2013-05-19, 18:59
Medlem
Jag måste bara fråga för det här låter ju helt otroligt.

Finns det någon här, som antingen själva är förvaltare, eller som har förvaltare, där förvaltaren påstår att banken säger att det inte går att ordna så att huvudmannen får tillgång till internetbanken(inte ens på sitt egna konto där denne ska ha full tillgång).

Det låter ju helt absurt att inte ens kunna ha tillgång till sitt EGNA konto.
Den erfarenhet jag själv har är att huvudmän inte brukar ha några problem med internetbank och full access på sitt egna disponibla konto samt även "överblick" på förvaltarens konto(d.v.s se men inte kunna röra).

Någon med mer erfarenhet som kan ge mig lite svar på mina funderingar?

Detta gäller för närvarande banken Nordea, men tydligen säger Swedbank samma sak, enligt denna förvaltaren.
Detta gäller både internetbank och telefonbank, vilket gör det helt omöjligt för huvudman att kunna kolla vad denne har på kontot utan att behöva betala bussresor in till stan och stoppa kortet i en maskin. Hur det kan vara ekonomiskt försvarbart har jag svårt att se, men vill gärna höra från några som kanske är lite mer insatta och sitter på mer erfarenhet och kunskap kring detta?

Tack så mycket!
Senast redigerad av Crackjack 2013-05-19 kl. 19:01.
Citera
2013-05-19, 22:55
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackjack
Jag måste bara fråga för det här låter ju helt otroligt.

Finns det någon här, som antingen själva är förvaltare, eller som har förvaltare, där förvaltaren påstår att banken säger att det inte går att ordna så att huvudmannen får tillgång till internetbanken(inte ens på sitt egna konto där denne ska ha full tillgång).

Det låter ju helt absurt att inte ens kunna ha tillgång till sitt EGNA konto.
Den erfarenhet jag själv har är att huvudmän inte brukar ha några problem med internetbank och full access på sitt egna disponibla konto samt även "överblick" på förvaltarens konto(d.v.s se men inte kunna röra).

Någon med mer erfarenhet som kan ge mig lite svar på mina funderingar?

Detta gäller för närvarande banken Nordea, men tydligen säger Swedbank samma sak, enligt denna förvaltaren.
Detta gäller både internetbank och telefonbank, vilket gör det helt omöjligt för huvudman att kunna kolla vad denne har på kontot utan att behöva betala bussresor in till stan och stoppa kortet i en maskin. Hur det kan vara ekonomiskt försvarbart har jag svårt att se, men vill gärna höra från några som kanske är lite mer insatta och sitter på mer erfarenhet och kunskap kring detta?

Tack så mycket!

Är själv förvaltare men huvudmannen har inte ställt frågan. Om så vore fallet hade jag naturligtvis fixat det om möjligt, finns inget att dölja i min mening. Enklast är väl att ringa banken och fråga om det är möjligt att göra så med förvaltarens godtycke. Förvaltaren kan dock neka och i sådana fall finns det inte så mycket att göra förutom att klaga hos överförmyndarnämnden.
Citera
2013-06-07, 01:57
Medlem
Testa och ring/sms/maila förvaltaren för att få saldobesked och kontoutdrag när det behövs så kanske lösningen kommer fortare än du tror

En kreativ lösning som funkar för den som har bra kontakter med bankens kassapersonal är annars att öppna konto för huvudmannen i en annan bank och att där öppna det som att personen som har förvaltare istället har god man. Då får huvudmannen tillgång till de möjligheter du talar om men de medel som måste användas till annat är skyddade i den bank där bankmedlen är skyddade från huvudmannens eget handlande i och med att de är förvaltarspärrade.
Citera
2013-06-07, 09:12
Medlem
storm79s avatar
Inte konstigt alls. Är du satt under förvaltare har du ingen rättshandlingsförmåga, och alltså får du inte ha tillgång till de tjänster där du elektroniskt legitimerar dig för banken då du via dem kan beställa tjänster och ingå avtal, något du inte får göra. Det är liksom poängen med att vara satt under förvaltare/förmyndare, du KAN inte ta hand om dig själv.
Citera
2013-06-07, 17:49
Medlem
Acidiferouss avatar
Förmyndare heter det. Det får man om man anses oförmögen att ta hand om sig själv ekonomiskt till exempel. Min mor har det och har själv ingen "kontroll" över sin ekonomi. Av en anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in