• 1
  • 2
2013-06-01, 22:17
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
En släkting till mig har jobbat som lantbrukare och hade/har både mark och hade djur. Han har dessutom varit involverad i mängder av lantbruk genom sitt företag. Enligt honom så är inte svenskt kött något märkvärdigt. Svensk nypotatis och jordgubbar håller hög kvalitet men när det kommer till kött så brukar han skämta om att kon själv inte vet om han eller hon är svensk eller inte. Enligt honom så håller det svenska nötköttet generellt sett låg kvalitet, framförallt eftersom att det sällan är hängmörat och eftersom att vi har väldigt strikta regler för hur det får hängmöras. I både syd- och nordamerika har de bättre kött.

Importerat kött är inte på något vis hälsovådligt, skulle det vara det så skulle det inte ens få säljas.

Kan det ha att göra med att svenska marker är mineralfattiga jämfört med andra länders marker?
Citera
2013-06-02, 02:08
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Kan det ha att göra med att svenska marker är mineralfattiga jämfört med andra länders marker?

Om jag inte har fel för mig så är gräsbetande kor för köttproduktion relativt ovanliga i Sverige. De flesta matas med foder. I andra delar av världen, t.ex. sydamerika, är gräsbetande kor vanligare. Jag skulle gissa på att detta är en bidragande faktor till generellt högre kvalitet på nötkött ifrån sydamerika.
Citera
2013-06-02, 02:52
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Jag köper uteslutande kött från Irland eller Danmark när jag handlar och har aldrig blivit sjuk. Om det är något bra extrapris på svenskt kött så följer det med hem från affären men det är inte alltför ofta det händer.

Mja, pga Mul- och klövsjukan som spreds från frigående djur (sällsynt med utbrott bland stallade nötkreatur) har jag gärna Svenskt kött i maten.

Fast det var ju i början på 2000-talet, verkar ha lugnat ner sig nu i alla fall.

Danmark har jag väl fått med mig gris ifrån, men Irland undviker jag nöt ifrån ännu.
Citera
2013-06-15, 20:29
Medlem
Germanofils avatar
Ja det är livsfarligt. Det är bara i Sverige som bönderna vet hur man föder upp kor och grisar på ett för konsumenten säkert sätt. I alla andra länder dör folk på daglig basis för att de äter det inhemska köttet. True story!
Citera
2013-08-28, 07:36
Medlem
Allt är relativt. Medelköttet innehåller alltid mer gifter än medelgrönsaken. Går åt några 100 kg av föda för kossan för att få fram biffen på stekpannan.
Det är dessutom de farligaste gifterna som tas upp i fettvävnaden och stannar där.
Senast redigerad av Big Kahuna 2013-08-28 kl. 07:39.
Citera
2013-08-28, 17:16
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ja det är livsfarligt. Det är bara i Sverige som bönderna vet hur man föder upp kor och grisar på ett för konsumenten säkert sätt. I alla andra länder dör folk på daglig basis för att de äter det inhemska köttet. True story!

Haha ja, dagens bästa
Citera
2013-08-28, 17:35
Medlem
MeanMEs avatar
Äter mest eget jagat och kött från en bonde jag känner, men tvekar inte en sekund att käka kött från Ogodogo (även om folk dör på daglig basis av det köttet...).
Citera
2013-08-28, 17:39
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Äter mest eget jagat och kött från en bonde jag känner, men tvekar inte en sekund att käka kött från Ogodogo (även om folk dör på daglig basis av det köttet...).

Vissa har inte sån lyx, om inte man flyttar tillbaks till finland
Citera
2013-08-28, 18:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Vissa har inte sån lyx, om inte man flyttar tillbaks till finland
Jo nog är det en lyx att kunna jaga själv och få riktigt slaktat kött, det skriver jag under på. För mig betyder det otroligt mycket, dels att ha en ursäkt att komma ifrån jobbet, (jobbar på tok för mycket) utan tjafs. Ingen ringer och stör en under jakten, det finns inte på kartan. Dels kunna sätta lite krydda på tillvaron genom att kunna äta vilt och fågel och garanterat icke ompacketerat kött utan att ruinera sig fullständigt.

När man sedan sportfiskar med, är det sällan man köper något från ICA annat än pålägg typ.
Önskar jag kunde mer om svamp men där är jag fullständigt novis...
Något man kan ha som ett pensionärsprojekt dock .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in