2015-11-09, 10:58
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Det är afghaner som utgör 60% av migrantströmmen just nu, och syrierna är nere på ungefär 15%. Afghaner kommer från ett land där kalla vintrar inte skrämmer. Förhoppningsvis så börjar Migrationsverkets ålderstesta så fort som möjligt.

Edit: Denna trend stämmer bra också på Tysklands signaler om åtstramning av asyl till afghaner. Sverige kommer bli tvungna att följa efter.

Vart kommer dina siffror ifrån? Migrationsverket statistik de senaste veckorna har följt ungefär samma mönster som kommer här nedan.
Asylsökande
Afghanistan: 4 333 (42.48%)
Syrien: 2 719 (26.65%)
Irak: 1 405 (13.77%)
Övriga: 1 744 (17.10%)
Totalt: 10 201 (100%)

Däremot så ser det betydligt mörkare ut när det kommer till de ensamkommande barnen.
Ensamkommande barn
Afghanistan: 2 299 (81.32%)
Syrien: 244 (8.63%)
Irak: 92 (3.25%)
Övriga: 192 (6.79%)
Totalt: 2 827 (100%)
Citera
2015-11-09, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Vart kommer dina siffror ifrån? Migrationsverket statistik de senaste veckorna har följt ungefär samma mönster som kommer här nedan.
Asylsökande
Afghanistan: 4 333 (42.48%)
Syrien: 2 719 (26.65%)
Irak: 1 405 (13.77%)
Övriga: 1 744 (17.10%)
Totalt: 10 201 (100%)

Däremot så ser det betydligt mörkare ut när det kommer till de ensamkommande barnen.
Ensamkommande barn
Afghanistan: 2 299 (81.32%)
Syrien: 244 (8.63%)
Irak: 92 (3.25%)
Övriga: 192 (6.79%)
Totalt: 2 827 (100%)
Mina siffror gäller inte hela 7-dagars perioden, utan är en uppskattning utifrån de tre sista dagarna (vilka skiljer sig markant från de första fyra dagarna).

Edit: Mitt inlägg är ett svar på inlägget alldeles ovan mitt som ursprungligen utgjorde en egen tråd, varför citering uteblev.
Senast redigerad av lebensmuede 2015-11-09 kl. 11:02.
Citera
2015-11-09, 11:01
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Mina siffror gäller inte hela 7-dagars perioden, utan är en uppskattning utifrån de tre sista dagarna (vilka skiljer sig markant från de första fyra dagarna).

Då förstår jag, tack för klargörandet. Har du någon länk till en artikel om detta eller liknande?
Närmaste jag hittade var denna formulering från Migrationsverket.
"Personer från Afghanistan har utgjort den klart största gruppen de senaste dagarna."

Edit. Nu såg jag vad du menade lebensmuede, tack för klargörandet.
Senast redigerad av Glaucius 2015-11-09 kl. 11:06.
Citera
2015-11-09, 11:05
Medlem
YP4XQs avatar
Sevärd diskussion kring kostnaderna:

https://www.efn.se/nyhetsrummet/nyhetsrummet-flyktingdebatt/

Citat:
Flyktingströmmarna tilltar och det medför direkt kostnader. Men hur ska dessa kostnader finansieras och vad blir resultatet på lång sikt?

Detta diskuteras i Nyhetsrummet av Jon Åsberg, chefredaktör på Affärsvärlden, Annika Creutzer, privatekonom och Tino Sanandaji, nationalekonom på Handelshögskolan i Stockholm.

Programledare: Petra Bergman.
Citera
2015-11-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Då förstår jag, tack för klargörandet. Har du någon länk till en artikel om detta eller liknande?
Nej. Nu såg du inte min "edit" men jag tog bara siffrorna från Migrationsverkets press release. (http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-11-09-Forsta-gangen-over-10-000-asylsokande-pa-sju-dagar.html).
Citera
2015-11-09, 11:31
Medlem
Det är inte så konstigt att afganerna kommer hit i allt större mängder. Nästan alla från afganistan räknas som ensamkommande barn och får helt enkelt väldigt många fördelar när de kommer till Sverige.

De från afganistan som redan varit här i Sverige 2-4 år ringer hem eller skriver om ett paradis. De får precis allt de behöver och mer därtill.

Vem skulle stå emot ett sådant lockbete?

Jag tror invandringen från Afganistan bara har börjat. Vet inte hur många som teoretiskt sett kan komma, men det rör sig nog iallafall om 2-3 miljoner potentiella asylsökande barn enbart från Afganistan så 30.000 ensamkommande barn om året kommer vi nog tycka är en låg siffra om några år.
Citera
2015-11-09, 16:33
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Oavsett så är det är rätt svårt att göra prognoser i den här krisen.
Det som talar för att det blir färre flyktingar är just vintern, många går ju delar av sträckan till fots och det blir snart tufft.

