• 2
  • 3
2013-06-09, 14:21
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Vad har du emot PulseAudio nu då?
Jag har ingenting emot pulseaudio. Det är dock en vanlig "kritik" mot lennarts kod.

Gentoo (och till viss del arch) var ett tag hyllade som de enklaste sätten att "slippa" lennarts kod, då pulseaudio var valfritt i båda distributionerna. Nu har arch gått över till systemd och pulseaudio är (för det mesta) standard i systemet, så lennarthatarna har gått över till gentoo eller sitter och fixar egna PKBUILDS i AUR för att slippa hans grejer.

Det är väl en merit i gentoos fördel om man är så lagd antar jag.
Citera
2013-06-09, 14:24
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Jag har ingenting emot pulseaudio. Det är dock en vanlig "kritik" mot lennarts kod.

Gentoo (och till viss del arch) var ett tag hyllade som de enklaste sätten att "slippa" lennarts kod, då pulseaudio var valfritt i båda distributionerna. Nu har arch gått över till systemd och pulseaudio är (för det mesta) standard i systemet, så lennarthatarna har gått över till gentoo eller sitter och fixar egna PKBUILDS i AUR för att slippa hans grejer.

"Kritik"? På hur sett då, är det "kritik"?
Citera
2013-06-09, 20:54
Medlem
Jag vill ha Pacman men INTE systemd, och eftersom det inte finns nån sån dist så gjorde jag min egen. Jag bytte till LFS när Arch annonserade att supporten för initscripts upphörde, och vissa saker slutade fungera. Jag har installerat ABS från Arch och kan enkelt justera Arch's PKGBUILDar till mitt system, och med cower har jag smidig tillgång till AUR.

Jag har ett system som är exakt som jag vill att det ska vara, och grymt snabbt eftersom jag inte har inkluderat nån bloat. Definitivt det bästa system jag nånsin haft!

Det kan nästan bli lite beroendeframkallande att kompilera. Det känns ibland tomt att inte ha en terminal igång nere i vänstra hörnet som kompilerar nåt. När jag var "färdig" med mitt system så började jag om och kompilerade för en annan processortyp, bara för att det var kul, och för att jag vill köra samma system på jobbet. (Trivs inte med Slackware, och kan inte tänka mig nån annan befintlig dist.)

Sen är det ju en sport i sig själv att förbättra scripten. Jag gör fortfarande vissa moment manuellt, och har bara ett script som har paketen listade i en array, och som kompilerar dem (med makepkg) och installerar dem, och städar upp lite efter sig. Och sen att lära sig vilka beroenden som behövs, och vilka man kan klara sig utan, och försöka hitta den perfekta ordningen att kompilera allting, och få scripten att mer och mer sköta sig själva... Det tar liksom aldrig slut... Och det är det som är kul!
Citera
2013-06-09, 21:51
Medlem
hashs avatar
Citat:
Just nu finns det dock en viss mängd olika init-system i gentoo, det finns inget konsensus vad jag vet att gå över till systemd ännu (de har till och med forkat udev som numera är en del av systemd så att de inte behöver installera resten av systemd för att nyttja det).

Däremot har jag inte riktigt sett något bra argument för att skippa systemd, annat än "OMG LENNART KOMMER BLI SOM PULSEAUDIO!" eller "OMG BLOAT!".

Argumentet lär komma på ett eller annat sätt.
Man kommer frenetiskt leta efter brister med systemd, så man kan spy ut galla och sen berätta om Gentoos förträfflighet
Citera
2013-06-10, 12:54
Medlem
Sunners avatar
Citat:

O andra sidan finns ju alltid Debian om man vill slippa Systemd.
Citera
2013-06-12, 12:47
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
"Kritik"? På hur sett då, är det "kritik"?
Det är det inte. Folk ogillar hans projekt för att det är han som ligger bakom det, snarare än hur projektet i sig är gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
O andra sidan finns ju alltid Debian om man vill slippa Systemd.
Även de har planer på att gå över till det om jag minns rätt.
Citera
2013-06-13, 09:42
Medlem
Razozs avatar
Alltså, jag tycker att systemd är en av de trevligare större förändringarna på sistone. Är det månntro så att några av er helt enkelt är bakåtsträvare?
Citera
2013-06-13, 10:07
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Även de har planer på att gå över till det om jag minns rätt.

Om de inte har ändrat sig på sistone så är tanken att den ska finnas tillgänglig men inte vara med som standard eftersom de har k/FreeBSD att tänka på också.
Citera
2013-06-13, 11:04
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razoz
Alltså, jag tycker att systemd är en av de trevligare större förändringarna på sistone. Är det månntro så att några av er helt enkelt är bakåtsträvare?
En del ogillar helt enkelt förändring, och det är oftast de som gnäller absolut högst (samt med en redig dos av falsk konsensus).

Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Om de inte har ändrat sig på sistone så är tanken att den ska finnas tillgänglig men inte vara med som standard eftersom de har k/FreeBSD att tänka på också.
Det har du nog helt rätt i nu när du säger det. Måste vara något jag fick för mig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in