2013-05-21, 19:21
Medlem
Har börjat läsa om buddhismen, det fascinerar mig hur fredlig religionen påstås vara, när buddhister dödar muslimer i Burma.

Hur som helst, när jag började läsa om buddhismen så fick jag bilden av att det är en livsfilosofi och inte religion. Inom religionen ber man till Gud, dock gör man inte det i Buddhismen, man ber till Buddha. Dock är han inte Gud. Dessutom finns det många personer som lever eller delar sttet att se livet på som en buddhist, dock anser de sig inte vara buddhister. Så vad anser ni, är Buddhismen en religion eller livsfilosofi?

Dessutom anser jag att livet som buddhist är rätt så trist, ta munkarna som exempel, de äger ju nästan ingenting, allt de äger är en rakkniv, matskål och en orange linne/tygbit. Det enda de gör är att meditera, liksom när känner de lycka? Är lycka för buddhister, när de mediterar?

Sjukt intressant och komplicerad religion, måste jag tillägga!
Citera
2013-05-21, 19:29
Medlem
Finns absolut inget krav på att man måste ha en "GUD" inom religion.
Citera
2013-05-21, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silsan
Finns absolut inget krav på att man måste ha en "GUD" inom religion.
Hur tänker du nu? En religion brukar kretsa runt Gud.
Citera
2013-05-21, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Hur tänker du nu? En religion brukar kretsa runt Gud.

Det har du ju precis själv motbevisat? Scientologi är en annan.
Citera
2013-05-21, 19:36
Medlem
InsanityWolfs avatar
Citat:

Sjukt intressant och komplicerad religion, måste jag tillägga!

a. Vilken Buddhism?
b. Både och
c. Om man har ingenting, har man också igen bekymmer
d. Man är lycklig om man har igen bekymmer ( mycket , mycket förenklat... )
e. en munk har mycket plikter, dagen börja klockan 04.00 och slutar 22.00.
man har mycket mer ätt göra utanför meditation: till exempel : En dag utan arbete är en dag utan mat . med undantag fram tiggare munkar
f.) tyvärr finns ingen bra litteratur i svensk, bara engelska, tyska, och de orinalspråket exempelvis fram Pali kanon. Bland annat därför har 99,9 % fram alla de pratar över Buddhism absolut ingen aning, tyvärr...
Citera
2013-05-21, 19:39
Medlem
sommarlovs avatar
En religion har heliga böcker, heliga platser, ritualer och så vidare.
Buddhismen är visst en religion!

Buddha är en upplyst Gud i sitt himmelska paradis.
Det finns flera buddhor, i sina respektive världar.

Att människor som kallar sig Buddhister dödar människor som kallar sig muslimer är förstås tragiskt!

Alla riktiga religioner förbjuder dödandet av människor...
Citera
2013-05-21, 21:22
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Alla riktiga religioner förbjuder dödandet av människor...

Skulle vara kul att höra din definition av en "riktig" religion.
Citera
2013-05-21, 21:55
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Skulle vara kul att höra din definition av en "riktig" religion.
Visst.
Kristendomen, Judeismen och Buddhismen.
Eftersom de alla kan erbjuda räddning till människor.
Uppmuntrar folk att inte synda mot varandra eller sin gud.

Åtminstone låter de människor leva vettiga liv, så islam räknas inte...
Citera
2013-05-22, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InsanityWolf
c. Om man har ingenting, har man också igen bekymmer
d. Man är lycklig om man har igen bekymmer ( mycket , mycket förenklat... )
Detta fick mig att tänka efter rejält! Kan du eller någon annan utveckla lite? Vill veta lite mer innanhav uttalar mig ang detta med lycka.
Citera
2013-05-22, 09:23
Medlem
Von-Upplands avatar
Buddhismen i sin ursprungligaste form är klart en religion. Buddha i de tidigaste skrifterna har fantastiska krafter, bland annat så kan han minnas alla sina tidigare liv, läsa folks tankar, stiga upp till paradis för att där undervisa gudomliga varelser etc.

För den intresserade kan jag rekommendera boken Indo-Tibetan Buddhism av David Snellgrove, som i början av boken går igenom grunderna i buddhismen och dess historia.
Citera
2013-05-22, 09:32
Medlem
Findusams avatar
Citat:
Hur som helst, när jag började läsa om buddhismen så fick jag bilden av att det är en livsfilosofi och inte religion. Inom religionen ber man till Gud, dock gör man inte det i Buddhismen, man ber till Buddha. Dock är han inte Gud. Dessutom finns det många personer som lever eller delar sttet att se livet på som en buddhist, dock anser de sig inte vara buddhister. Så vad anser ni, är Buddhismen en religion eller livsfilosofi?

Självklart är det en religion. Definition av religion på wikipedia: "Religion is an organized collection of belief systems, cultural systems, and world views that relate humanity to spirituality and, sometimes, to moral values." Från SAOL definieras det "sammanhängande trossystem".

Religion är ett rätt negativt laddat ord nu för tiden, därför vill de med romantiserad syn på Buddhismen inte kalla det för religion.

Citat:
Dessutom anser jag att livet som buddhist är rätt så trist, ta munkarna som exempel, de äger ju nästan ingenting, allt de äger är en rakkniv, matskål och en orange linne/tygbit. Det enda de gör är att meditera, liksom när känner de lycka? Är lycka för buddhister, när de mediterar?

Visst kan det ses som trist om man ser det från ett materialistiskt perspektiv, där man söker lycka i temporära ting och njutningar. Den temporära lyckan som vi betingade varelser söker kan ses som en undanflykt från vårt lidande, men den är endast ett substitut för vår inre sanna (eviga) lycka vi glömt.
Senast redigerad av Findusam 2013-05-22 kl. 09:35.
Citera
2013-05-22, 09:38
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Visst.
Kristendomen, Judeismen och Buddhismen.
Eftersom de alla kan erbjuda räddning till människor.
Uppmuntrar folk att inte synda mot varandra eller sin gud.

Åtminstone låter de människor leva vettiga liv, så islam räknas inte...
Med judendomen förbjuder inte dödande. t ex: "Den som slår sin far eller mor skall straffas med döden. Den som rövar bort en människa skall straffas med döden, vare sig han sålt den bortrövade eller denne påträffas hos honom. Den som förbannar sin far eller mor skall straffas med döden."

Eller:

"Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: ”Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.” Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket. Hela Israels folk skall känna fruktan när de får höra talas om detta."

Och Jesus säger
"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in