• 1
  • 2
2013-05-21, 16:13
Medlem
Jag gick med i A-kassan (Byggnads) direkt när jag började jobba men blev varslad efter lite mindre än 6 månader.

Läste villkoren på byggnads
"Du ska uppfylla både medlemsvillkor och arbetsvillkor för att ha rätt till inkomstrelaterad ersättning. Om du endast uppfyller ett arbetsvillkor, kan du ha rätt till ersättning med ett grundbelopp. Ersättningen är då högst 320 kronor per dag. Du kan få högsta grundersättning om du arbetat heltid under de senaste 12 arbetade månaderna. Har du inte arbetat heltid under 12 månader, sänks ersättningen motsvarande din arbetade tid."

Jaha, tänkte jag. Då får jag ju varken grundersättning eller inkomstrelaterad. Så nu får jag bara en liten slant av aktivitetstödet.

Men nu har en polare också blivit varslad, han jobbade i lite mindre än ett år och har aldrig varit med i någon a-kassa.
Så när han kom till arbetsförmedlingen så blev han halft tvungen av medlarna att gå med i Alfa-kassan.
Och nu visar det sig att han får ut närmare 6000-7000 från Alfa-kassan.
Jag är så j*vla förvirrad. Har inte Alfa-kassan något medlemsvillkor?
Isåfall så äre ju väl förfan bättre att jag går ur Byggnads och in i Alfa-kassan.

// MVH
Citera
2013-05-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Jag gick med i A-kassan (Byggnads) direkt när jag började jobba men blev varslad efter lite mindre än 6 månader.

Läste villkoren på byggnads
"Du ska uppfylla både medlemsvillkor och arbetsvillkor för att ha rätt till inkomstrelaterad ersättning. Om du endast uppfyller ett arbetsvillkor, kan du ha rätt till ersättning med ett grundbelopp. Ersättningen är då högst 320 kronor per dag. Du kan få högsta grundersättning om du arbetat heltid under de senaste 12 arbetade månaderna. Har du inte arbetat heltid under 12 månader, sänks ersättningen motsvarande din arbetade tid."

Jaha, tänkte jag. Då får jag ju varken grundersättning eller inkomstrelaterad. Så nu får jag bara en liten slant av aktivitetstödet.

Men nu har en polare också blivit varslad, han jobbade i lite mindre än ett år och har aldrig varit med i någon a-kassa.
Så när han kom till arbetsförmedlingen så blev han halft tvungen av medlarna att gå med i Alfa-kassan.
Och nu visar det sig att han får ut närmare 6000-7000 från Alfa-kassan.
Jag är så j*vla förvirrad. Har inte Alfa-kassan något medlemsvillkor?
Isåfall så äre ju väl förfan bättre att jag går ur Byggnads och in i Alfa-kassan.

// MVH

Du kan lämna facket direkt - pengar i sjön. Går till Mona Sahlin människor.

A-Kassa är en försäkring mot arbetslöshet - som facken tror de förvaltar - En rest från DDR Sverige=Staten+fackföreningar.

Det ska kosta dig en 100 kr att vara med i närmaste A-kassa.
Citera
2013-05-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
Du kan lämna facket direkt - pengar i sjön. Går till Mona Sahlin människor.

A-Kassa är en försäkring mot arbetslöshet - som facken tror de förvaltar - En rest från DDR Sverige=Staten+fackföreningar.

Det ska kosta dig en 100 kr att vara med i närmaste A-kassa.

Jo jag förstår men varför får jag inte några pengar från min A-kassa ( Byggnads )? Där jag har varit medlem snart i ett år.
Medans min polare får pengar från Alfa-kassan där han inte ens har varit medlem tidigare?
Citera
2013-05-21, 16:44
Medlem
Eftersom det inte var 6 månaders fast anställning i rad. Just 6 månader är en viktig gräns. Tydligen.
Citera
2013-05-21, 16:50
Medlem
Kontakta facket, och gör klart för dom att dom skall hjälpa dig. Fråga vad du betalat medlemsavgift för. Kan dom inte se till att du får full a-kassa meddelar du om ditt utträde och ber dom dra åt hel#ete. Och att dom jävla sosse-f#ttorna kan kyssa dig i röven. Det är så dom skall tas........
Citera
2013-05-21, 16:50
Medlem
Hur kommer det sig att Alfa-kassan och Byggnads har olika villkor?
Jag som trodde att 12 månaders medlemskap och 6 månader jobb gällde alla a-kassor.

Så otroligt frustrerande när jag tittar på min saldohistorik.
5573 kr har dom dragit från mitt konto sedan jag blev medlem. ( Vilket är mycket pengar för en lärling ). Utan att få tillbaka ett öre.
Citera
2013-05-21, 16:54
Medlem
Citat:
Jag som trodde att 12 månaders medlemskap och 6 månader jobb gällde alla a-kassor.

5573 kr har dom dragit från mitt konto sedan jag blev medlem. ( Vilket är mycket pengar för en lärling ). Utan att få tillbaka ett öre.
Snabbt som fan,GÅ UR FACKET, du kan vara med i enbart a-kassa men även det är ingen stor ide.
Citera
2013-05-21, 16:54
Medlem
Citat:

Det kallas att bli "sosseblåst" - inte nog med att staten tar dina Bruttopengar i hög "trasfereringsgrad"....

Avgifter man betalar efter skatt - till institutioner med politisk agenda som exvis LO - kallas för "du är lurad av staten" Moms tex.

Man inser att det är helt och hållet meningslöst att arbeta - eftersom man via arbete indirekt stödjer en sjuk stat. Det kan man ju tugga på.
Senast redigerad av Tokarev 2013-05-21 kl. 16:58.
Citera
2013-05-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
Det kallas att bli "sosseblåst" - inte nog med att staten tar dina Bruttopengar i hög "trasfereringsgrad"....

Ja det verkar så..
Så jävla förbannad nu, får hjärnblödning snart.
Citera
2013-05-21, 16:56
Bannlyst
Du ska ansöka om grundersättningen hos din A-kassa vilket motsvarar samma belopp som din polare får ifrån AlfaKassan. Du ska alltså inte söka ersättning hos Alfakassan utan hos din egen.
Citera
2013-05-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fukaeri
Du ska ansöka om grundersättningen hos din A-kassa vilket motsvarar samma belopp som din polare får ifrån AlfaKassan. Du ska alltså inte söka ersättning hos Alfakassan utan hos din egen.

Problemet är ju att jag inte har jobbat mer än 6 månader så jag har ju tydligen inte rätt till grundersättningen..
Citera
2013-05-21, 17:32
Medlem
Citat:
Problemet är ju att jag inte har jobbat mer än 6 månader så jag har ju tydligen inte rätt till grundersättningen..

Det ligger därför i ditt eget personliga intresse att fixa 6 månader fast anställning först. SEN kan vi börja prata rättigheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in