2013-05-24, 23:05
Medlem
Tjena!

Jag Är en kille på 23 vårar som nyss fått en tid bokad till rektoskopi.
Den enda symptomen jag har är att där ibland kommer blod på pappret när jag torkar, och det var inte pga hemmor. (Har haft detta i år, men bestämde mig nu för att kolla upp det).

Hon körde upp ett finger där bak, rotade runt lite, och bokade en rektoskopi.

Har någon annan gjort detta? behöver man vara orolig för något allvarligt?
Citera
2013-05-24, 23:15
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCharli3
Tjena!

Jag Är en kille på 23 vårar som nyss fått en tid bokad till rektoskopi.
Den enda symptomen jag har är att där ibland kommer blod på pappret när jag torkar, och det var inte pga hemmor. (Har haft detta i år, men bestämde mig nu för att kolla upp det).

Hon körde upp ett finger där bak, rotade runt lite, och bokade en rektoskopi.

Har någon annan gjort detta? behöver man vara orolig för något allvarligt?
Antagligen inte, eftersom det "bara" är rektoskopi och inte koloskopi.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ettet_1910.jpg
Citera
2013-05-24, 23:18
Medlem
Har aldrig gjort en rektoskopi, men vet att är man ofta förstoppad/hård i magen så får man små sprickor i ändtarmen som gör att det kommer blod på pappret. Det kan vara allt från en liten prick till ett niagarafall.
Det är om det är blod i själva avföringen som man kan börja oroa sig.
Citera
2013-05-24, 23:45
Medlem
belieberns avatar
En rektoskopi är en ganska mild undersökning där de kör upp en kamera i baken för att undersöka ändtarmen och början av tjocktarmen. Ändtarmsbesvär är mycket vanligt idag och det är absolut inget som du behöver gå och skämmas för. Doktorerna som sysslar med detta gör dessa undersökningar på personer i alla åldrar, varje dag, och har redan sett allt. För dessa är det bara en helt vanlig procedur under dagen, som när du borstar tänderna, nästan iaf.
Vad dina ändtarmsbesvär kan bero på är lite svårt att sia om. Vanligtvis brukar det vara hemorojjder som ligger bakom blod på pappret. Det som de vill undersöka är om du har en inflammerad tarm. I så fall kan det vara så att du lider av en inflammatorisk tarmsjukdom, t.ex. ulcerös kolit eller Crohns. Dessa sjukdomar kommer i så kallade skov. Under ett skov mår man sämre och kan bli tvungen att bli inlagd på sjukhus för att få hjälp med en kraftigare behandling, då ofta i form av kortisonbehandling. När sjukdomen inte är inne i ett skov fungerar livet normalt för de flesta. Man kan om man har Chrons eller Ulcerös gå utan skov i flera år. Vissa har bara ett skov och sen dröjjer det fram till ålderns höst innan sjukdomen kommer och knackar på och gör sig påmind. Det som man dock behöver göra är att ta mediciner som förhindrar att skov uppkommer. Det finns idag flera olika mediciner och forskningen går framåt. Läkarna kan idag inte bota sjukdomen då de inte vet vad det är som utlöser den. Om ingen medicin fungerar och sjukdomen ställer till med stora besvär kan det bli aktuellt med operation. I så fall tas de inflammerade delarna av tarmen bort och om det är riktigt illa kan man få en stomi, alltså en påse på magen.
Senast redigerad av beliebern 2013-05-24 kl. 23:49.
Citera
2013-05-25, 06:11
Medlem
Druffsens avatar
Jag gjorde en rektoskopi för några veckor sedan, var inte alls så farligt. Dom kör in ett instrument och tittar dig max 5-10 cm upp i ändtarmen skulle jag gissa på. Det enda farliga är att det känns obehagligt att få något i röven.

Fick även göra en koloskopi efter detta, det är lite obehagligare för då går dom upp 1.5 meter upp i arslet med en kamera och blåser in luft i tarmen för att ta sig fram vilket ger en jävla magknip till och från.

Gjorde även i samband med detta en gastroskopi, vilket är när dom kör ner en kamera i halsen. Då sprutar de bedövningssalva i svalget och tvingar ner en kamera där som inte är större än ett lillfinger. Det är det mest obehagligaste för du måste andas samtidigt som du får kräkreflexer hela tiden men då detta inte är något du verkar ska göra så är det ju lugnt
Citera
2013-07-15, 20:38
Medlem
Hej allihopa!

Denna dagen har varit en jättejättetung dag för egen del, till att börja med så sökte jag igår (söndag) hjälp på lokala jourmottagningen här i stan. Jag sökte hjälp pga att jag har haft problem med magen till och från sedan julen 2011. Då var jag hemma från jobbet en vecka, pga att magen krasat ihop totalt. Hade riktiga kaskaddiaréer och märkte att jag när jag torkade mig så fanns det ofta lite blod på pappret.

Detta blev bättre någon månad efteråt, och jag hade inga andra "symtom" än magknip då och då. De magknipen skulle kunna liknas med att man ätit en dålig kebab och haft kaskaddiarrée.

