2013-05-22, 15:37
Medlem
Har ett antal betalkort med en sammanlagd kredit på 70 000 (fördelat på fyra kort). Dessa använder jag främst för säkerhetsskäl, men även för att ett kort ger en viss fördel, medan ett annat ger andra fördelar. Jag använder det även att förbättra kassaflödet då utgifterna är ojämnt fördelade under månaden men inkomst är regelbunden till den 25:e. Jag betalar all utnyttjad kredit direkt när fakturorna kommer (slaviskt). Saken är den att jag normalt bara utnyttjar mellan 5 000 och 20 000 på ett kort (limit 20kkr), ett annat mellan 1 000 och 5 000 (limit 20 kkr), ett tredje mellan 0 och 1 000 kr (limit 20 kkr) och det fjärde använder jag ytterst sporadiskt (limit 10 kkr). Inget av korten har en årsavgift och vissa ger förmåner i form av cashback, andra ger försäkringar och annat köpskydd.

Hade jag varit kvar i USA hade det här förbättrat min credit score. I Sverige fungerar det inte riktigt på samma sätt. Har inget behov eller planer på att låna (mer) pengar i framtiden och har rätt så rejäla buffertar som sitter på högräntekonton.

Skulle man någon gång göra något större inköp (t.ex. ett kök för 60 kkr) så kan ju kreditutrymmet vara smidigt att ha eftersom det tar lite tid att flytta pengar från högräntekontona.

Någon som har insikt i hur det här påverkar min kreditvärdighet på papperet? Har aldrig sökt om en kredit eller lån som jag inte har blivit beviljad. De brukar ringa från olika kreditupplysningföretag och berätta att jag har den högsta nivån AAA (har en enskild firma) och fråga om jag vill använda det i mitt företagsmaterial. För företaget "räkning" har jag ingen kredit eller skulder.
Citera
2013-05-22, 16:35
Medlem
Du har ju mer UC kontroller eftersom du har så många kort. Varför inte bara hålla dig till ett kreditkort med en hög limit på ?
Fimpa alla kort så du har ett kreditkort. Då ser det betydligt mycket bättre ut på pappret.
Om du nu betalar fullt varför inte skaffa ett betalkort ? Typ ett Eurocard så slipper du massa olika kort.
Citera
2013-05-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaRose
Du har ju mer UC kontroller eftersom du har så många kort. Varför inte bara hålla dig till ett kreditkort med en hög limit på ?
Fimpa alla kort så du har ett kreditkort. Då ser det betydligt mycket bättre ut på pappret.
Om du nu betalar fullt varför inte skaffa ett betalkort ? Typ ett Eurocard så slipper du massa olika kort.

Har haft korten i många år så förfrågningen ligger inte kvar.
Eurocard tar ut avgift och erbjuder inte samma användbara förmåner för min del.

Alternativet är att sänka limiten till det jag behöver, frågan var om jag vinner något på det.
Citera
2013-05-22, 21:03
Medlem
Jag har avslutat alla mina krediter förutom mitt bolån.

KÄnner att det är totalt onödigt att ha massvis med upplysningar och krediter liggandes som man inte använder. Då detta kan påverka om du vill söka krediter....
Citera
2013-05-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Har haft korten i många år så förfrågningen ligger inte kvar.
Eurocard tar ut avgift och erbjuder inte samma användbara förmåner för min del.

Alternativet är att sänka limiten till det jag behöver, frågan var om jag vinner något på det.

Står ju fortfarande kvar på ditt uc vid lån att du har 4 st olika krediter. Är ju bättre om 3 st försvinner och du bara har en kredit.
Citera
2013-05-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaRose
Står ju fortfarande kvar på ditt uc vid lån att du har 4 st olika krediter. Är ju bättre om 3 st försvinner och du bara har en kredit.

Som jag har försökt att förklara så det ju så att olika kort har olika förmåner och därmed används till olika saker. Alternativen är således:
1) Behålla nuvarande limit som inte används
2) Sänka limiten

Får ställa frågan direkt till instituten.
Citera
2013-05-28, 10:20
Medlem
Lillemannens avatar
Du har beviljade krediter på 70 000. Dessa räknar bankerna som utnyttjad kredit i sina kalkyler eftersom det är krediter du skulle kunna utnyttja fullt ut, om du vill... Detta gör man för att säkra att återbetalningsförmågan finns.

Det ser förstås bättre ut om du har ett eller kanske två kort med beviljad kredit istället för en hög beviljade krediter.
Citera
2013-05-28, 10:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillemannen
Du har beviljade krediter på 70 000. Dessa räknar bankerna som utnyttjad kredit i sina kalkyler eftersom det är krediter du skulle kunna utnyttja fullt ut, om du vill... Detta gör man för att säkra att återbetalningsförmågan finns.

Det ser förstås bättre ut om du har ett eller kanske två kort med beviljad kredit istället för en hög beviljade krediter.

Det är lite lustigt det där, i usa så har du bättre kreditscore om du har outnyttjade krediter - visar väl om inte annat att du är ansvarstagande?

Det är tråkigt att det är så mycket hysh-hysh kring UC och andra aktörers beräkningsmodell. Blir inte lätt att leva upp till något du inte ens vet kriterierna för.
Citera
2013-05-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är lite lustigt det där, i usa så har du bättre kreditscore om du har outnyttjade krediter - visar väl om inte annat att du är ansvarstagande?

Det är tråkigt att det är så mycket hysh-hysh kring UC och andra aktörers beräkningsmodell. Blir inte lätt att leva upp till något du inte ens vet kriterierna för.

Precis! Varför inte lägga korten på borden och ha en offentlig "credit score". Man kan ju köpa en tjänst från UC, men den gäller ju bara deras och är ju inte angiven i ett tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in