2013-05-22, 09:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Har börjat läsa om buddhismen, det fascinerar mig hur fredlig religionen påstås vara, när buddhister dödar muslimer i Burma.

Hur som helst, när jag började läsa om buddhismen så fick jag bilden av att det är en livsfilosofi och inte religion. Inom religionen ber man till Gud, dock gör man inte det i Buddhismen, man ber till Buddha. Dock är han inte Gud. Dessutom finns det många personer som lever eller delar sttet att se livet på som en buddhist, dock anser de sig inte vara buddhister. Så vad anser ni, är Buddhismen en religion eller livsfilosofi?

Dessutom anser jag att livet som buddhist är rätt så trist, ta munkarna som exempel, de äger ju nästan ingenting, allt de äger är en rakkniv, matskål och en orange linne/tygbit. Det enda de gör är att meditera, liksom när känner de lycka? Är lycka för buddhister, när de mediterar?

Sjukt intressant och komplicerad religion, måste jag tillägga!
En buddhist reflekterar inte hurvida det han utövar är en religion eller ej.
Saknar mening för dem.

Sedan kan det nog inte vara så tråkigt, då buddhistmunkar ses som de lyckligaste människorna i undersökningar man gjort...
Citera
2013-05-22, 13:49
Medlem
InsanityWolfs avatar
Citat:
Detta fick mig att tänka efter rejält! Kan du eller någon annan utveckla lite? Vill veta lite mer innanhav uttalar mig ang detta med lycka.

Hmmm....
Vi ses om min svenska räcker...... alt utan garanti om jag inte skriver tyska, engelska, japanska mm. blir det en liten oprecisa...

Buddha gör ut därifrån: Nästan alt olycka är grundat inom: " vill ha....."
Oberoende om det är materiella eller immateriella grejer....

Exempelvis : Du vill har sex. Du far sex. Men efter en kort tid är lyckan förbi. Möjligtvis få du inte sex igen. So: Förre eller senare bli du alltså inte längre lycklig eller, mest, unglycklig.

Eller du vill har ett million kronor. Du far ett million kronor. Men, efter en tid räcker det inte längre. Du vill har mera... Du är inte längre lycklig....

Lösning är helt enkelt: Man vill inte har någonting längre. Ingenting. Ingen pengar, ingen hus, ingen älskare, absolut ingenting. Om man är absolut fri from någon form av beroende , so är man är helt fri fram exciterande tanker. Man bli lugnt. Man " vilar in sig själv" , där finns ingenting "utanför" och inom en det kan berör dig längre.

Du är lycklig :-) .

Men det är bara en del, och mycket mycket förkortat...
För att du förstod : Man säger det krävs att studera minst 20 år för att börja att förstod den ursprungliga Buddism, och Buddhas ursprungliga regler för munkar är 270 styck. De alla ska alltid beaktas...
Citera
2013-05-22, 13:54
Medlem
Dem flesta budhistmunkar är väll bara munkar en kort tid. Ungefär som konfirmation fast inte lika enfaldigt.
Citera
2013-05-22, 13:55
Medlem
InsanityWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von-Uppland
Buddha i de tidigaste skrifterna har fantastiska krafter, bland annat så kan han minnas alla sina tidigare liv, läsa folks tankar, stiga upp till paradis för att där undervisa gudomliga varelser etc..

Buddha har uttryckligen förbjuden det någon det har denna egenskaper uttala sig över det eller bekräfta det. Att göre det innebär automatisk de konsekvens det man INTE kan bli upplyst och man blir utesluten fram sin munk församling eller klostret...
Citera
2013-05-22, 14:00
Medlem
InsanityWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Dem flesta budhistmunkar är väll bara munkar en kort tid. Ungefär som konfirmation fast inte lika enfaldigt.

tyvärr har de mesta vad idag kallar sig "Buddism" so mycket med Buddism att göra som jag med feminister och feminism med vetenskap..... . ( Buddha lära oss det en kvinna aldrig kan blir upplyst... )
Citera
2013-05-22, 14:51
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InsanityWolf
tyvärr har de mesta vad idag kallar sig "Buddism" so mycket med Buddism att göra som jag med feminister och feminism med vetenskap..... . ( Buddha lära oss det en kvinna aldrig kan blir upplyst... )

Svårt att få grepp om ditt inlägg. Menar du att Buddha lär oss att en kvinna aldrig kan bli upplyst?
Citera
2013-05-22, 14:52
Medlem
InsanityWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Svårt att få grepp om ditt inlägg. Menar du att Buddha lär oss att en kvinna aldrig kan bli upplyst?

