2013-05-22, 15:37
Har ett antal betalkort med en sammanlagd kredit på 70 000 (fördelat på fyra kort). Dessa använder jag främst för säkerhetsskäl, men även för att ett kort ger en viss fördel, medan ett annat ger andra fördelar. Jag använder det även att förbättra kassaflödet då utgifterna är ojämnt fördelade under månaden men inkomst är regelbunden till den 25:e. Jag betalar all utnyttjad kredit direkt när fakturorna kommer (slaviskt). Saken är den att jag normalt bara utnyttjar mellan 5 000 och 20 000 på ett kort (limit 20kkr), ett annat mellan 1 000 och 5 000 (limit 20 kkr), ett tredje mellan 0 och 1 000 kr (limit 20 kkr) och det fjärde använder jag ytterst sporadiskt (limit 10 kkr). Inget av korten har en årsavgift och vissa ger förmåner i form av cashback, andra ger försäkringar och annat köpskydd.
Hade jag varit kvar i USA hade det här förbättrat min credit score. I Sverige fungerar det inte riktigt på samma sätt. Har inget behov eller planer på att låna (mer) pengar i framtiden och har rätt så rejäla buffertar som sitter på högräntekonton.
Skulle man någon gång göra något större inköp (t.ex. ett kök för 60 kkr) så kan ju kreditutrymmet vara smidigt att ha eftersom det tar lite tid att flytta pengar från högräntekontona.
Någon som har insikt i hur det här påverkar min kreditvärdighet på papperet? Har aldrig sökt om en kredit eller lån som jag inte har blivit beviljad. De brukar ringa från olika kreditupplysningföretag och berätta att jag har den högsta nivån AAA (har en enskild firma) och fråga om jag vill använda det i mitt företagsmaterial. För företaget "räkning" har jag ingen kredit eller skulder.
Hade jag varit kvar i USA hade det här förbättrat min credit score. I Sverige fungerar det inte riktigt på samma sätt. Har inget behov eller planer på att låna (mer) pengar i framtiden och har rätt så rejäla buffertar som sitter på högräntekonton.
Skulle man någon gång göra något större inköp (t.ex. ett kök för 60 kkr) så kan ju kreditutrymmet vara smidigt att ha eftersom det tar lite tid att flytta pengar från högräntekontona.
Någon som har insikt i hur det här påverkar min kreditvärdighet på papperet? Har aldrig sökt om en kredit eller lån som jag inte har blivit beviljad. De brukar ringa från olika kreditupplysningföretag och berätta att jag har den högsta nivån AAA (har en enskild firma) och fråga om jag vill använda det i mitt företagsmaterial. För företaget "räkning" har jag ingen kredit eller skulder.