2013-05-23, 16:50
Medlem
jag har lst massa om slumpen och jag funderar omkring ett program jag har till min iphone som svarar "ja" eller "nej" av en slump om det inte r av en slump vad r det d?

programet heter: ichoose
Citera
2013-05-23, 16:53
Medlem
toLowerCases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medvetande1337
jag har lst massa om slumpen och jag funderar omkring ett program jag har till min iphone som svarar "ja" eller "nej" av en slump om det inte r av en slump vad r det d?

programet heter: ichoose

Det ser ut som en slump men det den gr r att anvnda sig av primtal och tiden fr att f ut ett vrde som ser ut att vara slumpartat i vra gon, men det finns ett lngskt mnster.
Citera
2013-05-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toLowerCase
Det ser ut som en slump men det den gr r att anvnda sig av primtal och tiden fr att f ut ett vrde som ser ut att vara slumpartat i vra gon, men det finns ett lngskt mnster.

WoooW Tack fr den informationen, du r super-snll om du har lust att frklara fr mig som typ aldrig gtt i skolan, jag r 22 r och frstr lite men jag frstr att det r inte r en slump eller har jag fel?
Citera
2013-05-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toLowerCase

om jag anvnder "nummer generator" 1-3 och sen gr en lista som exempel

Ichoose: ska jobba som

1: polis
2: advokat
3: terrorist

hur funkar det?
Citera
2013-05-23, 18:02
Medlem
Popc0rns avatar
Men r det ens mjligt att skapa ett program som kan slumpa? Skulle vilja veta hur isf fr i min vrld s r det omjligt
Citera
2013-05-23, 18:35
Medlem
Dagens datorer klarar inte av att slumpa fram ett tal. Nr man anropar slumpfunktioner grs en avancerad berkning som utgr frn tiden som gtt sedan en viss tidpunkt 1970 (har fr mig det var 1 januari 1970). Som ett enkelt bevis p detta kan du kra ett enkelt program p din dator som slumpar fram ett tal. Om du kr programmet tv gnger samtidigt (ha tv instanser uppe, klicka p knappen samtidigt typ) s fr du fram samma tal bda gngerna.

Kvant-datorer sgs kunna slumpa fram tal p riktigt, men de r ju inte riktigt hr nnu
Citera
2013-05-23, 18:39
Medlem
VenomXs avatar
Slump r en benmning vi mnniskor anvnder nr vi tolkar mnster som r s komplexa att vi inte direkt kan se logiken bakom utfallet, t.ex som att kasta en trning. Om du kunde kasta en trning exakt likadant varje gng och ven luftfrhllanden m.m vore de identiska s skulle du ocks varje gng f exakt samma utfall, och lite s r det ju ocks med slumptalsgeneratorer i elektronik. Man gr bara mnstret s invecklat och synbart oregelbundet att det fr en mnniska ser "tillrckligt kaotiskt" ut.

P ett rent filosofiskt plan skulle jag vilja hvda att slump absolut inte existerar och att allt vi ser i vrlden istllet r hrt bundet till orsak och verkan, men den frgan har ju diskuterats i ett ganska stort antal trdar nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in