2005-06-03, 00:15
Medlem
Lighthousetouchs avatar
Tråden "spökplatser runtom i Sverige" är välbesökt och har många inlägg, ämnet tycks facinera väldigt många och nästan lika många har sett eller upplevt nånt spöklikt. Av nämnda tråd fick jag inspiration till denna tråden där vi kan ta upp VAD det är som spökar och HUR det isf är möjligt.

Alltså de olika spökfenomen såsom skuggor, svarta damer, kalla ilningar , ljud ,lukter och varelser av olika slag, VAD tror ni detta är för något egentligen och HUR tror ni det hänger samman? Motivera gärna varför ni tror eller vet som ni gör.
Citera
2005-06-03, 03:16
Bannlyst
Mycket bra initiativ. Låt oss sträva efter en enhetlig teori rörande dessa spökfenomen.
Nu finns det förmodligen en miljard websidor som tar upp detta och säkert en hel del böcker but dag nam it! Detta är flashback och här skapar vi våra egna regler!
Citera
2005-06-25, 13:42
Medlem
Heinekens avatar
Såg en mycket bra dokumentär på discovery (tror det var discovery) för ett bra tag sedan som handlar om "spökerier" med en skeptisk anda.

Jag har för mig att hela programmet handlade om ett kvarter eller så, där spökgestalter hade uppenbarats under en längre tid. Många av de som bodde där hade sett spökliknande soldater, eller trashankar snarare, som i grupp marcherade fram klädda i 1700-tals soldatkläder. Detta var inget hämtat ur luften för det var mycket väl känt att det hade varit ett blodigt slag vid området för X antal år sedan.

Detta gav stort intresse för spökjägarna som gav sig dit för att kontrollera omständigheterna. Det finns olika instrument för att upptäcka spöken. Ett av dom är ett känsligt verktyg som snappar upp all elektricitet i luften och kan mäta halterna. En vanlig teori bland spökjägarna är att spöken och elektricitet hör ihop, att spöken omedvetet skapar en elektrisk spänning i luften, men dessa spökjägarna var ute efter en annan sak.

Dom utgick från ett vetenskapligt perspektiv där elektriciteten är något som finns utan orsak av spöken. Där emot framkallar elektriska påverkningar hallucinationer som kan ge alla sorters budskap, från bilder till röster.

Det mättes och man kom fram till att i stort sett hela kvarteret låg under en naturlig elektrisk spänning. Att alla hade sett trashankar a-la 1700-tal berodde på att det var ett mycket känt slagfält bland lokala befolkningen, det blev helt enkelt bara ett ihopkok och efter att den första personen hade fått en hallucination om detta så fördes ordet vidare och nu kom hela kvarteret att förvänta sig detta.

Det är sånt som händer, helt enkelt...
Citera
2005-06-27, 00:19
Bannlyst
fan va läskigt o läsa om sånt här mitt i natten, jag blir livrädd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in