2013-05-27, 22:55
Medlem
LibertasEtJustitias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Jag kan inte förstå hur du försvarar denna händelse. Killarna som gjorde detta måste lida av grova empatistörningar för att tycka att ett hot om våldtäkt är något "normalt" och "kul".

Skojar du? Du kan ju inte vara allvarlig... Tycker synd om dina kompisar, om du har några. Stackarna måste ju gå som på nålar för att inte råka säga någonting som kan förnärma dig.

Alla som inte har världens torraste humor och blir butthurt så fort någon drar ett vulgärt skämt saknar alltså empati? Det är klart att man kan skämta om mord/våldtäkt/barnporr eller vad som helst med sina nära vänner utan att man för den delen är oförstående om hur hemska företeelserna är, det är skämt!

Att tjejen i fråga inte förstod skämtet är antingen bara tragiskt från hennes sida eller ett oturligt missförstånd.
Senast redigerad av LibertasEtJustitia 2013-05-27 kl. 23:00.
Citera
2013-05-27, 23:10
Medlem
LondonGrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Jag kan inte förstå hur du försvarar denna händelse. Killarna som gjorde detta måste lida av grova empatistörningar för att tycka att ett hot om våldtäkt är något "normalt" och "kul".
Jag försvarar inte skämtet överhuvudtaget, det var inte kul på något sätt. Men jag reagerar på de överdrivet upprörda reaktionerna. Vi säger och gör dumma saker dagligen som vi inte menar, och det gör en inte till en empatistörd psykopat som inte passar som läkare.
Citera
2013-05-27, 23:27
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibertasEtJustitia
Hemskt att killarna blir avstängda, kan verkligen föreställa mig vilken ångest de känner just nu...

Herregud! I det som hänt här är det verkligen inte synd om killarna, de är inte de som fått utstå ett hot om våldtäkt!

Citat:
Skojar du? Du kan ju inte vara allvarlig... Tycker synd om dina kompisar, om du har några. Stackarna måste ju gå som på nålar för att inte råka säga någonting som kan förnärma dig.

Alla som inte har världens torraste humor och blir butthurt så fort någon drar ett vulgärt skämt saknar alltså empati? Det är klart att man kan skämta om mord/våldtäkt/barnporr eller vad som helst med sina nära vänner utan att man för den delen är oförstående om hur hemska företeelserna är, det är skämt!

Att tjejen i fråga inte förstod skämtet är antingen bara tragiskt från hennes sida eller ett oturligt missförstånd.

Ett skämt ska vara roligt. Finns inget roligt i att hota någon om våldtäkt. Jag vet inte vad du gör med dina vänner, men att skämta om mord, våldtäkt och barnporr är osmakligt och tyder på dålig människosyn. Saker du skämtar om är en realitet för en del människor och du kan aldrig veta på förhand vad de utsatts för. Jag menar att det är empatilöst att "skämta" om sådana saker. Offret borde snarare polisanmäla gärningsmännen så att de kan få sitt rättmätiga straff.

Förkastligt att göra sig rolig på de redan utsattas bekostnad.
Citera
2013-05-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Herregud! I det som hänt här är det verkligen inte synd om killarna, de är inte de som fått utstå ett hot om våldtäkt!

Ett skämt ska vara roligt. Finns inget roligt i att hota någon om våldtäkt. Jag vet inte vad du gör med dina vänner, men att skämta om mord, våldtäkt och barnporr är osmakligt och tyder på dålig människosyn. Saker du skämtar om är en realitet för en del människor och du kan aldrig veta på förhand vad de utsatts för. Jag menar att det är empatilöst att "skämta" om sådana saker. Offret borde snarare polisanmäla gärningsmännen så att de kan få sitt rättmätiga straff.

Förkastligt att göra sig rolig på de redan utsattas bekostnad.

Hot om våldtäkt? Som sagt, om tjejen verkligen uppfattade det hela som ett genuint hot är allt ett stort missförstånd som lett till att killarna stängts av. Då är det absolut synd om killarna och givetvis tjejen med som inte förstod skämtet.

Nej! Att dra "mörka" skämt har ingenting med ens människosyn att göra, inte ens lite. Får läkarstudenter skratta åt South Park när de skämtar om rasism eller crack babies? Självklart skämtar man bara om sådant med människor man känner och vet klarar av det, det kanske var där killarna tyvärr gjorde bort sig. Men att förknippa dålig människosyn med mörk humor är så inskränkt att jag inte vet var jag ska börja...

