2013-05-21, 21:29
Medlem
Någonting jag har märkt är att folk som inte har rökt så länge, eller haft ett uppehåll inte blåser ut så mycket rök, knappt något alls ibland, medan storrökare lätt hade kunnat fylla en stor kondom med rök för ett kort snabbt bloss. Jag själv märkte detta igår när jag tog min första cigg på sex månader med min kompis, han röker dagligen. Det kvittade hur mycket jag sög in, hur djupt, hur länge eller hur hårt, röken som blåstes ut var nästan obefintlig, medans han blåste ut stora rökmoln.

Då är min fråga, varför är det såhär, och har någon annan märkt av detta fenomen tidigare?
Citera
2013-05-21, 21:48
Medlem
sommarlovs avatar
Kanske är rökfria lungor bättre på att fånga upp rökpartiklar, som annars inte renas bort i storrökares lungor...?
Citera
2013-05-27, 01:52
Medlem
Om det är så,så borde det väl vara för att man drar större bloss det stå längre man röker?
Citera
2013-05-27, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskis123
Någonting jag har märkt är att folk som inte har rökt så länge, eller haft ett uppehåll inte blåser ut så mycket rök, knappt något alls ibland, medan storrökare lätt hade kunnat fylla en stor kondom med rök för ett kort snabbt bloss. Jag själv märkte detta igår när jag tog min första cigg på sex månader med min kompis, han röker dagligen. Det kvittade hur mycket jag sög in, hur djupt, hur länge eller hur hårt, röken som blåstes ut var nästan obefintlig, medans han blåste ut stora rökmoln.

Då är min fråga, varför är det såhär, och har någon annan märkt av detta fenomen tidigare?

Jag vet inte varför det är så men min teori är att flimmerhåren återhämtar sig när man inte röker. En person som aldrig har rökt och tar ett bloss får knappt ner något alls innan denne hostar som fan. En person som har rökt länge och dagligen, som röker ett flertal cigaretter är van vid röken så den "irriterar" inte utan går mjukt och fint ner i halsen utan att vederbörande känner av obehag.

Men det är bara min egen teori och erfarenhet, kan förmodligen bero på annat också.
Citera
2013-05-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom-1854
Om det är så,så borde det väl vara för att man drar större bloss det stå längre man röker?
Jag var nog ganska tydlig med att jag tar djupa grova bloss, alltid. Även om jag tar ett snabbt litet bloss när jag har rökt i en månad eller två så kan jag fylla en Ford Siesta med rök, men om jag inte har rökt på väldigt länge så är röken minimal.
Citera
2013-05-27, 16:57
Medlem
graffdatshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Kanske är rökfria lungor bättre på att fånga upp rökpartiklar, som annars inte renas bort i storrökares lungor...?

Antingen det eller så känns det som att han drar stora bloss fast att det bränns såpass mycket att det inte går att ner mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in