2013-05-19, 22:50
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnh-87
Existensminimum för en pensionär är enligt KFM 4683:-

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...en_7983532.svd

Stämmer, läste fel där.

Citat:
Normalbeloppet förändras varje år i takt med konsumentprisindex. Aktuellt normalbelopp publiceras varje år i Kronofogdemyndighetens föreskrifter om bestämmande av förbehållsbelopp m.m. För 2013 är det.

4 683 kronor för en ensamstående vuxen
7 736 kronor för sammanlevande makar eller sambos
2 485 kronor för barn till och med 6 år
2 860 kronor för barn 7 år eller äldre

http://www.kronofogden.se/Loneutmatning2.html
Citera
2013-05-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Du kanske kan ta en titt på hans räkningar och se ifall det går att kapa eftersom du sa att han knappt hade någonting kvar efter dem. Jag menar efter hyra el och vatten borde man max ha räkningar på kring 1000 lappen.

Allt som kunde kapas har gjorts tyvärr, det finns ingen mer utrymme.

Han äger heller inget av värde.

Frågan är varför KFM höjer utmätningsbeloppet när han redan lever på existensminimum. Och vad han kan göra åt det.
Citera
2013-05-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Allt som kunde kapas har gjorts tyvärr, det finns ingen mer utrymme.

Han äger heller inget av värde.

Frågan är varför KFM höjer utmätningsbeloppet när han redan lever på existensminimum. Och vad han kan göra åt det.

Antingen så har de gjort ett misstag eller så har de en annan syn på ifall det finns saker att kapa eller inte. Jag får fortfarande för mig att räkningarna är boven i dramat hur mycket är de på efter boende el och vatten?
Citera
2013-05-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Antingen så har de gjort ett misstag eller så har de en annan syn på ifall det finns saker att kapa eller inte. Jag får fortfarande för mig att räkningarna är boven i dramat hur mycket är de på efter boende el och vatten?

Förhoppningsvis så har dom gjort ett misstag ja, det får vi se i morgon.

Det finns inga räkningar som är boven i dramat, så det kan vi lägga bakom oss.

Jag är inte ute efter tips på hur han kan ändra sin redan existerande budget, för där finns intet att ändra!

Vänligen läs mitt topic igen.
Citera
2013-05-20, 00:10
Medlem
Mod får gärna slänga denna tråd, det blev lite väl rörigt för en diskussion inom min frågeställning. Tack.
Citera
2013-05-24, 12:04
Medlem
Citat:
Förhoppningsvis så har dom gjort ett misstag ja, det får vi se i morgon.

Det finns inga räkningar som är boven i dramat, så det kan vi lägga bakom oss.

Jag är inte ute efter tips på hur han kan ändra sin redan existerande budget, för där finns intet att ändra!

Vänligen läs mitt topic igen.

Den här frågan var väl inte så komplicerad?
Jag törs lägga en hyfsat riktad gissning på att KFM skickat lite förfrågningar, dels till din vän, dels till ställen dom ser gör utbetalningar till honom. Det kan ju vara så att han tillsammans med sin sjukpension även får ut en kompletterande sjukpension från typ Alecta eller spv eller något liknande ställe, har din vän inte redovisat det och kfm nu vid utredning upptäcker att han får utbetalningar därifrån, så ska dessa räknas med. Han har då fått ett helt korrekt utmätningsbelopp och har egentligen haft för låg utmätning i flera flera år.

Det kan också vara så att dom skickat förfrågan till din vän för att fastställa boendekostnad, din vän har inte svarat och kfm får då höfta till med ett schablonbelopp som boendekostnad, tror det man räknar med 4700 eller liknande för en ensamstående eller två vuxna orter med under 100000 innevånare.
Det han kan göra då är att ringa kfm och meddela den korrekta boendekostnaden, så är problemet löst.

Så, antingen har kfm äntligen fått till korrekt utmätning nu (första delen av svaret) och det ska vara så.
Eller, så har din vän inte behagat besvara de brev som KFM skickat, då måste han kontakta dem.

Han bör ju oavsett ansöka om skuldsanering.
Citera
2013-05-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Den här frågan var väl inte så komplicerad?
Jag törs lägga en hyfsat riktad gissning på att KFM skickat lite förfrågningar, dels till din vän, dels till ställen dom ser gör utbetalningar till honom. Det kan ju vara så att han tillsammans med sin sjukpension även får ut en kompletterande sjukpension från typ Alecta eller spv eller något liknande ställe, har din vän inte redovisat det och kfm nu vid utredning upptäcker att han får utbetalningar därifrån, så ska dessa räknas med. Han har då fått ett helt korrekt utmätningsbelopp och har egentligen haft för låg utmätning i flera flera år.

Det kan också vara så att dom skickat förfrågan till din vän för att fastställa boendekostnad, din vän har inte svarat och kfm får då höfta till med ett schablonbelopp som boendekostnad, tror det man räknar med 4700 eller liknande för en ensamstående eller två vuxna orter med under 100000 innevånare.
Det han kan göra då är att ringa kfm och meddela den korrekta boendekostnaden, så är problemet löst.

Så, antingen har kfm äntligen fått till korrekt utmätning nu (första delen av svaret) och det ska vara så.
Eller, så har din vän inte behagat besvara de brev som KFM skickat, då måste han kontakta dem.

Han bör ju oavsett ansöka om skuldsanering.

Tack för ditt svar! Jag måste gå igenom med honom om det finns något som han kanske själv inte tänkt på.
Vet dock att det inte har med hyran att göra, den uppdaterades nu i maj -så den är korrekt.
Han har alltså levt på existensminimum i alla dessa år, och det är därför det är konstigt att dom helt plötsligt kan utmäta mer. Han har inga extra inkomster.
Skuldsanering är meningslöst för hans del nu. Han ansökte för flera år sedan, med det blev avslag. Sedan så är det så i dagsläget att han kommer ändå att vara skuldfri inom 5 år även utan skuldsanering.

