Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Detta fick mig att tänka efter rejält! Kan du eller någon annan utveckla lite? Vill veta lite mer innanhav uttalar mig ang detta med lycka.
Hmmm....
Vi ses om min svenska räcker...... alt utan garanti om jag inte skriver tyska, engelska, japanska mm. blir det en liten oprecisa...
Buddha gör ut därifrån: Nästan alt olycka är grundat inom: " vill ha....."
Oberoende om det är materiella eller immateriella grejer....
Exempelvis : Du vill har sex. Du far sex. Men efter en kort tid är lyckan förbi. Möjligtvis få du inte sex igen. So: Förre eller senare bli du alltså inte längre lycklig eller, mest, unglycklig.
Eller du vill har ett million kronor. Du far ett million kronor. Men, efter en tid räcker det inte längre. Du vill har mera... Du är inte längre lycklig....
Lösning är helt enkelt: Man vill inte har någonting längre. Ingenting. Ingen pengar, ingen hus, ingen älskare, absolut ingenting. Om man är absolut fri from någon form av beroende , so är man är helt fri fram exciterande tanker. Man bli lugnt. Man " vilar in sig själv" , där finns ingenting "utanför" och inom en det kan berör dig längre.
Du är lycklig :-) .
Men det är bara en del, och mycket mycket förkortat...
För att du förstod : Man säger det krävs att studera minst 20 år för att börja att förstod den ursprungliga Buddism, och Buddhas ursprungliga regler för munkar är 270 styck. De alla ska alltid beaktas...