Citat:
Ursprungligen postat av
NotEnoughCowBell
Jag tycker vi bombarderar barnen och indoktrinerar in de i könsnormer och könsidentiteter väldigt tidigt. Vi klär nyfödda pojkar i blått och nyfödda flickor i rosa. Jag var på ett barnkalas i helgen där någon utbrast "åh vad bra med en ugn, den kan ju en pojke faktiskt också använda" -- pojken är 1 år gammal, fyfan alltså. Vadå "kan faktiskt också använda" -- vad är det småpojkar inte kan använda?? Det undrar jag ...
Nä, Judith Butler och hennes teorier om könsperformativitet tycker jag bekräftas varje dag. Sorgligt.
Och vad har detta att göra med tråden? Allvarligt talat. Vad har du rökt? Läs ditt inlägg 10 gånger om, och läs rubriken i tråden.
När man träffar sin morsa för första gången upptäcker man det. Om man är kille då. Om man är flicka så upptäcker man det när man träffar sin farsa för första gången. Iomed att alla, generellt sett, har en far och en mor att växa upp med så gäller det generellt sett alla.
Å andra sidan så vet man bara att det andra könet är
annorlunda. Retoriskt och verbalt sätt kan du inte säga att kvinnor är blåsta, och att män är starkare, förrän du faktiskt inser att din morsa är ungefär lika vis och stark som en vandrande livmoder, och att din farsa är lika vis och stark som ett träd.
Så tills att du lär dig att prata så är män och kvinnor inte män och kvinnor. Dom är helt enkelt "annorlunda". Tekniskt sett förstår du skillnaden när du möter dina förvaltare. Men essentiellt förstår du skillnaden när du en dag tvingas ta ansvar över andra människor själv. Först då kan du se världen helt och hållet ur deras ögon. Vissa människor tar ansvar över andra på dagis, andra tar aldrig ansvar över någon annan och dom dör isolerade.