Det som talar för att det blir lika många eller fler är att flyktingrutten nu är etablerad, dvs korridoren upp till Sverige, samt att de många som nu når fram ger hopp åt de miljoner flyktingar som nu befinner sig på flykt och som vill ta sig till Sverige att de också kan försöka.

Ja, det är väldigt svårt med prognoser. Men om jag satt i mellanöstern och funderade på att flytta till Europa så hade allt talat för att det är nu eller aldrig. Väntar man några månader så riskerar man att EU hård-stänger gränsen söderut, och helt slutar ta emot asylansökningar.

Ju fler asylsökande -> mer prat om att stänga gränsen -> ännu fler asylsökande -> ännu mer prat om att stänga gränsen -> ad infinitum...

Det enda som fungerar i det läget är åtgärder som fysiskt minskar antalet som kan/får söka asyl.
Citera
2015-11-09, 18:31
Medlem
10 000 gränsen äntligen nådd - över 10 200 asylsökande på sju dagar

De senaste sju dagarna har 10 201 personer sökt asyl i Sverige. Det är det högsta antalet asylsökande på sju dagar hittills. Personer från Afghanistan har utgjort den klart största gruppen de senaste dagarna. Drygt 42%, alltså 4333 av de 10 201 personerna kommer från Afghanistan.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-11-09-Forsta-gangen-over-10-000-asylsokande-pa-sju-dagar.html
Senast redigerad av VECTROTALENZIS 2015-11-09 kl. 18:36.
Citera
2015-11-10, 09:42
Medlem
Gizurs avatar
Ny dag nytt rekord. Hade det varit för ett år sedan hade man inte trott det var sant.

Igår registrerades 2160 asylsökande varav 741 ensamkommande.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-11-09-Drygt-10-800-asylsokande-pa-sju-dagar.html
Citera
2015-11-10, 09:57
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Ny dag nytt rekord. Hade det varit för ett år sedan hade man inte trott det var sant.

Igår registrerades 2160 asylsökande varav 741 ensamkommande.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-11-09-Drygt-10-800-asylsokande-pa-sju-dagar.html

Glädjande att vi lyckades spränga gränsen med 2000 asylsökande på en enda dag.
Vi kan även räkna med 626 ensamkommande "barn" från Afghanistan. Märkligt att det är så många afghaner som flyr landet när det bedöms som ett säkert land av majoriteten av de västerländska länderna. Men i Syrien, konfliktens hjärta, så kom det bara 46 ensamkommande barn.

Afghaner är ett lurigt folk.
Citera
2015-11-10, 10:04
Medlem
Gizurs avatar
Samtidigt förbereder sig Slovenien på nya rekord i flyktingtransiteringen norrut. En strejk i Grekland har nämligen dämpat flyktingströmmen tillfälligt, men den strejken är snart slut.
http://news.yahoo.com/slovenia-tighten-border-control-fears-unmanageable-migrant-wave-223621141.html
Citat:
Earlier in the day Slovenian foreign minister Karl Erjavec said that 20,000-30,000 migrants heading towards western Europe could flock on Slovenia's border -- the passport-free Schengen area's external frontier -- later this week, following the end of a Greek ferry crews' strike that contained the flow for days.

"We estimate Slovenia will rather likely soon have to face a number of migrants that will be hard to manage. Such a situation could lead to extremely severe humanitarian conditions," the government said.
Möjligen blir det någon slags kontroll i Slovenien, kanske ett tak på hur många per dag de ska ta in för att bussa vidare. Man ska ha klart gör sig att det Slovenien gör är att bryta mot såväl Schengenreglerna som Dublinförordningen. Som yttre gräns för Schengen så får inte Slovenien låta personer utan visa åka rakt genom landet. Notera: inga straff väntar Slovenien för det här, så det lär vara fritt fram för Sverige att också bryta mot reglerna.
Citera
2015-11-10, 10:42
Medlem
Bodickers avatar
Nytt rekord: 2160 flyktingar på en dag

Vansinnet fortsätter, och folk stoppar huvudet djupare ner i sanden. bland mina facebook-vänner så oroas inte folk av att man slår rekord dag efter dag och att med den här takten så skulle vi ta emot över 500 000 flyktingar om året. De oroas och är upprörda över SD's flygblad..... Det är det enda jag ser. Vaknar folk verkligen inte? Tror man att detta är hållbart? Det är en trend som inte verkar avta, den verkar bara bli värre.

Nån gång borde även de största idioterna och SD-hatarna inse att detta inte håller i längden, eller?

Kommer rekorden att fortsätta avlösa varandra eller vad kan hindra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in