2013-05-21, 18:25
Medlem
Jag är på gång med en kille som bor i en annan stad, kallar honom C. Vi ses så fort han är hemma, hans föräldrar bor i samma stad som mig, och när han kommer hem till sommaren har vi bestämt oss för att satsa på "oss" och eftersom jag tycker väldigt mycket om honom hoppas jag helt enkelt att vi blir ett par så småningom.

Efter senaste gången C var hemma, ungefär två månader sedan, testade jag mig för klamydia och hade inget. Efter en utekväll för en månad sedan sedan hamnade jag hemma hos en killkompis och vi hade sex. Ingenting som betydde något, inget svek mot C eftersom det är främst under de senaste två veckorna vi verkligen bestämt oss för att satsa på varandra. Men idag fick jag hem ett brev där det står att jag har haft sex med någon som visat sig vara smittad av klamydia. Antagligen min killkompis.

Så till problemet: jag är ju helt säker på att jag inte smittat C eftersom jag testat mig sedan jag senast hade sex med honom och inte hade något då. Om det nu visar sig att jag har klamydia, kommer jag då vara tvungen att uppge alla jag haft sex med senaste året trots att jag testade mig för två månader sedan, och bara haft sex med en person sedan dess? Om jag måste det, gör jag då rätt i att INTE uppge C eftersom jag ändå vet att jag inte smittat honom och jag inte vill förstöra mellan oss? (Inte rätt lagligt sett såklart, men ni vet). Han kommer hem igen om några veckor så jag kommer hinna bli av med det tills dess om det visar sig att jag är smittad.
Citera
2013-05-21, 19:54
Medlem
Står det i brevet vem som "angett" dig som sexpartner? Rimligtvis borde det då räcka att uppge vem du haft sex med efter killen som smittade dig.
Citera
2013-05-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Står det i brevet vem som "angett" dig som sexpartner? Rimligtvis borde det då räcka att uppge vem du haft sex med efter killen som smittade dig.

Nej. Men borde de inte räcka med att jag testade mig negativt nyligen, det måste de ju kunna se, och att jag bara behöver uppge sexpartners sedan det datumet? Eller är det alltid ett år tillbaka, det är min fråga.
Citera
2013-05-21, 20:48
Medlem
Smittspårning
Om man vet eller misstänker att man har klamydia måste man följa smittskyddslagen. Det innebär att man är tvungen att gå och testa sig om man tror att man kan ha klamydia. Och att man, om testet visar att man har det, måste berätta vem eller vilka man har haft sex med det senaste året. De blir sen kontaktade av mottagningen för att också de ska komma och testa sig. Anledningen till det är att det är viktigt att få tag på och behandla alla som kan ha fått klamydia, så att sjukdomen inte sprids vidare. De som blir kontaktade får aldrig reda på vem som gett mottagningen deras namn om man inte själv vill.

Som jag förstår det behöver man bara uppge sina sexpartners om testet visar att man HAR klamydia.
Citera
2013-05-21, 20:53
Medlem
Åk in till ungdomsmottagningen, läkaren, eller vad det nu är, och testa dig. Skulle det visa positivt för klamydia så kan du berätta att du gjorde ett test för två månader sedan, att det visade negativt och du bara haft sex med en person sedan dess. De lär då säga om du behöver berätta alla under det senaste året eller bara namnge han som du haft sex med sedan dess. Vet att vissa inte frågar om sexparters innan det senaste testet och om så är fallet slipper du ju namnge C.

Visar det negativt så slipper du namnge någon.
Citera
2013-05-21, 22:16
Medlem
in-vino-veritass avatar
När jag praktiserade på en venerologisk avd. kollade vi alltid i journalen om senaste testerna tillsammans med patienten som bara behövde berätta om nya partners sedan dess.

Däremot är test för sexuellt överförbara sjukdomar inte säkra förrän efter en viss tid, klamydiaprov ska inte tas inom 1 vecka efter smittotillfället. Det betyder att om du tog ett prov dag 0 som var negativt var du inte smittad dag -7. Hade du sex dag -6, -5, -4, -3, -2 eller -1 och blev smittad då kan provet ha varit falskt negativt.

Men i ditt fall, om du testade dig mer än en vecka efter du hade sex med C och det var negativt är provet säkert, då var du frisk när du hade sex med din killkompis och då ska du inte behöva ange C för smittspårning. Men du själv ska, enligt lag, testa dig, men det vet du ju redan

Smittskyddslagen kan du läsa i sin helhet här http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20040168.HTM

Dessa paragrafer är relevanta för dig

Citat:
Kap. 14 § Smittskyddsåtgärder skall bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet och får inte vara mer långtgående än vad som är försvarligt med hänsyn till faran för människors hälsa. Åtgärderna skall vidtas med respekt för alla människors lika värde och enskildas integritet.
Åtgärder som den enskilde motsätter sig får vidtas endast om inga andra möjligheter står till buds.

Kap. 2 1 § Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.
2 § Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk.

Det står alltså ingenting om hur en smittspårning sk gå till, så detaljstyrande är inte lagen. Du kan med gott samvete alltså utelämna C ur detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in