• 2
  • 3
2013-06-21, 21:23
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
De flesta som har förtidspension och inte klarar av att sköta pengar har även en god man.
Varför har han inte det?

Det handlar inte alltid om att "man inte klarar av att sköta pengar" som du säger. Många gånger har skuldsituationen blivit så rörig att man inte klarar av det längre, och det handlar inte om att personen i fråga har en nedsatt mental förmåga eller annat som du inbillar dig.

Som tur är, så finns det människor som vill hjälpa utan att själv ha ekonomisk vinning i ärendet.
Citera
2013-06-23, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det handlar inte alltid om att "man inte klarar av att sköta pengar" som du säger. Många gånger har skuldsituationen blivit så rörig att man inte klarar av det längre, och det handlar inte om att personen i fråga har en nedsatt mental förmåga eller annat som du inbillar dig.

Som tur är, så finns det människor som vill hjälpa utan att själv ha ekonomisk vinning i ärendet.

Att situationen är rörig kan jag hålla med om, hjälper själv en person som har skulder lite här och där.. Har du verkligen fått koll på alla skulder? Jag trodde jag hade fiskat rätt på allt, men typ varannan månad så är det något nytt inkassobolag som skickar något brev...
Citera
2013-06-23, 11:23
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Hej TS

Vad man har "rätt" till att äga är faktiskt inte helt tydligt. Som med allt annat bygger KFM:s handlade på deras schablonberäkning, målstyrande dokument samt praxis. Och detsamma gäller vad de olika kronoinspektörerna utmäter hos gäldenärerna om än att det där är upp till den aktuella kronoinspektörer vid hembesök vad som utmäts. Men de riktlinjer som KFM har ändras ju med tiden - dvs. en Färg-TV är ok att inneha, antagligen samma med en normal DVD-spelare medan samma DVD hade blivit utmätt för tio år sedan och Färg-TV blivit en svartvit variant för 20 år +...

Vad gäller skuldsanering kan jag rekommendera forumet "fattiga riddare" där andra med ekonomiska problem kan hjälpa varandra/samt diskutera hur man kan vända på situationen.

Jag önskar er lycka till
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in