2013-05-24, 13:54
Medlem
Drapåtrissors avatar
Alla ser ju att lavinen kommit i rullning och ingen vet om det kommer att begränsas till dom sk utsatta områdena framöver. I USA är det vanligt att bostadsföreningar i rika områden bevakas av ett vaktbolag och alla måste passera en grind för att få tillträde till området. Securitas är stora där och börjar redan att se en marknad här enligt deras hemsida. Så vilka kommer att bli först att anamma ett skydd i sitt boende här i Sthlm troligen? Gissar någon av dom större och exlusivare större BR i t.ex Danderyd Täby eller kanske norra Djurgårdsstaden. Eller är konceptet bara något främmande i vårat hittills så öppna samhälle och kommer inte att bli verklighet?
Citera
2013-05-24, 14:09
Medlem
Ockletts avatar
Det är för aggressivt. Vi svenskar tycker om att bli överkörda och bara titta på och vara naiva.
Citera
2013-05-25, 18:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Eller är konceptet bara något främmande i vårat hittills så öppna samhälle och kommer inte att bli verklighet?

Jag tror att gated communities är på gång i Stockholmsområdet. I Malmö har man redan börjat.
Citera
2013-05-25, 18:48
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
I Malmö har man redan börjat.

Har du några länkar?
Citera
2013-05-28, 13:22
Medlem
Tlagnojs avatar
Jag har länge sagt att norrort (danderyd/täby/vallentuna/österåker/vaxholm) i mångt och mycket redan är en typ av gated community, samma sak med Lidingö. Dessa kommuner är helt frånskilda från resten av staden med hjälp av kommunaltrafiken om vi bortser från att tunnelbanan går till Mörby Centrum.

Jag är uppväxt i Vallentuna och där märks "rikifieringen" rätt tydligt, när jag var liten var det mycket svenssonfamiljer på dom lägre delarna av inkomstskalan som flyttade in, nu för tiden byggs det mest massa svindyra villor och man märker det på småsaker som att livsmedelsaffärerna har allt mer exklusiva varor.
Citera
2013-05-29, 14:37
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Har du några länkar?
Det är nog Victoria Park som avses.
Citera
2013-05-29, 15:34
Medlem
popeondopes avatar
I Stockholm behöver man inte bygga murar. Vi har förorter omringade av vatten och skog. I många städer så finns det inga naturliga gränser mellan förorter vilket betyder att folk bygger murar. Sen finns det misstänkt dålig kollektivtrafik till Stockholms finare förorter. Det känns som de inte vill att folk utan bil ska ta sig dit. Utan tåg och med en skog mellan förorterna så är det få som orka gå. Betydligt effektivare än ett stängsel.
Citera
2013-05-29, 18:05
Medlem
02-02-2012s avatar
Norrtälje har mer eller mindre ett gated community där du inte åker till området om du inte skall dit och det är endast medleklass med en övervikt för den övre som bor där. I Stockholm har du redan en light variant av gated communities med få vägar in och ett nästan slutet samhälle.

Att skapa en gated community innanför tullarna/vattnet är svårt men det finns områden precis utanför och områden på t ex Söder där man är väldigt långt från allt trots att man är på Söder. Besökte en vän som bode i detta område och det tog längre tid att ta sig till city än vad det gjorde från den förort jag övernattade i. Buss + tunnelbana var det som gällde och det tog tid, att gå hade gått men inte varit så kul. Sedan är väl området Saltsjöbaden isolerat och bra? Enda problemet är väl att det finns lite hyresrätter som socialfall kan bo i men det borde kunna lösas genom att skapa brfer? hela Nacka är väl en kommun folk lätt glömmer när man pratar om Stockholm och det är inte många socialfall som hittas där enligt mina upplevelser av kommunen.
Citera
2013-05-29, 21:00
Medlem
Naturochtraditions avatar
De tendenserna har jag sett anammats i Stockholm under en längre period, även om det nu inte är fråga om hela stadsdelar/kommuner, utan snarare kvarter. Ta innerstaden som exempel där är ju varenda bostadsrättsförening inkapslad med sin egna lilla lummiga gård, säkert avskild från allt elände på gatorna utanför. Sedan vet jag att vissa av de södra förorterna har kvarter som omvandlats till bostadsrätter och därmed kräver passage genom låsförsedda grindar för inträde till gård och bostadshus.

Det är nog bara en tidsfråga innan vi får se hela stadsdelar som skärmas av.
Citera
2013-06-07, 22:03
Medlem
Takpapps avatar
Intressant fråga, men har många oklarheter.

BRF i innerstan kan som sagt lätt vara "gated" anyway. Själva huset är i sig ett effektivt stängsel mot omvärlden.

Likaså är nämnt att öar etc också blir sina egna enklaver som utomstående har svårt att nå. Jämför med Öckerö samt Göteborgs södra skärgård här i vår stad.

Men för att det ska bli en "riktig" gated community borde man väl på nåt vis barikadera sig på ett ställe där den av människor skapade barikaden i sig gör stor skillnad.

Ett exempel är hyreshusen vid Frölunda Torg, Göteborg ("osvenskt" köpcenter). Gårdarna är inhägnade med höga staket, med grindar med kodlås. Nu ser det rätt lätt ut att klättra över staketen, kanske tycker man att taggtråd ser omysigt ut, men är inte detta ett exempel på att verkligen försöka stänga ute verkligheten från sin egen bakgård? "Nimby", en rent sjuk koppling när man tänker på det.

Jag skulle iofs gissa att de flesta som bor där är just samma sort som man vill stänga ute, men efter att ha läst att de nybyggda BRF-lägenheterna i andra delar av komplexet säljs för mångmiljonbelopp börjar man undra. Men det är väl just så den svenska varianten på GC ser ut, lägenhet i köpcenter, med eget garage och hiss direkt upp till bostaden. Vore kul att höra Fridolins och Löfvéns syn på detta.
Citera
2013-06-11, 11:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Det är nog Victoria Park som avses.

Victoria Park är egentligen inte ett typiskt gated community, speciellt inte om man tittar internationellt. Jag har själv bott i gated communities i bl a några afrikanska länder med beväpnade vakter och inpasseringskontroll.

Victoria Park är mer ett livsstilsboende för pensionärer med lite sparade pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in