2013-05-23, 19:32
Medlem
De flesta som kör windows är medvetna om att man då och då behöver formatera om datorn så den blir "nollad". Detta då en windowsmaskin blir segare och segare, iaf historiskt, destå mer man använder den.

Men nu kör jag mac och tanken slog mig att jag aldrig formaterat en dator annat än för skojs skull. Hur ser sjävla nödvändigheten ut ang detta?

Om jag förstått det rätt är användaren och dess påverkan isolerat från själva systemet. Därför går det utmärkt att ominstallera OS X utan att användarens program, filer eller inställningar försvinner.

Stämmer detta? Är det i stort sett onödigt för alla icke-hackare att någonsin installera om OS X (kör 10.8) om det inte är generalknas?

En användare i windows påverkar systemfiler och systemstabiliteten med tiden medans i OS X förblir systemet oförändrat nästan oavsett vad användaren gör eftersom han bor i sin lilla sandlåda. Correct?
Senast redigerad av Ernstologi 2013-05-23 kl. 19:34.
Citera
2013-05-23, 21:09
Medlem
sommarlovs avatar
Kan finnas flera anledningar till att börja om.
Något program kanske har sabbat en massa inställningar.
Eller så träffar man en partner och vill eliminera alla risker för rester av porr...
Citera
2013-05-23, 22:19
Medlem
Lobunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernstologi
En användare i windows påverkar systemfiler och systemstabiliteten med tiden medans i OS X förblir systemet oförändrat nästan oavsett vad användaren gör eftersom han bor i sin lilla sandlåda. Correct?

En användare påverkar vanligtvis inte Windows heller, men vissa program som installeras kan göra ändringar i systeminställningarna. Samma sak händer i OSX. Windows är inte så dåligt som man tror och OSX är inte så bra heller som vissa tror.

Båda system kan behöva en ominstallation då och då i vissa fall om det inte skötts på rätt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in