Skuldsanering är faktiskt inte så bra som det låter, den egna personen måste göra absolut allt själv -man får någon timmes ekonomirådgivning, och en liten info om hur man gör en budget, -and thats it liksom.
Ska inte gå in allt för mycket på just det, men staten slängde in möjligheten för skuldsanering bara för att det skulle se ut som om man trotts allt kunde få hjälp om man hamnade i skuldhelvetet. Ser bra ut för staten, men i realiteten är det bara skit.
Sedan togs det upp på remiss för att det skulle bli 3 år i stället för 5, vilket ju verkligen hade varit en enorm förbättring och livräddande (ja faktiskt) för många. Men gick det igenom då? Oh hell no.

I alla fall, jag ska ta en uppdatering med honom och återkomma i detta topic. Tack igen!
Citera
2013-05-29, 14:01
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar! Jag måste gå igenom med honom om det finns något som han kanske själv inte tänkt på.
Vet dock att det inte har med hyran att göra, den uppdaterades nu i maj -så den är korrekt.
Han har alltså levt på existensminimum i alla dessa år, och det är därför det är konstigt att dom helt plötsligt kan utmäta mer. Han har inga extra inkomster.
Skuldsanering är meningslöst för hans del nu. Han ansökte för flera år sedan, med det blev avslag. Sedan så är det så i dagsläget att han kommer ändå att vara skuldfri inom 5 år även utan skuldsanering.

Skuldsanering är faktiskt inte så bra som det låter, den egna personen måste göra absolut allt själv -man får någon timmes ekonomirådgivning, och en liten info om hur man gör en budget, -and thats it liksom.
Ska inte gå in allt för mycket på just det, men staten slängde in möjligheten för skuldsanering bara för att det skulle se ut som om man trotts allt kunde få hjälp om man hamnade i skuldhelvetet. Ser bra ut för staten, men i realiteten är det bara skit.
Sedan togs det upp på remiss för att det skulle bli 3 år i stället för 5, vilket ju verkligen hade varit en enorm förbättring och livräddande (ja faktiskt) för många. Men gick det igenom då? Oh hell no.

I alla fall, jag ska ta en uppdatering med honom och återkomma i detta topic. Tack igen!

Han borde ju rimligen nyss gjort sin deklaration, försök hitta igen den(eller logga in med bankid) och kolla om det finns fler utbetalare än FK, det är mycket vanligt att antingen SPV Alecta eller någon annan liknande instans betalar ut pengar till någon med sjukpension, din vän, som inte verkar ha riktig koll på papperna, kan ju mycket väl anse "sjukpension som sjukpension" och inte reflekterat över olika utbetalare, KFM har gjort beräkning tidigare enbart på uppgifter från FK, och nu fått med även de andra utbetalarna.
Han bör även nämna om han har medicin och läkare eller dyligt som han löpande betalar, kfm tar isåfall med det i beräkningen, upp till högkostnadsskyddet, gör väl i praktiken 250 kr i månaden.
Citera
2013-06-20, 17:03
Medlem
Hej!

Vill uppdatera och berätta att anledningen till det höjda utmätningsbeloppet var följande: En omräkning gjordes i april där KFM kom fram till att hans skatt hade ändrats, vilket dom inte var medvetna om tidigare (inte han heller f.ö).
KFM uppdaterade och höjde alltså utmätningsbeloppet pga det. Tycker dock det var dåligt att dom inte kunde meddelat honom detta, då det var en chock för honom att plötsligt få ännu mindre att klara sig på. Hade dom meddelat detta i tid, så kunde han ju ha förberett sig.

Typiskt KFM
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-06-20 kl. 17:16.
Citera
2013-06-21, 15:43
Medlem
Citat:
Hej!

Vill uppdatera och berätta att anledningen till det höjda utmätningsbeloppet var följande: En omräkning gjordes i april där KFM kom fram till att hans skatt hade ändrats, vilket dom inte var medvetna om tidigare (inte han heller f.ö).
KFM uppdaterade och höjde alltså utmätningsbeloppet pga det. Tycker dock det var dåligt att dom inte kunde meddelat honom detta, då det var en chock för honom att plötsligt få ännu mindre att klara sig på. Hade dom meddelat detta i tid, så kunde han ju ha förberett sig.

Typiskt KFM

Då hade KFM iaf gjort rätt då, även om det inte var så uppskattat. Jag förutsätter att han fick ett utmätningsbeslut på posten i samma veva som dom gjorde ändringen, så han fick ju veta ungefär samtidigt som kfm visste själv Kul du lämnade en återkoppling. Glad midsommar
Citera
2013-06-21, 20:05
Medlem
De flesta som har förtidspension och inte klarar av att sköta pengar har även en god man.
Varför har han inte det?
Citera
2013-06-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Då hade KFM iaf gjort rätt då, även om det inte var så uppskattat. Jag förutsätter att han fick ett utmätningsbeslut på posten i samma veva som dom gjorde ändringen, så han fick ju veta ungefär samtidigt som kfm visste själv Kul du lämnade en återkoppling. Glad midsommar

Ja, dom gjorde rätt (så kan man ju säga) fast nej han fick inget utmätningsbeslut/info angående ändringen vilket ju var så riktigt jobbigt för hans del. Jag är hans ombud, och fick veta detta på telefon i går. Dom beklagade att informationen inte gått ut.

Han klarar sig dock, med lite ekonomiskt bistånd.

Glad midsommar på dig med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in