2013-05-20, 14:47
Medlem
Jag har funderat länge på hur jag skulle med hjälp av excel eller minitab kunna testa hur en viss investeringsstrategi hade gått. Investeringsobjektet är Stockholmsindex och jag har in dexvärdet vid stägningsdags för varje börsdag från 1986 till idag redo i en excelfil, sorterade efter datum. Det jag i första hand vill testa är vilket värde en portfölj hade haft idag om man hade gått efter reglerna att aldrig sälja och endast köpa när index sjunkit jämfört med en månad tillbaka.

Jag har dock inte lyckats tänka ut något sätt att testa det smidigt och automatiskt i excel och att göra det manuellt vore förstås mycket tidskrävande. Finns det något excelgeni här som kan lösa problemet eller någon som kan tipsa om andra program som kan hjälpa en göra utföra denna form av test?
Citera
2013-05-28, 22:22
Medlem
100 visningar men inga svar, det måste vara ännu svårare än jag trodde att skapa denna sorts tester om ingen bland så många vet hur.
Senast redigerad av jurg133 2013-05-28 kl. 22:25.
Citera
2013-06-02, 12:34
Medlem
Hur känner du inför att sätta den här formeln vid varje datum och sedan köra en autosum?

=IF(B32>B2;1214,77/B32*y;0)

b32 är stängningskurs dag x och b2 är stängningskurs 30 dagar före.

1214,77 är stängningskursen 31 maj 2013.

y är antalet kronor som du investerar varje gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in