• 1
  • 2
2013-05-20, 15:10
Medlem
SYLLDs avatar
Fick sand mitt fiskespö, rullen och huset där det snurrar
Är ett abu garcia cardinal 555 lx.

Nu till strulet när jag kastar om och vinklar in silver grejen efterman kastat så snurrar hjulet iaf..spärren är borta lixom...den som stoppar :/ har öppnat hela allt funkar förutom spärren för rullen kan backa med fiskespöt ckan spänna in den när jag kastar och hämta in draget men inte låsa med silverbygeln.

vad har jag gjort?
Senast redigerad av SYLLD 2013-05-20 kl. 15:34.
Citera
2013-05-20, 16:25
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYLLD
Fick sand mitt fiskespö, rullen och huset där det snurrar
Är ett abu garcia cardinal 555 lx.

Nu till strulet när jag kastar om och vinklar in silver grejen efterman kastat så snurrar hjulet iaf..spärren är borta lixom...den som stoppar :/ har öppnat hela allt funkar förutom spärren för rullen kan backa med fiskespöt ckan spänna in den när jag kastar och hämta in draget men inte låsa med silverbygeln.

vad har jag gjort?

Vad är det du försöker säga? Är det slirspärren som inte fungerar eller fäller inte bygeln när du börjar veva?
Citera
2013-05-20, 16:41
Medlem
SYLLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Vad är det du försöker säga? Är det slirspärren som inte fungerar eller fäller inte bygeln när du börjar veva?

du vet den där bygelnsom är runt rullen, silverfärgad på min. man öppnar den så man kan kasta och sen åker den in igen och fångar upp blinan...det fanns en spärr så rullen inte snurra ut igen ...inte slirspärren den funkar, står på 5 kg så slirar den.
Citera
2013-05-20, 16:47
Medlem
Brukar finnas en backspärr... är det den du pillat på?
Sitter så du kommer åt den med tummen.

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte riktigt ditt problem.
Citera
2013-05-20, 17:04
Medlem
SYLLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Brukar finnas en backspärr... är det den du pillat på?
Sitter så du kommer åt den med tummen.

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte riktigt ditt problem.

Det är backspärren som är ur funktion
Jag öppna hela härligheten tidigare och olja skiten med 556 ASG.....snurrar som fasen nu men utan "backspärr"
Citera
2013-05-20, 17:20
Medlem
Du kan alltså veva åt båda hållen, och när du kastat ut, så drar firren med sig tråden?

Du får öppna upp den igen... Kika på platsen du greja sist om du inte glömt sätta dit något, kan ibland bli slarvigt när man är ivrig. Ska kika på en rulle hemma hur det funkar och ge tips om det behövs.
Citera
2013-05-20, 17:23
Medlem
SYLLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Du kan alltså veva åt båda hållen, och när du kastat ut, så drar firren med sig tråden?

Du får öppna upp den igen... Kika på platsen du greja sist om du inte glömt sätta dit något, kan ibland bli slarvigt när man är ivrig. Ska kika på en rulle hemma hur det funkar och ge tips om det behövs.

kan backa med min rulle Sen fisken kan simma ut igen om den hugger på min lina.
Får öppna den va ivrig samt första gången jag öppna en fiske/kastfiske spö/vevsaken
Citera
2013-05-20, 17:39
Medlem
Hade du väck spolen, och ovan delen där bygeln sitter i som döljer mekanismen du påverkar med backspärren? (Jag antar din är snarlik)
Citera
2013-05-20, 18:13
Medlem
Fogelbergs avatar
Köp ny... det är ju inte en superny rulle du har problem med, det är inte lönt att försöka klydda med den och att lämna in på service är nog inte direkt någon mening.

Nyligen slutade en auktion på 56:- för en 555lx
Citera
2013-05-20, 19:34
Medlem
Efter isär-/ihoptagning kan jag konstatera att länkaget mellan mekanismen och knappen lätt förvirras bort. En låsning glömdes på bordet och länkaget måste hållas i schack av knappen, annars får du två växlat. Detta på en okuma från 90-talet.
Citera
2013-05-20, 21:31
Medlem
SYLLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Köp ny... det är ju inte en superny rulle du har problem med, det är inte lönt att försöka klydda med den och att lämna in på service är nog inte direkt någon mening.

Nyligen slutade en auktion på 56:- för en 555lx

Handlar inte om priset, handlar om att jag vill klara av att laga när jag väl börja fixa med det. Känns så där att lämna ett 2 växlat fiskespö dessutom är det ett fiskespö jag gillar och fiskar med.

Ska göra om göra rätt imorgon, god jävla natt!
Citera
2013-05-20, 21:35
Medlem
Fogelbergs avatar
Varför lämna in fiskespöt när det är rullen som är kass?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in