Hur som haver, var och sökte hjälp igå, fick en tid idag, samtidigt opererades jag med 10 stygn för att det togs bort en leverfläck på min rygg som skulle skickas på analys. Idag fick jag reda på att jag ska göra en rektoskopi på onsdag. Tror aldrig någonsin att jag har mått så här dåligt, har drömt "mardagdrömmar" om detta. Har svårt att tro att mitt samvete ska kunna acceptera att någon läkare ska kolla mig i arslet med en kikare och säga "hrm...". Jag är även rädd att jag ska bli aggressiv och kanske se svart när detta ska ske... Har även funderar på att tokvägra och acceptera att jag kanske dör i förtid.

Är för övrigt 25 år, 180 cm lång, 75 kg tung och helt frisk.

Någon som har tips på hur jag ska förbereda mig för detta?
Citera
2013-07-15, 21:51
Medlem
in-vino-veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Hej allihopa!

Denna dagen har varit en jättejättetung dag för egen del, till att börja med så sökte jag igår (söndag) hjälp på lokala jourmottagningen här i stan. Jag sökte hjälp pga att jag har haft problem med magen till och från sedan julen 2011. Då var jag hemma från jobbet en vecka, pga att magen krasat ihop totalt. Hade riktiga kaskaddiaréer och märkte att jag när jag torkade mig så fanns det ofta lite blod på pappret.

Detta blev bättre någon månad efteråt, och jag hade inga andra "symtom" än magknip då och då. De magknipen skulle kunna liknas med att man ätit en dålig kebab och haft kaskaddiarrée.

Hur som haver, var och sökte hjälp igå, fick en tid idag, samtidigt opererades jag med 10 stygn för att det togs bort en leverfläck på min rygg som skulle skickas på analys. Idag fick jag reda på att jag ska göra en rektoskopi på onsdag. Tror aldrig någonsin att jag har mått så här dåligt, har drömt "mardagdrömmar" om detta. Har svårt att tro att mitt samvete ska kunna acceptera att någon läkare ska kolla mig i arslet med en kikare och säga "hrm...". Jag är även rädd att jag ska bli aggressiv och kanske se svart när detta ska ske... Har även funderar på att tokvägra och acceptera att jag kanske dör i förtid.

Är för övrigt 25 år, 180 cm lång, 75 kg tung och helt frisk.

Någon som har tips på hur jag ska förbereda mig för detta?

Har varit i andra änden (pun very much intended) av rektroskopet och kan bara säga att det inte är några konstigheter. Patienterna har inte ont, hela situationen är väldigt odramatisk och patienterna slipper oroa sig i onödan. Men är du väldigt orolig rekommenderar jag att du ringer mottagningen och berättar detta i förväg. Det ligger i allas intresse att du inte lider av undersökningen mer än nödvändigt- ring och snacka med dem så kan de förbereda undersökningen på bästa sätt. Annars är min generella rekommendation bara att läsa på och avdramatisera det hela så mycket som möjligt.

http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-r...ar/Rektoskopi/
Citera
2013-07-15, 22:48
Medlem
Äh, de kör upp ett litet glasrör i röven och via den en styv kabel med liten kamera för att titta runt där inne. Sen kanske de knipsar av lite av tarmväggen för att ta lite prover. Det kan kännas som magknip men kamerarörelserna känns bara lite småskumt. Det som är obehagligast är att det kan kännas som att man kommer att sprängas då de blåser upp tarmarna lite för att komma åt och se bra. Där kan du få panik, men annars är det lugnt.
Citera
2013-07-17, 01:15
Medlem
Tackar för ditt svar, men det finns ingen chans att jag tänker genomgå det där, skulle absolut inte kunna leva mig själv. Kan man inte bli totalt nedsövd/utslagen?
Citera
2013-07-17, 23:52
Medlem
Var ska du? Om du kan be om lustgas som bedövning?
Jag asgarvade hela min första, de senare har jag fått smådoser lugnande och ngn supermoffe som verkar 10 min.

Men lustgas, vrid till 10 när han ska in, hyperventilera och strunta i allt, bara andas...sen har du skoj. Och det är fan svårt i den sistsen.
Och det är intressant att se sin toblerone, och tunntarmen. Visas på ett gän stora skärmar.
Du fixar det, bara bögnojan! Tarmsköljet däremot...ojojoj.
Citera
2013-07-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in-vino-veritas
Har varit i andra änden (pun very much intended) av rektroskopet och kan bara säga att det inte är några konstigheter. Patienterna har inte ont, hela situationen är väldigt odramatisk och patienterna slipper oroa sig i onödan. Men är du väldigt orolig rekommenderar jag att du ringer mottagningen och berättar detta i förväg. Det ligger i allas intresse att du inte lider av undersökningen mer än nödvändigt- ring och snacka med dem så kan de förbereda undersökningen på bästa sätt. Annars är min generella rekommendation bara att läsa på och avdramatisera det hela så mycket som möjligt.

http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-r...ar/Rektoskopi/

Nje, det är rätt jobbigt och nojigt, första biten, sen alla upplåsningar och in och ut. Inzoomningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in