänster inom 5 mils radie oavsett. Jag vet ingen kommun som tillämpar något sådant nu.

Om ingen har något konkret bevis på att en lågutbildad utan högstadiebetyg tvingats söka en läkartjänst så kommer jag helt enkelt inte tro på det. Det låter alldeles för mycket "råttan i pizzan" över det.

Kan inte alla bara hålla med att det är bra att AF och socialtjänsten ändå håller igång de arbetssökande? Skulle det vara bättre om de inte gjorde ett skit menar ni? Jag är tämligen säker på att detta bara skulle leda till att fler personer blev sittande i sina hem helt handlingsförlamade. Är det ett bättre scenario?
googla uppsalamodellen den metoden slog igenom på 90 talet i flera kommuner
Citera
2013-05-26, 10:46
  #20
Medlem
tigertompas avatar
Sådana saker har jag också fått. Fattar inte hur korkade folk är på olika sätt. Om jag bor på en ort och Af vill att jag skall söka jobb i en annan stad. Hur svårt kan de vara att skriva ett "svagt" cv som gör att du inte kommer till intervjun. Du har sökt jobbet och där kan inte ams säga något alls.

Sluta böla för helvete
Citera
2013-05-26, 10:57
  #21
Medlem
OndaParabolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Sådana saker har jag också fått. Fattar inte hur korkade folk är på olika sätt. Om jag bor på en ort och Af vill att jag skall söka jobb i en annan stad. Hur svårt kan de vara att skriva ett "svagt" cv som gör att du inte kommer till intervjun. Du har sökt jobbet och där kan inte ams säga något alls.

Sluta böla för helvete

Hade du läst första inlägget så hade du vetat vad tråden handlade om, istället för att komma hit och vara ironisk.
Citera
2013-05-26, 11:09
  #22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Sådana saker har jag också fått. Fattar inte hur korkade folk är på olika sätt. Om jag bor på en ort och Af vill att jag skall söka jobb i en annan stad. Hur svårt kan de vara att skriva ett "svagt" cv som gör att du inte kommer till intervjun. Du har sökt jobbet och där kan inte ams säga något alls.
Det är otäckt hur vedertaget detta verkar vara.
Citera
2013-05-26, 11:19
  #23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
googla uppsalamodellen den metoden slog igenom på 90 talet i flera kommuner

Du måste också vara helt på det klara med att det alltid kommer att finnas en grupp människor som aldrig kommer att klara sig på arbetsmarknaden oavsett. De har helt inte den fysiska eller mentala kapaciteten att sköta ett normalt jobb. Dessa hopplösa fall kommer alltid att finnas i alla samhällen.

Om studien delvis är gjord på en sån grupp människor så förstår jag varför resultatet visar vad det visar.

Men en normalbegåvad människa kommer alltid ha mer chans till jobb desto mer jobb de söker. Du kan aldrig motbevisa mig där.
Citera
2013-05-26, 12:15
  #24
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det var på 90 talet och sedan dess har kraven på socbidragstagare blivit ännu högre.

Jag hade socialbidrag både på 90-talet, 00-talet och 10-talet (naturligtvis ej sammanhängande). Märkte ingen som helst skilnad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in