• 2
  • 3
2013-05-25, 23:52
Ägget eller hönan

Motsatser kan finnas och görs även så till dess motsats/ något annat kan uppfinnas.
Det ena kan inte existera utan det andra.

Något kan inte finnas innan det uppfinnas.
Citera
2013-05-27, 02:18
Medlem
Onaskligs avatar
Man säger ju vanligtvis att det mänskliga psyket hanterar saker och ting i levet genom att ställa motsatser gentemot varandra (god/ond, ljus/mörk, stor/liten), men rent logiskt sett så torde man utgå från en median i skalan man uppfattar omgivningen genom.
Att påstå att medianen för hundars storlek ligger någonstans mitt emellan "stor hund" och "liten hund" skulle bara vara..... fel!
Alltså bör man utgå från att medianen helt enkelt ligger på 0.
0 som i ingen hund alls.
Genom den premissen så har man alltså eliminerat själva möjligheten att ställa en stor hund som motsats gentemot en liten hund då en stor hund helt enkelt besitter större massa.

Vi namnger ju även saker i vår omgivning utefter deras funktion, inte efter utseende (vilket förstås ofta är en bra bedömningsgrund för att utröna funktionen, men skit i det). Alltså är motsatser ett rent abstrakt fenomen såvida man inte tar in antimateria i beräkningen.

Låt säga att vi har ett grönt varmt äpple samt ett, så exakt som möjligt, likadant antiäpple med motsvarande egenskaper där medianen är speglande punkt på skalan för egenskaperna.
Hur skulle antiäpplets "värme" bete sig i förhållande till våra ordinära tings termiska egenskaper?
Finns det "antigrönt", eller skulle det gröna ljusspektrat helt enkelt inte reflekteras på "vanligt" sätt mot antiäpplets yta?
Hur beter sig "vanligt" ljus ö.h.t mot antimateria???

Blev lite utsvävande där, men det jag ville komma fram till var att motsatser allt som oftast bara är ett verktyg för att våra psyken enklare ska kunna behandla ting och företeelser.
Citera
2013-05-27, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onasklig
Låt säga att vi har ett grönt varmt äpple samt ett, så exakt som möjligt, likadant antiäpple med motsvarande egenskaper där medianen är speglande punkt på skalan för egenskaperna.
Hur skulle antiäpplets "värme" bete sig i förhållande till våra ordinära tings termiska egenskaper?
Finns det "antigrönt", eller skulle det gröna ljusspektrat helt enkelt inte reflekteras på "vanligt" sätt mot antiäpplets yta?
Hur beter sig "vanligt" ljus ö.h.t mot antimateria???
Ett "anti-äpple" skulle (antagligen) se ut och bete sig som ett vanligt äpple, samma färg, samma termiska egenskaper etc. Så vitt vi vet beter sig antimateria på precis samma sätt som vanlig materia, bara med omvänd elektrisk laddning (vilket inte direkt spelar roll för optiska eller termiska egenskaper). Detta så klart så länge det inte kommer i kontakt med vanlig materia, i så fall får du en gigantisk explosion istället.
Citera
2013-05-27, 11:40
Medlem
Onaskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Ett "anti-äpple" skulle (antagligen) se ut och bete sig som ett vanligt äpple, samma färg, samma termiska egenskaper etc. Så vitt vi vet beter sig antimateria på precis samma sätt som vanlig materia, bara med omvänd elektrisk laddning (vilket inte direkt spelar roll för optiska eller termiska egenskaper). Detta så klart så länge det inte kommer i kontakt med vanlig materia, i så fall får du en gigantisk explosion istället.
Då måste min följdfråga vara, hur i hela friden känner man igen antimateria om man nu hittar lite???
Citera
2013-05-27, 20:53
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onasklig
Då måste min följdfråga vara, hur i hela friden känner man igen antimateria om man nu hittar lite???
Man kan leta efter strålningen som uppstår när den kommer i kontakt med vanlig materia. Den har en specifik energi.
Citera
2013-05-27, 20:57
Medlem
Kan jag vara nykter och full samtidigt?
Det beror på vad som anses med full.

Kan jag vara död och levande samtidigt?
Ja, när jag är full.
Senast redigerad av peertop 2013-05-27 kl. 21:00.
Citera
2013-05-27, 21:48
Medlem
Vattendroppes avatar
En fundering,, kan man göra det lite enklare för sig om man tänker att
motsatsförhållanden kan man inte ta på?
Ex, kärlek-hat, natt-dag osv...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera