2013-05-22, 19:30
Medlem
00marcus00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Jag håller med om att UEFA Champions League inte längre lever upp till namnet, och lika gärna kan byta namn till UEFA Money League. Men jag tycker det ser ut som en trend, där bara köpa inte längre håller. FC Barcelona (som har egna också, men köpt en hel del) kallas världens bästa klubblag, gör fiasko i UEFA Champions League två säsonger i rad. Chelsea FC har värvat mycket, men inte vunnit så mycket som man borde. Real Madrid värvade mycket ett tag utan att vinna.

Självklart räcker det inte med pengar för att göra ett bra lag. FC Barcelona har en fantastisk ungdoms/talang-satsning som har skördat många talanger, men även dem investerar mkt i spelare och har stora planer på nya investeringar så som Neymar. Men känslan jag har fått så behövs det mkt pengar och duktiga personer bakom spakarna. City och PSG är två tydliga tecken på att mkt kan göras med lite deg
Citera
2013-05-22, 19:35
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00marcus00
Har de salary caps i MLS? Isf kan vi nog vara lugna

Ja, du kan läsa de grundläggande reglerna här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Salary_cap#Salary_cap_in_MLS

Det finns ett undantag som heter designated player men även det är starkt reglerat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Designated_Player_Rule

Den här klubben kommer inte kunna köpa på sig en massa stjärnor från Europa och Sydamerika och skapa ett superlag.
Citera
2013-05-22, 20:03
Medlem
00marcus00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Ja, du kan läsa de grundläggande reglerna här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Salary_cap#Salary_cap_in_MLS

Det finns ett undantag som heter designated player men även det är starkt reglerat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Designated_Player_Rule

Den här klubben kommer inte kunna köpa på sig en massa stjärnor från Europa och Sydamerika och skapa ett superlag.

Måste säga att MLS är jävligt pantade som har det systemet inom fotboll.. Jag älskar konceptet när det handlar om sporter som amerikansk fotboll, hockey och basket när USA har alla de bästa spelarna redan. Det här limiterar deras chanser att ta MLS uppåt och bli en toppliga.
Citera
2013-05-22, 20:05
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Måste säga att MLS är jävligt pantade som har det systemet inom fotboll.. Jag älskar konceptet när det handlar om sporter som amerikansk fotboll, hockey och basket när USA har alla de bästa spelarna redan. Det här limiterar deras chanser att ta MLS uppåt och bli en toppliga.

Ja, det funkar ju för de andra ligorna för att de saknar konkurrens och är störst. Däremot begränsar det så klart MLS möjlighet att konkurrera med Sydamerika och Europa.
Citera
2013-05-22, 20:23
Medlem
rotfrukts avatar
Jag är inte jätte insatt men det är väl såhär det går till när klubbar startas i USA, är väl inget konstigt med det?
Blir väl som att Yankees startat en fotbolls sektion?
Och för citys del blir det väl som Ajax, de har väl också något annat lag, i Sydafrika om jag minns rätt?
Citera
2013-05-22, 20:40
Medlem
papipops avatar
Men de måste vara svårt att få dit folk ändå eftersom dom flesta spelarna vill spela i CL.
De finns ju lag i Asien som också har fruktansvärt mycket pengar men spelare som går dit börjar ju bli avdankade. Tror som sagt att de är lag i Europa som man vill spela i.
Citera
2013-05-22, 21:08
Medlem
00marcus00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Och för citys del blir det väl som Ajax, de har väl också något annat lag, i Sydafrika om jag minns rätt?

Vilket? ^^
Citera
2013-05-22, 21:16
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Vilket? ^^
Ajax Cape Town antar jag att hen ovanför menar.
Citera
2013-05-23, 00:05
Medlem
Citat:
Självklart räcker det inte med pengar för att göra ett bra lag.

Helt rätt, men ett tag upplevde jag det som att det var på väg att bli så inom toppidrotten. De dyraste och häftigaste värvningarna var allt. Ett exempel är svensk ishockey under tidigt 2000-tal. Allt handlade om Frölunda HC, Färjestads BK, HV 71 och Linköpings HC mellan 2002-2006.

I dag verkar några smarta, billigare, värvningar blandat med bra ungdomsverksamhet vara bra.
Citera
2015-03-18, 21:10
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Nu har de spelat sin historiska första match, vann med 2-0 mot New England där David Villa gjorde det första målet.

Självklart hejar man på NYFC så man är äkta som någon sa. Hur många av folket som plastar runt i Sverige med Manchester United och Barcelona-tröjor kan stoltsera med att de vart med en klubb från början!
Citera
2015-03-18, 21:45
Medlem
TimTebows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Nu har de spelat sin historiska första match, vann med 2-0 mot New England där David Villa gjorde det första målet.
Det var deras första hemmamatch, deras första match spelade de i omgång 1 mot Kakas Orlando. Den matchen slutade 1-1. Så du har alltså inte "varit med från början"..
Citera
2015-03-18, 21:47
Medlem
soligts avatar
Det är skillnad på fotboll i Usa och i Europa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in