Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-06, 18:02
  #13
Banned
Dimmacks avatar
jag har hört från flera oberoende källor att en guldreserv finns i vanadisberget i vasastan i stockholm
Citera
2005-06-07, 07:53
  #14
Medlem
knassanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smile:)
jag trodde att sverige sammtidigt med andra lände hade avskaffat guldreserven???

På 70-talet avskaffade Sverige m.fl. garantin om att varje land skulle ha guld motsvarande mängden utgivna pengar. Däremot finns det fortfarande en guldreserv kvar - guld som kan användas som betalningsmedel om det skulle inträffa någon sorts kris som gör att det krävs.
Citera
2005-06-07, 11:13
  #15
Medlem
Riksbanken

Citat:
Ursprungligen postat av rot
Den Svenska guldreserven är enligt uppgift spridd på minst 6 olika platser, men uppgår bara till ca 185 ton och

De ungefärliga placeringarna är inte hemliga. Jag vet att en finns i Mölndal/
Göteborg. En skall finnas utanför Boden (Älvsbyn?) samt en strax utanför Sollefteå.

Någon som vet mera om dessa objekt?

Riksbanken har väl kontor i Mölndal?
Men om det finns något guld där vet jag inte.

I Karlsborg har Guldet (delar av ?) också legat en kortare tid. Tror det var under wwII
Citera
2005-06-07, 14:48
  #16
Banned
GodSents avatar
På tal om reserver, jag har hört på ryktesväg att det ska finnas stora oljereserver insprängda i berget utanför sthlm, på väg mot gbg.
Jag fick också höra att dom skulle vara statliga och alltså inte förvaltade av oljebolagen, något som jag dock betvivlar, ingen som vet något om detta?
Citera
2005-06-07, 14:57
  #17
Banned
Dimmacks avatar
det lär ju va en hel del olja för att det ska ha ett betydande värde för staten fast å andra sidan så kan det ju vara bra att ha i krigstider när importen kan svika
Citera
2005-06-07, 16:07
  #18
Medlem
Björnssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodSent
På tal om reserver, jag har hört på ryktesväg att det ska finnas stora oljereserver insprängda i berget utanför sthlm, på väg mot gbg.
Jag fick också höra att dom skulle vara statliga och alltså inte förvaltade av oljebolagen, något som jag dock betvivlar, ingen som vet något om detta?

Dem sålde av allt under 90-talet, läs denna länk http://www.sgu.se/sgu/sv/miljo/avvec...rum_info_s.htm . Enyoj!
Citera
2005-06-09, 20:15
  #19
Medlem
keffemil_s avatar
Det har funnits i Ulfshyttan, Dalarna. Nu är det omgjort för resturang i bergsrummet, min mor var där och åt för ett tag sedan. Tydligen så flyttades guldet/en del av det dit när andra världskriget bröt ut. Skulle vara kul att besöka någon gång!
Citera
2005-06-10, 03:18
  #20
Medlem
Björnssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keffemil_
Det har funnits i Ulfshyttan, Dalarna. Nu är det omgjort för resturang i bergsrummet, min mor var där och åt för ett tag sedan. Tydligen så flyttades guldet/en del av det dit när andra världskriget bröt ut. Skulle vara kul att besöka någon gång!

Guldet eller Restaurangen?

take me to where the bling-bling is!
Citera
2005-06-11, 13:11
  #21
Medlem
klumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodSent
På tal om reserver, jag har hört på ryktesväg att det ska finnas stora oljereserver insprängda i berget utanför sthlm, på väg mot gbg.
Jag fick också höra att dom skulle vara statliga och alltså inte förvaltade av oljebolagen, något som jag dock betvivlar, ingen som vet något om detta?
njä.. våran regering tror ju inte på krig längre..
Citera
2005-06-11, 16:55
  #22
Medlem
Björnssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klump
njä.. våran regering tror ju inte på krig längre..

Kanske därför jag sa att de sålde av alltihopa.
Citera
2005-06-11, 17:08
  #23
Medlem
Monsieur Arshlochs avatar
Guldreserven...

Åkej..jag har dragit detta förut , och jag drar det igen.
Guldreserven är idag placerad mitt i stockholms city.
Guldreserven HAR under ca 2 veckors tid ca 1941 varit placerad i vanadisberget.
Guldreserven fraktades från vanadisberget i ammunitionslådor till rödbergsfortet i Boden där den stannade till krigsslutet.
Ursprunglingen förvarades guldreserven i det som idag är riksdagshuset, dvs GAMLA riksbanken. Där fanns det även en förberedd möjlighet att med dykare hämta ut guldet från strömmen.

Fler frågor?

//M.A
Citera
2005-06-11, 18:48
  #24
Medlem
keesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsieur Arshloch
Åkej..jag har dragit detta förut , och jag drar det
Guldreserven fraktades från vanadisberget i ammunitionslådor till rödbergsfortet i Boden där den stannade till krigsslutet.

//M.A


Vet inte om du fått allting rätt. Guldreserven förvarades i ett av forten i boden (som ingick i Bodens Fästning). Det var alltså inte placerat i rödbergsfortet. Och det förvarades där mycket längre än till krigsslutet.
Kan leta reda på källa om du så vill. Och namnet på det intil liggande fortet som idag är plomberat. Och rödbergsfortet är ju som de flesta vet museum. Har själv varit där ett flerta ggr.

När det senare fraktades vidare så var det ett ganska stort upptåg med polis och diverse (nattetid). Långtradar transport med polis eskort och helikopter assistans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback