Flashback bygger pepparkakshus!
2013-05-22, 19:14
Bannlyst
Varje gång jag fäller upp eller startar min MacBook Pro (från 2011) så låter det väldigt konstigt. Jag vet inte riktigt vad den försöker att göra, men misstänker att det kan ha att hänga ihop med att min CD- läsare inte funkar längre. Vad kan det vara?

Ljudet: (inspelning)

http://cl.ly/0k1h1Q1h071m
Citera
2013-05-22, 19:16
Medlem
tzjs avatar
Det är din superdrive som låter. Har du möjligtvis en skiva i datorn?

Om du inte använder din superdrive, så kan du plocka ut den enkelt. Det har jag gjort.
Citera
2013-05-22, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Om du inte använder din superdrive, så kan du plocka ut den enkelt. Det har jag gjort.
Hmm, kanske kan vara en skiva som fastnat i, men helt omöjligt att få ut den, då läsaren består av massvis av små skruvar. Man kan göra det asså? Okej, tack!
Citera
2013-05-22, 19:49
Bannlyst
Citat:

Plockade ut den, och nu blev den tyst. Tack! Blir att investera i en ny skivläsare då troligtvis
Citera
2013-05-22, 19:50
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesusofrave
Plockade ut den, och nu blev den tyst. Tack! Blir att investera i en ny skivläsare då troligtvis

Finns säkert begagnade att fynda på ebay t ex. Men fråga dig själv om du verkligen har behov av den först. Min MBP blev lättare utan den i.
Citera
2013-05-22, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesusofrave

om du inte behöver bränna så rekomenderar jag att köpa en billig USB-cd/dvd-läsare. För mig funkar det kanon för dom få tillfällen den behövs.
Citera
2013-06-22, 15:17
Medlem
Dejvishs avatar
Lånar tråden då jag också råkat ut för ett konstigt ljud från min MBP retina 15",

Det låter som ett svagt "väsande" ljud och kommer oftast då man startar upp ett nytt program, t.ex om jag startar safari kommer ljudet direkt och sen försvinner det en stund för att återigen komma tillbaks.

Köpte datorn i mars detta året från Mtorget.se, nån som haft liknande ljud eller vet vad det kan bero på?
Citera
2013-06-22, 15:36
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejvish
Lånar tråden då jag också råkat ut för ett konstigt ljud från min MBP retina 15",

Det låter som ett svagt "väsande" ljud och kommer oftast då man startar upp ett nytt program, t.ex om jag startar safari kommer ljudet direkt och sen försvinner det en stund för att återigen komma tillbaks.

Köpte datorn i mars detta året från Mtorget.se, nån som haft liknande ljud eller vet vad det kan bero på?

Skulle kunna vara hårddisken som ger ifrån sig ett vinande ljud kanske.
Citera
2013-06-22, 16:36
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejvish

De enda rörliga delarna i en rMBP är mig veterligen skärmen och högtalarmembranen (edit: och fläktarna förstås men de borde inte kunna ge vinande ljud utan att fläkthastigheten ändras, inte under så kort tid. En ändrad fläkthastighet borde dessutom märkas). Så förmodligen är det högtalarna som av någon anledning ger det vinande ljudet. Om du kan återskapa ljudet själv, hörs det starkare från högtalaren än någon annan stans?

Citat:
Skulle kunna vara hårddisken som ger ifrån sig ett vinande ljud kanske.
Inte för att jag har något bättre förslag, men hårddisken i en rMBP?
Citera
2013-06-22, 18:09
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
...
Inte för att jag har något bättre förslag, men hårddisken i en rMBP?

Oops. Det var en retina MBP!

Missade det. Då tar jag tillbaka mitt påstående.
Citera
2013-06-22, 18:35
Medlem
Dejvishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
De enda rörliga delarna i en rMBP är mig veterligen skärmen och högtalarmembranen (edit: och fläktarna förstås men de borde inte kunna ge vinande ljud utan att fläkthastigheten ändras, inte under så kort tid. En ändrad fläkthastighet borde dessutom märkas). Så förmodligen är det högtalarna som av någon anledning ger det vinande ljudet. Om du kan återskapa ljudet själv, hörs det starkare från högtalaren än någon annan stans?

Tack för tipsen, ska kolla närmare på detta när jag kommer hem ikväll..jag försökte lokalisera varifrån ljudet kommer ifrån och som jag uppfattade det hördes ljudet mest nere i vänstra hörnet på tangentbordet.
Citera
2013-07-02, 23:03
Medlem
Dejvishs avatar
En liten uppdatering på mitt tidigare problem, nu är ljudet borta och har inte hört det på över en vecka. Märkligt men måste varit nåt tillfälligt strul med högtalarna antar jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in