Ursäkta. Yes.
Citera
2013-05-22, 14:58
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursäkta. Yes.

Hur förklarar du då att många män är idioter samtidigt som många kvinnor är supersmarta?
Citera
2013-05-22, 15:05
Medlem
InsanityWolfs avatar
Citat:
Hur förklarar du då att många män är idioter samtidigt som många kvinnor är supersmarta?

Varför behövs det en förklaring ?

Varför är vi inte alla Einstein ?
Varför tro folk det de finns en " Patriarkat " , även om det finns vetenskapliga bevis emot det?
Varför tro folk att det finns tid, även om Fysik bevisa det det inte finns ?
Varför finns fula tjejer och snygga killar och tvärtom ?

mm.
mm.
mm.

See my point ?
Citera
2013-05-22, 15:18
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Varför behövs det en förklaring ?

Varför är vi inte alla Einstein ?
Varför tro folk det de finns en " Patriarkat " , även om det finns vetenskapliga bevis emot det?
Varför tro folk att det finns tid, även om Fysik bevisa det det inte finns ?
Varför finns fula tjejer och snygga killar och tvärtom ?

mm.
mm.
mm.

See my point ?

Jo, jag förstår din poäng. Men jag har svårt att koppla det till Buddha. Män är män och kvinnor är kvinnor, och så är det tills vi har blivit likadana. Men hur ser du på att kvinnor många gånger är smartare än men och att de kan komma att ta över de arbeten som vi normalt förknippar med hög status?
Citera
2013-05-22, 15:43
Medlem
InsanityWolfs avatar
Citat:
Jo, jag förstår din poäng. Men jag har svårt att koppla det till Buddha. Män är män och kvinnor är kvinnor, och så är det tills vi har blivit likadana. Men hur ser du på att kvinnor många gånger är smartare än men och att de kan komma att ta över de arbeten som vi normalt förknippar med hög status?

Buddha har helt enkelt skrivit det än kvinna kan inte bli upplyst, det kräves en reinkarnation ytterligare ( än man ) . Vilken absolut INTE betyder det en man är värt mer.

Man och Kvinna är olika. Vi kan aldrig blir likande. Naturen har skapat 2 kön, och jag tycker det naturen ( evolution) är mycket smartare än människor.

Jag är absolut inte intresserat inom någon status, tvärtom. Status är nånting för idioter, oavsett kön.
Citera
2013-05-22, 18:15
Medlem
Citat:
......... Så vad anser ni, är Buddhismen en religion eller livsfilosofi?

Dessutom anser jag att livet som buddhist är rätt så trist, ta munkarna som exempel, de äger ju nästan ingenting, allt de äger är en rakkniv, matskål och en orange linne/tygbit. Det enda de gör är att meditera, liksom när känner de lycka? Är lycka för buddhister, när de mediterar?
Sjukt intressant och komplicerad religion, måste jag tillägga!
Buddhism är ingen religion. Jag tycker, att det är ingen livsfilosofi heller. I dagsläget är buddhismen en väg till upplysning och spirituell utveckling. En väg bland flera andra.
Förmodligen vet du inte, vad en riktig, bestående lycka är. Lyckan vi upplever i vårt sekulära liv är mycket kortvarig: du gifter dig och är lycklig, men ofta efter några månader tar den här lyckan slut. Samma sak med alla ägodelar. Ofta kan vi inte få nog. Vi bara jagar efter något nytt för att få uppleva en känsla av lycka..... för några korta stunder, ofta bara för ett par dagar.
En buddhists lycka är inte beroende av ägodelar, framgångar eller en annan tillfredsställelse. De har en, eller har som mål att uppnå, en b-e-s-t-å-e-n-d-e känsla av lycka och fred.
Senast redigerad av irit 2013-05-22 kl. 18:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in