2013-05-20, 23:15
Medlem
Har några nya idéer om vapen/vapenteknologi som jag skulle vilja satsa att uppfinna/skapa. Det jag skulle uppskatta är om ni vet vad för regler som finns med vapentillverkning i Sverige och vilka företag som håller på med det i Sverige redan. Har kollat efter utbilningar inom vapenteknologi men ej hittat det så ingenjör ska jag börja plugga snart.

Tänkte om det är en smart ide att göra en prototyp och sen försöka sälja idén eller hitta en fabrik som kan tillverka den i stora mängder då det blir för dyrt för mig? Detta skulle innehålla sprängämnen så jag vill inte riskera för mycket att hamna på SÄPOs most wanted lista utan en bra anledning.

Var snäll att ge seriösa svar och förklara tydligt gärna. Tack
Citera
2013-05-20, 23:27
Medlem
olasvenssons avatar
Fri marknad. Bofors tillverkar vapen. Självklart kan du göra likadant.
Citera
2013-05-20, 23:34
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Fri marknad. Bofors tillverkar vapen. Självklart kan du göra likadant.

Men behöver man inte licens för det färdiga vapnet? Har man byggt en minigun så tror jag att staten vill veta..
Citera
2013-05-20, 23:53
Medlem
swede1986s avatar
Polisen, Inspektionen för strategiska produkter samt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är alla inblandade när det gäller militära vapen innehållande HE. Kontakta dem och fråga vad som gäller.
Citera
2013-05-21, 04:56
Medlem
Spackelackans avatar
Om du har en fullgod ritning komplett med allt vad effektbeskrivning och tillverknings procedurer heter så skall du först registrera patentet på din domedagsmaskin.

Om ditt patent blir godkänt så kan du sälja det vidare. En halvbra idé blir till en helbra väldigt fort om bara rätt personer får cn.
Citera
2013-05-21, 05:56
Medlem
paecmakers avatar
Det finns vapensmeds utbildningar utomlands du kan gå om du vill.
Citera
2013-05-22, 23:07
Medlem
Tänker med tillstånd och patent, blir det inte rätt dyrt? Är villig att lägga ner blod, svett och tårar men har inte så mycket pengar då jag är en student. Om ni var i min position hur hade ni gjort med tillstånd, försökt få det eller skiter i det och bygger prototypen och testar den själv? Känns som kan vara rätt svårt att få tillstånd när man kommer med ett nystartat vapenföretag eller?
Tack för svaren än så länge
Citera
2013-05-22, 23:46
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av id16by6
Tänker med tillstånd och patent, blir det inte rätt dyrt? Är villig att lägga ner blod, svett och tårar men har inte så mycket pengar då jag är en student. Om ni var i min position hur hade ni gjort med tillstånd, försökt få det eller skiter i det och bygger prototypen och testar den själv? Känns som kan vara rätt svårt att få tillstånd när man kommer med ett nystartat vapenföretag eller?
Tack för svaren än så länge

Angående patent i Sverige:

http://www.driva-eget.se/patent

Att tänka på är att det då inte täcker hela världen utan bara Sverige.

Sen att sätta saker i produktion är väldigt dyrt. Vet att en liten prototyp för en plast sak kostar minst 40 000 om du inte får kompispris, har svårt att se att det kan vara billigare att sätta ett vapensystem av högkvalitativ metall i produktion. Dessutom med höga krav på att alla delar ser exakt lika dana ut.

Kommer krävas mycket tester för att du skall kunna få några kunder, då det är vapen med explosiva komponenter är det ju bara militärer som kan tänka sig köpa, dessa kräver ypperligt kvalitetssäkra produkter.

Du skall kunna betala marknadsföringskampanjer och lobbyister som kan påverka politiker och högt rankade militärer. Det räcker inte att du har den bästa produkten till det bästa priset. Vapenhandel är mycket politik och ko-handel.

Din bästa chans lär vara att låta ditt företag bli uppköpt av t.ex. Bofors eller sälja licenser.

Det är ingen industri man slår sig in i som nyföretagande. Det kräver stor erfarenhet och mycket.. mycket pengar.
Senast redigerad av Turrluff 2013-05-22 kl. 23:53.
Citera
2013-05-23, 02:49
Medlem
tack för svar hade tänkt som du sa försöka sälja vidare idén till ett vapenföretag redan i bruk. Skulle bli omöjligt att ha råd att masproducera vapnet själv. Prototypen kommer ej vara så avancerad och rätt billig för vad den utför så därför jag tror på min idé. Känns som jag får göra prototyp utan tillstånd, ta patent och sen försöka sälja vidare idén.

Inte så smart att göra en prototyp och försöka sälja vidare den utan patent? Skulle spara mig väldigt mycket tid och pengar men kanske för stor risk om prototypen är värd något att inte ta patent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in