Jag skulle hellre gå till en mänsklig läkare än en butthurt robot som tar allting på alldeles för stort allvar 24/7 och gnäller över struntsaker för att det är "olämpligt och kränkande".
Citera
2013-05-27, 23:50
Medlem
"Jag ska våldta dig" kan möjligtvis betraktas som ett harmlöst skämt mellan två vänner som har en sådan jargong i sin relation, men att få en sådan helt anonym lapp när man sitter på en föreläsning, då rör det sig inte om ett harmlöst skämt längre. Att "bli avstängd" två veckor, vad betyder det ens? De får inte gå på föreläsningarna? Big deal, universitetsstudier är ju i princip bara självstudier ändå. Att de blir uthängda som två jubelidioter är ju den riktiga bestraffningen.

Förövrigt är det ju genom det undermedvetna våldtäktshotet som patriarkatet får sin livskraft, varför det finns andelning att se extra allvarligt på detta.
Citera
2013-05-27, 23:54
Medlem
Citat:

Du missförstår ju poängen helt. Eftersom lappen var anonym så kunde hon omöjligt veta att det var ett skämt. Det är ju stora klasser på läkarutbildningar där man känner långtifrån alla, kanske finns det någon sjuk jävel som skrivit lappen, kanske var det bara ett osmakligt skämt. Det kunde hon inte veta, och även om det är osannolikt att det är "på riktigt" så måste det vara extremt olustigt att få en sådan lapp.
Citera
2013-05-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertee
Förövrigt är det ju genom det undermedvetna våldtäktshotet som patriarkatet får sin livskraft, varför det finns andelning att se extra allvarligt på detta.

Åh min gud. Finner inga ord... Genusfantaster har lättare att se spöken än religiösa.

Killarna hade alltså någon sorts politisk agenda med detta, hade det varit hot om misshandel vore det en helt annan sak? Du vet, sådana hot som tonårskillar får varje helgkväll utan att gråta ut på genusbloggar.
Citera
2013-05-27, 23:56
Medlem
Citat:
Du missförstår ju poängen helt. Eftersom lappen var anonym så kunde hon omöjligt veta att det var ett skämt. Det är ju stora klasser på läkarutbildningar där man känner långtifrån alla, kanske finns det någon sjuk jävel som skrivit lappen, kanske var det bara ett osmakligt skämt. Det kunde hon inte veta, och även om det är osannolikt att det är "på riktigt" så måste det vara extremt olustigt att få en sådan lapp.

I så fall var det ett hemskt missförstånd som borde redas ut internt mellan de inblandade. Tråkigt för alla inblandade, inte minst tjejen men även killarna som inte menade någonting illa. Det måste du väl förstå att de inte gjorde? Det finns ingen som helst anledning att straffa dem på det viset, det borde räcka att tjejen säger att det inte är ok att skämta med henne på det viset i fortsättningen.
Citera
2013-05-27, 23:59
Medlem
Citat:
"Jag ska våldta dig" kan möjligtvis betraktas som ett harmlöst skämt mellan två vänner som har en sådan jargong i sin relation, men att få en sådan helt anonym lapp när man sitter på en föreläsning, då rör det sig inte om ett harmlöst skämt längre. Att "bli avstängd" två veckor, vad betyder det ens? De får inte gå på föreläsningarna? Big deal, universitetsstudier är ju i princip bara självstudier ändå. Att de blir uthängda som två jubelidioter är ju den riktiga bestraffningen.

Att bli avstängd 2v från läkarprogrammet gör rätt mkt mer än från andra program. Obligatoriska moment 9-16 varje dag är absolut inte ovanligt
Citera
2013-05-27, 23:59
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Arzhang Nazem har blivit dömd för sexuella trakasserier på läkarprogrammet vid Umeå universitet.
Det var på tiden att någon satte dit honom.
Jag tycker synd om flickan och lider verkligen med henne.
Många pågående sexualbrottsfall nu med MENA-läkare, alla former av empatistörningar måste bort, i synnerhet från ett yrke som läkare.
Citera
2013-05-28, 00:06
Medlem
Killarnas fel, inte tjejen.
"Varför sa de inte att lappen hamnade hos fel person"
Vidriga människor här på fb, som vanligt då.
Citera
2013-05-28, 00:10
Medlem
Trots att ena läkarstudenten var blatte osv. så måste jag av personlig erfarenhet säga att dom värsta på läkarprogrammet INTE är jobbiga blattekillar utan tveklöst genus-idiotbrudar (ja hög iq men nästan lika förstörda ideologiskt som talibankrigare). Skulle inte förvåna mig en sekund om hon vetat om skämten, stört sig på det och bara väntat på en chans att trycka dit killarna.

Och nej detta innebär inte att jag tycker man ska hota med våldtäkt på sina arbetsplatser, studenter är nästan alltid ännu unga och världen vore en långt mer fruktansvärd plats om alla läkare skulle vara humorbefriade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in