2013-05-23, 16:50
Medlem
jag har läst massa om slumpen och jag funderar omkring ett program jag har till min iphone som svarar "ja" eller "nej" av en slump om det inte är av en slump vad är det då?

programet heter: ichoose
Citera
2013-05-23, 16:53
Medlem
toLowerCases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medvetande1337
jag har läst massa om slumpen och jag funderar omkring ett program jag har till min iphone som svarar "ja" eller "nej" av en slump om det inte är av en slump vad är det då?

programet heter: ichoose

Det ser ut som en slump men det den gör är att använda sig av primtal och tiden för att få ut ett värde som ser ut att vara slumpartat i våra ögon, men det finns ett långsökt mönster.
Citera
2013-05-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toLowerCase
Det ser ut som en slump men det den gör är att använda sig av primtal och tiden för att få ut ett värde som ser ut att vara slumpartat i våra ögon, men det finns ett långsökt mönster.

WoooW Tack för den informationen, du är super-snäll om du har lust att förklara för mig som typ aldrig gått i skolan, jag är 22 år och förstår lite men jag förstår att det är inte är en slump eller har jag fel?
Citera
2013-05-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toLowerCase

om jag använder "nummer generator" 1-3 och sen gör en lista som exempel

Ichoose: ska jobba som

1: polis
2: advokat
3: terrorist

hur funkar det?
Citera
2013-05-23, 18:02
Medlem
Popc0rns avatar
Men är det ens möjligt att skapa ett program som kan slumpa? Skulle vilja veta hur isf för i min värld så är det omöjligt
Citera
2013-05-23, 18:35
Medlem
Dagens datorer klarar inte av att slumpa fram ett tal. När man anropar slumpfunktioner görs en avancerad beräkning som utgår från tiden som gått sedan en viss tidpunkt 1970 (har för mig det var 1 januari 1970). Som ett enkelt bevis på detta kan du köra ett enkelt program på din dator som slumpar fram ett tal. Om du kör programmet två gånger samtidigt (ha två instanser uppe, klicka på knappen samtidigt typ) så får du fram samma tal båda gångerna.

Kvant-datorer sägs kunna slumpa fram tal på riktigt, men de är ju inte riktigt här ännu
Citera
2013-05-23, 18:39
Medlem
VenomXs avatar
Slump är en benämning vi människor använder när vi tolkar mönster som är så komplexa att vi inte direkt kan se logiken bakom utfallet, t.ex som att kasta en tärning. Om du kunde kasta en tärning exakt likadant varje gång och även luftförhållanden m.m vore de identiska så skulle du också varje gång få exakt samma utfall, och lite så är det ju också med slumptalsgeneratorer i elektronik. Man gör bara mönstret så invecklat och synbart oregelbundet att det för en människa ser "tillräckligt kaotiskt" ut.

På ett rent filosofiskt plan skulle jag vilja hävda att slump absolut inte existerar och att allt vi ser i världen istället är hårt bundet till orsak och verkan, men den frågan har ju diskuterats i ett ganska stort antal trådar nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in