2013-05-22, 21:49
Medlem
speedcolas avatar
Har haft en timanställning på ett ställe nu i snart tre månader. Min arbetsgivare hävdar plötsligt att jag inte har rätt till någon semesterersättning då detta "redan ingår i lönen". Han påstår att jag har något högre lön än vad jag borde ha, och att detta kompenserar för detta.

Jag är inte speciellt bra betald i förhållande till min arbetsuppgift. Men det är irrelevant. Jag känner mig dock orättvist behandlad som först får reda på detta i efterhand. Jag undrar nu om det verkligen får skötas såhär.

Har letat runt lite på nätet, och hittade den här sidan: http://newsroom.blinfo.se/semester-o...gler-20110531/

Under "korta anställningar" skriver skribenten följande:
"Om en anställning varar högst tre månader kan rätten till ledighet avtalas bort. De går dock inte att avtala bort rätten till semesterersättning. Denna får inte anses ingå i lönen, utan ska beräknas och redovisas på ett tydligt sätt."

Om detta stämmer; kan någon hänvisa till vilken paragraf som detta gäller? Eller källhänvisning om det är något praxis-beslut.
Citera
2013-05-22, 21:53
Medlem
Mossilurs avatar
Har du kollat på lönebeskedet? Som timanställd brukar man få semesterersättningen utbetald varje månad.
Om det inte syns på lönebeskedet så kan du ju fråga arbetsgivaren hur han menar för semesterersättning ska du ju få. Det kan ju vara så att ni missförstått varandra.
Citera
2013-05-22, 23:17
Medlem
Paragraf 26 i semesterlagen. Semesterlön kan bakas in i timlönen men det kräver att ni från början avtalat så. Det är inget facket rekommenderar. Ta upp frågan med ditt fackförbund.
Citera
2013-05-23, 01:14
Medlem
bratemos avatar
Jag får min lön som timanställd på min spec, efter alla tillägg och dyl, vid skatter står det "Semesterersättning"
Citera
2013-05-23, 07:01
Medlem
Justitiemords avatar
För det första, så finns det ingen anställningsform som heter timanställning, utan detta är en löneform.

Tillmämpliga lagrum är 26-32 §§ Semesterlagen (1977:480)

Se även AD 2010 nr. 89
Enligt 26 § semesterlagen ska semesterlön emellertid betalas ut i samband med semesterledigheten. Den bestämmelsen syftar till att hindra avtal om inräknande av semesterlön i arbetslönen och därmed utbetalning av semesterlönen med de löpande löneutbetalningarna utan samband med semesterledigheten (se prop. 1976/77:90 s. 208 f.). Avsteg från denna bestämmelse får ske bara till förmån för arbetstagaren eller genom kollektivavtal som avses i lagens 2 a § andra stycket. Som tingsrätten har konstaterat är inte något av dessa undantag tillämpliga i det här fallet. Den omtvistade regeln i anställningsavtalet och bolagets månadsvisa utbetalning av semesterlönen har alltså stridit mot semesterlagens bestämmelse om utbetalning av semesterlön.
I rättsfallet ovan, så hade arbetsgivaren bevisligen utbetalt semesterersättning löpande, varför ingen ersättning för utebliven semesterlön tillerkändes arbetstagaren, dock ett allmänt skadestånd om 15 000 kr för brott mot semesterlagen. Endast ett påstående från arbetsgivaren att "semesterersättningen är inbakad i lönen" lär dock knappast räcka för befrielse att utge denna, likväl som allmänt skadestånd.

Gällande korttidsanställningar - vanligen felaktigt benämnda timanställningar - så behandlade regeringen dessa i prop. 2009/10:4 sid. 36 ff.
Eftersom det inte alltid är helt enkelt, eller ens praktiskt möjligt, att lägga ut semesterledighet i det fall anställningen varar en mycket kort period, bör det emellertid även fortsättningsvis vara möjligt för en arbetsgivare och arbetstagare att avtala om att semesterledighet inte ska läggas ut om anställningen är kortare än tre månader. När anställningen upphör utgår i ett sådant fall istället semesterersättning.
(...)
Av EG-domstolens dom i mål C-131/04 C. D. Robinson-Steele mot R. D. Retail Services Ltd, REG 2006 I-02531 framgår att semesterlön i normalfallet ska utbetalas i samband med ledigheten och inte inkluderas i lönen. Semesterlön får dock ingå i lönen om detta redovisats på ett öppet och tydligt sätt. Lönen måste också ökas om den inkluderar semesterlön. Enligt regeringen bör semesterlagen anpassas till EG-rätten även i detta hänseende och ändras på så sätt att en arbetstagare har rätt till semesterersättning, oavsett hur lång eller kort anställningen är. Semesterersättning bör således inte i något fall presumeras ingå i lönen.
Observera att ovanstående endast behandlar sådana fall där anställningsförhållandet understiger tre månader och antalet arbetade timmar inte överstiger 60.
Senast redigerad av Justitiemord 2013-05-23 kl. 07:19. Anledning: stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in