• 1
  • 2
2013-05-19, 17:35
Medlem
Köpte aktier för några år sedan i ett företag (mid capital) som rasat 99,9%. Idag är aktierna knappt värda courtaget. Tänkte försöka sälja nu när jag i alla fall får ut 10 kr med lite tur. Risken är att de sjunker ytterligare så att försäljningspriset inte ens täcker courtaget.

Om de nu skulle sjunka ytterligare och inte ens vara värda courtaget, finns det då något annat sätt att bli av med dem utan att behöva betala en avgift?

Tyvärr så verkar företaget vara räddat, hade ett tag förhoppning om likvidation. Vore skönt att bli av med aktierna så jag slipper se eländet...
Citera
2013-05-19, 17:37
Medlem
Är det inte bättre att behålla då?
De kan ju gåi KK men då behöver du inte betala courtage.
Citera
2013-05-19, 18:41
Medlem
Kollade dagens kurser lite bättre. Idag är värdet på aktierna till och med lägre än courtaget så förlusten skulle faktiskt bli över 100% om jag säljer nu. Får väl vänta tills jag i alla fall får någon krona vid försäljning. Aktierna har varit "värdelösa" nu i flera år så enda anledningen till försäljning skulle vara att nyttja avdraget vilket skulle vara rätt trevligt. Men det känns ju riktigt trist att betala för att bli av med aktier...
Citera
2013-05-19, 19:09
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Kollade dagens kurser lite bättre. Idag är värdet på aktierna till och med lägre än courtaget så förlusten skulle faktiskt bli över 100% om jag säljer nu. Får väl vänta tills jag i alla fall får någon krona vid försäljning. Aktierna har varit "värdelösa" nu i flera år så enda anledningen till försäljning skulle vara att nyttja avdraget vilket skulle vara rätt trevligt. Men det känns ju riktigt trist att betala för att bli av med aktier...
Du får väl ändå dra av hela skiten på skatten så spelar det någon roll?
Citera
2013-05-19, 19:18
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Men det känns ju riktigt trist att betala för att bli av med aktier...

Eftersom du fasar så över courtaget antar jag att du använder t.ex. din banks VP-depå. För över aktierna till Avanza Mini eller Nordnet så behöver du bara betala 7 kronor för att sälja dem och kan sen utnyttja avdragen.
Citera
2013-05-19, 21:15
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Eftersom du fasar så över courtaget antar jag att du använder t.ex. din banks VP-depå. För över aktierna till Avanza Mini eller Nordnet så behöver du bara betala 7 kronor för att sälja dem och kan sen utnyttja avdragen.
Banker tar normalt betalt för det med.
Citera
2013-05-19, 21:25
Medlem
Jag kör Nordnet. Trodde courtaget var 99 kr men är tydligen bara 39. Yippi! jag kommer få pengar när jag säljer istället för att betala för att bli av med eländet.
Hade ju varit trevligt om man kunnat ge bort dem till en hjälporganisation eller liknande men tydligen så är det bara utdelningar som man kan ge bort.

Kanske skulle passa på och prisdumpa aktien för 1 öre per styck...
Citera
2013-05-19, 21:27
Medlem
WeeMaans avatar
Se till att tajma försäljningen något år då du även tar ut en vinst så får du iallafall skattelättnader.
Citera
2013-05-19, 21:42
Medlem
Vilken aktie är det?
Citera
2013-05-19, 21:46
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorkenSture
Vilken aktie är det?
mid capital står det i post ett.
Citera
2013-05-19, 22:45
Medlem
Företaget heter inte Mid capital, utan återfanns på Stockholmsbörsen Mid cap-lista (har jag för mig) idag så finns de på annan lista. Vill inte säga vilket företag det gäller då jag vill slippa diskussioner om att jag borde undersökt bolaget djupare och att jag borde sett brister.

Det är inte helt ovanligt med denna typ av dåliga affärer ens i hyfsat stora bolag. Några av er har kanske gjort en liknande resa fast då i Northland Resources (Sjunkigt från 22 kronor ner till 40 öre).
Citera
2013-05-19, 23:52
Medlem
Citat:
Northland Resources (Sjunkigt från 22 kronor ner till 40 öre).

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in