• 1
  • 2
2013-05-23, 00:52
Medlem
90% av allt som säljs på Systemet köps av 10% av befolkningen.
90% av allt som säljs på Systemet dricks upp inom 24 timmar.

Dessa båda förbluffande fakta (?) fick jag mig till livs då jag lyssnade på en intervju med den numera pensionerade läkaren Stephan Rössner (var känd som fetma-doktorn) nyligen.

Enligt Rössner är det här med att ha sprit, vin eller öl hemma utan att genast dricka upp allt ovanligt och närmast att betrakta som överklassfasoner (tänk vinkällare typ). Vanliga svennar köper det de ska ha samma dag de ska ha det och sparar inte.

Fan vad alkigt att sätta i sig allt på en gång bara för att man har hemma.
Vad har hänt med barskåpet eller bara med att ha ett par flaskor vin liggandes på en hylla ett tag ?

Jag är inte uppväxt i ngn överklassmiljö och lever inget sånt liv nu heller men både då och nu, när jag flyttat hemifrån för länge sedan, finns det alltid ett lager vin, öl och sprit hemma. Likadant för mina bekanta som är samma medelklass som jag.

Kan dessa siffror stämma ?
Citera
2013-05-23, 00:57
Medlem
Jag köper när jag behöver, fattar inte vad jag ska med ett lager till är ju som upplagt för skåpsupning.
Citera
2013-05-23, 00:57
Medlem
Jag har svårt att tro att de siffrorna stämmer. De verkar lite väl extrema.

Men jag tycker att du är lite väl snabb att döma folk som dricker upp det de köper samma dag. Att säga så är ungefär lika dumt som att säga att det är överklassfasoner att ha en mindre vinkällare.

Det kan ju helt enkelt bara vara så att man köper det man ska ha till en fest, och så går det åt. Inga konstigheter alls.
Citera
2013-05-23, 01:11
Medlem
Jag hör vad ni säger.
Om dessa siffror stämmer så har vi dels en befolkning som konsumerar alkohol mycket ojämnlikt, många förmodligen inget alls och några få väldigt mycket.
Dels kommer jag numer betrakta folket i kön på fredagseftermiddagen med lite andra ögon då 90% av dem kommer dricka upp allt de de handlar innan helgen är slut. Är väl naiv men trodde att folk passade på att köpa när de väl höll på

För mig verkar det bara jävligt opraktiskt att dricka upp allt man handlar på en gång. Det är ju sjukt tråkigt att gå på Systemet så varför göra det oftare än man behöver ? Köp mer på en gång istället och ge fan i att dricka upp allt, hehe.
Citera
2013-05-23, 01:21
Medlem
Rössner är en gammal populistisk idiot som efter sitt diplom mest bara gav Svenska folket dåliga råd på 90talet kring dieter och fick betalt av kvällstidningar.. Katastrofgubbe! lyssna inte på ett ord han säger då han är kändiskåt och vill tjäna lätta pengar tillskillnad från riktiga forskare som oftast är udda typer som knappast vill vara med i nån kvällstidning. Han är lika begåvad som Eva Rusz som oftast föreslår att alla ska skilja eftersom hon gjort det en massa gånger!! Mellan deras kolumner var en kärring som hade en som skrev om KBT och flygfobi. Hon var lika vettig som flygpsykologen i Sällskapsresan. Stod i kön till systembolaget med henne i 4min och hon försökte sälja sin jäkla självhjälsbok Rössner kan bara ställa sig i kön för opportunister! Vad gäller kostlära är han så slut att jag blir sur!
Citera
2013-05-23, 01:25
Medlem
Om dessa siffror stämmer hade Systembolaget redovisat dem låååångt före Rössner!
Med förbehållning att någon gått emot Systemet att redovisa statistiken.
Är Görans fru fortfarande chef över det sista vi inte öppnat upp för privathantering - vilket samtidigt borde ha varit det första vi borde ha släppt långt långt före SJ, äldreomsorgen mfl!
Citera
2013-05-23, 01:43
Medlem
Snoddlans avatar
Jag har två flaskor vin och en tequila till när min älskade ska komma, och känner inget behov av att dricka det nu..
Citera
2013-05-23, 02:27
Moderator
Neksnors avatar
Det där med 90 % på 24 timmar betyder väl ingenting?

Själv köper jag en hel del ur det tillfälliga sortimentet för att spara, annars köper jag någon flaska när jag är sugen. Vid behov kan jag plocka lite i förrådet och får jag standarddricka över så hamnar den på min lilla kort-datum-hylla i förrådet.

Analysera det, TS!
Citera
2013-05-23, 03:17
Medlem
DinKamrats avatar
Låter som ett exempel på Paretoprincipen.
Citera
2013-05-23, 05:42
Medlem
Hmm... Ja, vad är så konstigt att dricka upp spriten inom 24 timmar?
Brukar svänga förbi Systembolaget och köpa några öl om jag har lust att ha till maten/filmen/matchen/whatever.
Annars går jag inte till Systembolaget för att hamstra på mig öl. Då lär den väl ändå bara bli stående i kylen.
Citera
2013-05-23, 08:30
Medlem
Gullegubbens avatar
Att 10 % skulle stå för 90 % av konsumtionen låter extremt. Måttlighetsdrickarna står för rejäla volymer. Att det mesta dricks snart efter inköp stämmer dock. De flesta vuxna kan till skillnad från barn köpa godis utan att äta upp det men det gäller inte alkohol. Själv började jag ha förråd strax före 30, så utvecklingen to lie tid där. Jag har nu tillräckligt med alkohol för att klara min konsumtion i 5-10 år, vilket är något för mycket, jag är "tvungen" att koncentrera min konsumtion till de äldsta flaskorna och har dåligt med utrymme att testa något nytt strax efter inköp.
Citera
2013-05-23, 08:48
Medlem
gato12s avatar
Rössner är väl ingen expert när det gäller alkohol direkt...? Snarare någon som poppar upp i TV och radio när man behöver någon "auktoritet" som dissar nya dieter.

Det där med att folk inte klarar av att ha alkohol hemma grundar han förmodligen mest på sitt eget beteende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in