Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-21, 16:02
  #1
Medlem
15Februaris avatar
Hej,
Jag ska idag försöka hinna med att köpa mig en ny MacBook Pro, främst för användningsområdena Photoshop och Illustrator.

Jag har möjlighet att lägga ungefär 10 000kr för den.

Vad bör jag ha för minimumkrav när det kommer till datorns innehåll? Vad räcker gott och väl, så att säga?

Jag är inte i behov av Retina-skärm då jag känner att det drar iväg rätt ordentligt i kostnad...
Citera
2013-05-21, 16:09
  #2
Medlem
Grievers avatar
Du får ingen ny Macbook Pro för 10 000.
Citera
2013-05-21, 16:11
  #3
Medlem
För 9 990:- (billigast på prisjakt) får du den billigaste modellen av MacBook Pro.
Har för mig att Elgiganten har kört(kör?) rea på denna modell.

Om jag skulle arbeta mycket med Photoshop så skulle jag gärna vilja ha en bättre skärm. Men precis som du säger, priset drar iväg lite..
Citera
2013-05-21, 16:14
  #4
Medlem
Grievers avatar
Ett tips är ju att satsa på retina om du ska hålla på med photoshop och illustrator. Då drar priset iväg till minst 15 000, men det är SÅ värt det för dessa ändamål.
Citera
2013-05-21, 16:15
  #5
Medlem
15Februaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steelneck87
För 9 990:- (billigast på prisjakt) får du den billigaste modellen av MacBook Pro.
Har för mig att Elgiganten har kört(kör?) rea på denna modell.

Om jag skulle arbeta mycket med Photoshop så skulle jag gärna vilja ha en bättre skärm. Men precis som du säger, priset drar iväg lite..
Men duger den modellen gott och väl för att köra Photoshop med, eller kommer den att säcka ihop och agera pensionär om si sådär 1 år?
Citera
2013-05-21, 16:15
  #6
Medlem
15Februaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Ett tips är ju att satsa på retina om du ska hålla på med photoshop och illustrator. Då drar priset iväg till minst 15 000, men det är SÅ värt det för dessa ändamål.

Förstår det. Passar dock inte min budget. Så det får nog bli en standard-skärm för min del. Men i framtiden, när upplösningen är ännu bättre, så...
__________________
Senast redigerad av 15Februari 2013-05-21 kl. 16:27.
Citera
2013-05-21, 16:51
  #7
Medlem
Fördelen med en icke-retina är att användaren själv kan uppgradera både ram och hårddisk. Så även om du köper snikmodellen så kan du i efterhand köpa mer minne och en SSD från tredje part för en billig peng.
Citera
2013-05-22, 09:14
  #8
Medlem
15Februaris avatar
Fick bli en splitt ny Macbook Pro från Blocket i obruten förpackning för 7500kr(10 000kr idag i butik) med följande tekniska specifikationer:
13-tums bildskärm
Intel® Core™ i5-3210M
4GB RAM 1600MHz
500 GB hårddisk
7 timmar batteritid
Thunderbolt

Räcker nog gott och väl märker jag nu. Har installerat Photoshop, Illustrator, Logic Pro, Office o.s.v. utan några som helst märkbara hastighetsbelastningar.
Citera
2013-05-22, 09:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Fördelen med en icke-retina är att användaren själv kan uppgradera både ram och hårddisk. Så även om du köper snikmodellen så kan du i efterhand köpa mer minne och en SSD från tredje part för en billig peng.

Retina är sjukt värt det. Speciellt om man sysslar mycket med grafik.
Citera
2013-05-22, 14:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldlagan
Retina är sjukt värt det. Speciellt om man sysslar mycket med grafik.
Jo, du har väl rätt. Men eftersom min nuvarande Mac inte har retina försöker jag hitta skäl emot. Men givetvis kommer alla skärmar i framtiden vara retina master race. Själv väntar jag på en retina-Thunderbolt-display och en ny Mac Mini med dedikerat grafikkort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback