• 1
  • 2
2013-05-23, 13:35
Medlem
Fula Gubbens avatar
En mycket avslöjande intervju med DN:s Ulrika By finns på Timbros sajt. Om ni någonsin undrat hur en in i kärnan korrumperad PK-lakej fungerar så får ni svar på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrika By
snacket om konsekvensneutralitet är ju bara nys i de här sammanhangen: jag tycker rakt av att journalistiken ska sträva efter att inte spä på främlingsfientlighet... av egen erfarenhet vet [jag] att vi väljer bort historier och händelser som lätt kan användas i främlingsfientliga syften. Vi citerar inte allt vi hör och berättar inte allt vi ser

Svart på vitt, mycket skrämmande läsning. Konsekvensneutraliteten, en journalistisk grundprincip, är helt plötslig relativiserad och tillämpas bara när det passar. I andra sammanhang är den bara "nys" och "journalisten" har därmed fria händer att ljuga och sprida propaganda för sin politiska agenda.

Det är svårt att utveckla resonemangen kring detta utan att kräkas, men vore jag Ulrika Bys chef och fick se det här skulle jag ge henne sparken omedelbart.

Helt makalöst.

- F.G
Citera
2013-05-23, 13:40
Medlem
gato12s avatar
Hon har ju en drapa i dagens DN också där hon våndas över hur hon ska skriva om "oroligheterna".

Hon verkar helst inte vilja ta upp händelserna alls, då det ju bara spär på tumultet. Återger en invandrare som får spel och börjar rya om att allt är webbsändningarnas fel.
Citera
2013-05-23, 13:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Men att hon erkänner detta så öppet är ju definitivt ett trendbrott.
Citera
2013-05-23, 13:48
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men att hon erkänner detta så öppet är ju definitivt ett trendbrott.

Ett trendbrott och ett hjärnsläpp. Hon kanske var på fyllan.

Hennes kommentarer visar att hon inte har rätt att kalla sig "journalist", utan snarare politisk propagandist. Ulrika By utnyttjar sin plattform till att sprida sitt privata politiska budskap till 100.000-tals DN-läsare, och hon drar sig inte för att ljuga och undanhålla fakta om det gynnar hennes budskap.

Är detta journalistik? Är detta Dagens Nyheter?
Citera
2013-05-23, 13:49
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det är svårt att utveckla resonemangen kring detta utan att kräkas, men vore jag Ulrika Bys chef och fick se det här skulle jag ge henne sparken omedelbart.
Det är ju Ulles judiska chef som fastställt dessa politiska propagandaregler. Pressjudiska, jag menar pressetiska, regler som dom kallas, det vill säga, skriv inte om verkligheten för då blir svenskarna nazister.
Citat:
Hon kanske var på fyllan.
Ja, dom verkar vara det nu för tiden:
Citat:
...dricker vitt vin och åker taxi.
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle16826571.ab
Senast redigerad av -Wasteland- 2013-05-23 kl. 13:52.
Citera
2013-05-23, 13:50
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ett trendbrott och ett hjärnsläpp. Hon kanske var på fyllan.

Hennes kommentarer visar att hon inte har rätt att kalla sig "journalist", utan snarare politisk propagandist. Ulrika By utnyttjar sin plattform till att sprida sitt privata politiska budskap till 100.000-tals DN-läsare, och hon drar sig inte för att ljuga och undanhålla fakta om det gynnar hennes budskap.

Är detta journalistik? Är detta Dagens Nyheter?

Journalistik, Nej!
Dagens Nyheter, Ja! (tyvärr)
Citera
2013-05-23, 13:50
Medlem
gato12s avatar
Hon och Jessica Ritzén på DN Stockholm som tyckte att alla borde besöka stället i Rinkeby där de brände upp byggbolagets kontor i protest mot höga hyror.

Jessica själv bor i Vasastan.
Citera
2013-05-23, 13:52
Medlem
Fula Gubbens avatar
Fula Gubben måste tyvärr ta Bentleyn ned till fabriken och se att gubbarna jobbar som de ska, men den som har tid får gärna dra iväg en blänkare till avpixlat om Ulrika By med citat osv.
Citera
2013-05-23, 14:03
Medlem
densistasovjets avatar
Har du en länk Fula Gubben? Har aldrig hört talas om henne. Vad är hennes roll på DN förutom att vara propagandafuhrer?
Citera
2013-05-23, 14:04
Medlem
carljoakims avatar
Underbart. Det som är mest slående är att de tycker de gör rätt.

Varför snackar man om "nyheter som berör" och annan skit. Kalla det för "mina åsikter, min verklighet". Journalisterna har tagit död på sin egen kår. Det var inte internet eller något annat. NI själva har kört det i sanken.
Citera
2013-05-23, 14:07
Medlem
Jag citerar in mitt tidigare inlägg från mediekrigsdebatten här också:

Citat:
Så Ulrika By menar i klartext, att om orsakerna till upploppen är främlingar, så får journalisterna inte berätta det, ty då skulle de främlingsfientliga, = de som insett det verkliga problemet och har ett förslag på lösning på det verkliga problemet, kunna stärkas. Därför skall journalisterna desinformera allmänheten, så att problemen kan förvärras och inga fungerande lösningar sättas i verket. Denna verksamhet skall journalisterna också känna yrkesstolthet över.
https://www.flashback.org/sp43576887

Att journalisterna, uppenbarligen som kollektiv, tar sig rätten att filtrera, undanhålla och systematiskt vinkla den information som de förmedlar till allmänheten, så missbrukar de sin roll och sitt "journalistiska uppdrag". De saknar demokratiskt mandat, men tar sig ändå friheten att utöva politisk informationsmakt över svenska folket. Det folk som skall hålla i okunnighet om de verkliga orsakerna och som skall hindras från att kräva adekvata åtgärder.
Citera
2013-05-23, 14:09
Medlem
densistasovjets avatar
Här är länken:

http://timbro.se/timbro-medieinstitu...776c-336013785

Helt otroligt. Man tappar hakan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera