2014-07-23, 20:00
Medlem
Följande på SVT:

Citat:
I morgon väntas Migrationsverket skriva upp prognosen kraftigt för hur många flyktingar som kommer till Sverige i år. Samtidigt finns det kommuner som menar att flyktingfördelningen är orättvis. Flens kommun har tagit emot nära hälften av alla de asylsökande som kommit till Sörmland i år.

Citat:
Men många har också blivit kvar i Flen. Och när nu flyktingströmmarna till Sverige slår nya rekord så utsätts också Flen för ett tryck som man inte längre mäktar med när nya aktörer öppnar asylboenden på orten.

Citat:
Enligt Jan-Erik Larsson har det kommit antydningar från Migrationsverket om att kommunen inte har empati eller att man är emot flyktingmottagande när kommunen vädjat om en dialog.

Citat:
Mikael Ribbenvik, operativ chef på Migrationsverket, svarar så här på kritiken:
– Jag ser många sifferlekar just nu där man försöker utpeka sig som offer.

Ovan anger väl ganska bra allmänna stämningen på många fler håll än Flen och anger också tonen på responsen från myndigheterna. "– Jag ser många sifferlekar just nu där man försöker utpeka sig som offer."

Vadän Migra kommer med imorgon kommer troligen en massiv moteld mot alla och envar som kommer att (förmodat) förfäras över rapporten. Och den kommer att gå helt i linje med vad denne operative chef säger - gissningsvis med förakt i rösten.
Citera
2014-07-23, 20:02
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Varför tar inte andra länder sitt ansvar? Sverige måste ställa krav på EU samt Norge, Danmark och Finland. Vi är inte dem enda som ska ta emot förhelvete.
Sverige har ingen som helst rätt att kräva att andra länder ska ta emot mer än vad de vill. Sverige styrs av patrask som prackar mångkulturen på andra medan de själva gömmer sig i sina homogent vita områden.

Det spelar ingen roll vad som redovisas i morgon. Om Sverige har gått back en biljon kronor på detta så är det vid kritik bara för dem att skrika: RASIST!
Citera
2014-07-23, 20:03
Medlem
Man ser ju att det har kommit många fler än tidigare och fortsätter kurvan likt andra år så kommer det komma hur många som helst i år, man ser i statistiken att flest kommer under Septermber-oktober-november!

http://www.migrationsverket.se/images/18.5e83388f141c129ba63122e2/1404208517608/asyls%C3%B6kande.jpg
Citera
2014-07-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dac83
Man ser ju att det har kommit många fler än tidigare och fortsätter kurvan likt andra år så kommer det komma hur många som helst i år, man ser i statistiken att flest kommer under Septermber-oktober-november!

http://www.migrationsverket.se/images/18.5e83388f141c129ba63122e2/1404208517608/asyls%C3%B6kande.jpg

Och förra året var det fem tusen färre i juni än i år!

EDIT: Skrev först juli menade juni - ändrat.
Citera
2014-07-23, 20:08
Medlem
Citat:

När Billström ansåg att volymerna behövde minskas så låg det på knappt 3 000 asylsökande i månaden. Nu ligger det på över 8 000.

Skulle vara intressant med en kommentar ifrån honom.
Citera
2014-07-23, 20:21
Medlem
MadScientists avatar
Citat:

Juli 2010 - 2000 asylsökare.
Juli 2014 - 8000+ asylsökare och nu skriver de upp skiten kraftigt

Hahaha! Låt svensken få det mångkulturella helvete som de har röstat för! När flatorna på södermalm och de metrosexuella på nyheter24 hängs av muslimerna ska jag inte lyfta ett finger. Det var ju trots allt detta svensken ville ha.

Så länge övriga nordiska länder slår upp murar längs med Sveriges gränser är jag nöjd. Sverige går inte att rädda.
Citera
2014-07-23, 20:36
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Det spelar ingen roll vad som kommer att framföras, det blir bortviftat av en sammansvetsad elit oavsett. Politiker kommer att förneka och likaså deras hjälpredor på Sveriges journalistikredaktioner.

Sverige har redan flest våldtäkter i Europa och en större arbetslöshet än majoriteten av våra grannländer. Yxan ska redan ha gått för länge sen. Men det räckte med att politiker och journalister sa att svenska kvinnor har en starkare anmälningsbenägenhet än kvinnor i andra länder, vilket senare blev en accepterad anledning.

Ett folk som inte ens ser till sina familjers eller medmänniskors trygghet, kommer heller inte att lyfta axlarna för några siffror från Migrationsverket. Majoriteten lever vidare och litar blint på vad de matas med. Tyvärr.

Där tror jag att du har fel. Det är naturligtvis inte över i morgon bara för att Migrationsverket publicerar den senaste i en lång rad rekordprognoser- men trycket och hettan ökar ännu lite till. Ansträngda budgetramar ansträngs lite till. Politikerna på riksnivå pressas mellan de skenande kostnaderna för invandringspolitiken och utgiftstaket- saker måste väljas bort. Kommunpolitikerna blir mer och mer kritiska. Sverigedemokraterna kapar åt sig nya väljare. Tron på det kloka i det här projektet har börjat svikta hos allt fler. Man kan ignorera verkligheten men man kan inte ignorera konsekvenserna av att ignorera verkligheten. Det här är inte en administrativt-teknisk fråga som kan skuffas undan som oönskad mycket längre till. Det är för dyrt, för stort och alldeles för påtagligt för alldeles för många här i landet. Nu får vi vänta och se vad som kommer från Migrationsverket.
Citera
2014-07-23, 20:42
Medlem
Massinvandringen är en tickande bomb. Frågan är inte om utan när bomben detonerar. Invandrarna är alldeles för många och kostnaderna är extrema. Som sagt, det är lätt att vara generös med andras pengar. Politikerna borde avsättas och ställas inför rätta.

Jag är själv mena-invandrare. Jag har bott i Sverige i över 20 år. Det har gått för långt. Samhällsutvecklingen går åt fel håll och kraschen är oundvikligt. Vi står inför mycket tuffa tider. Bostadsbubbla och en invandringsbomb som kan skaka om hela jävla marknaden till grunden. Håll i er kära vänner för snart smäller det om inget görs åt saken. Frågan är om det inte redan är för sent? Vem ska rädda oss? Jag kan inte ens hjälpa mig själv så ni får klara er själva.
Citera
2014-07-23, 20:44
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Man kan ha många åsikter om statsministern men dum är han inte. Han leder en koalitionsregering där tre partier har ganska extrema åsikter om invandringspolitik. De tre partierna har hindrat införandet av ett fungerande försörjningskrav för anhöriginvandring. Företrädare för vissa av dessa partier talar om att man ska kunna söka visum på ambassaderna för att åka till Sverige och söka asyl. En helt okomplicerad iakttagelse när det gäller arbetslösheten bland medelålders svenskar eller den självklara saken att människor med avvisningsbeslut ska lämna landet leder till hysteriska rasistdrev i medierna. Jag skulle tro att statsministern landat i att möjligheterna till justeringar av politiken inte är möjliga just nu- inte utan att bryta ryggen. Reinfeldt har inte samma möjlighet att vara offensiv som Åkesson.

Morgondagens siffror kommer att öka trycket i systemet och allt fler börjar sannolikt snegla nervöst mot dörren och fönstren. En förändring kan bara ske när folkflertalet efterfrågar det. Moderaterna kan komma ganska snyggt ur det här trots allt- de kan komma in som ansvarstagande alternativ och kila in sig mellan SD och resten av flocken.
Tror du. Jag är inte riktigt lika säker i den frågan.

Under Almedalen skrev Mona Sahlin en artikel i DI där hon hyllade Reinfeldt. Hon menade att detta är en man att lita på i den antirasistiska kampen. Att hans mandatperioder kommer att gå till historien för de migrationspolitiska reformerna och för statsministerns engagemang emot främlingsfientliga krafter och rasism.
http://www.di.se/artiklar/2014/7/3/debatt-reinfeldt-fortjanar-berom/?qr=senaste-3-m%C3%A5naderna

Lite anmärkningsvärt var att Reinfeldt lyfte fram den här artikeln länge och väl under ett av sina framträdanden i Almedalen. Han framhöll hur stolt han var över att den svenska regeringen på intet sätt givit efter eller anpassat sin politik efter "de främlingsfientliga krafterna" i Sverige och Europa. Att andra partier runt om i Europa gjort detta (anammat de främlingsfientliga krafternas språkbruk eller på minsta sätt anpassat sin politik efter deras) har endast medfört att dessa krafter växt sig starkare. Således lovade han att fortsätta hålla dörren helt stängd för SD och deras tankegångar.

Jag tror att han är ärlig i detta. Må vara att han är medveten om det som nu sker - men det finns något djupt irrationellt över Reinfeldts inställning och agerande i invandringsfrågan.
Citera
2014-07-23, 20:45
Medlem
Nido6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist
Ja, det är faktiskt helt otrolig att bubblan fortfarande inte har spruckit. Men nu har ju en ny bubbla - bostadsbubblan, kommit till direkt följd av invandringen. Att makten har kunnat bekosta invandrarkalaset är för mig en gåta. Vilka länder/organisationer lånar ut pengar till Sverige egentligen? Jag vet att Norge gjorde det för en massa år sedan, men nu har jag faktiskt inte en aning. USA lär väl göra det med tanke på vilket skitjobb vi hjälper dem med inom spioneri/avlyssning och med tanke på att Reinfeldt har hela ägghuvudet upp i Obamas röv.
Ingen behöver låna ut pengar till Sverige. Du är medveten om att vi som faktiskt arbetar och betalar skatt lever under ett av de högsta skattetrycken i världen? Vad får vi för det? Inte ett jävla skit!!!
Citera
2014-07-23, 20:52
Avslutad
Folk verkar söka mycket just nu på det många i tråden nämner, nämligen att media anses vinkla/mörklägga liknande saker... Hittade i alla fall denna artikel högst upp under "andra har läst" (DN Debatt)

http://mobil.dn.se/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-invandrarna/

Artikeln är ursprungligen från 2008, så det kanske kommer en uppdatering som förklarar att den inte längre är aktuell. Vilket verkar vara en ny trend att göra när folk intreserar sig för "gamla" artiklar.

Edit: Skribenten har så vitt jag vet på senare år fått stämpeln "rasist". Tur att han fick stämpeln till slut, annars hade ju några poänger/teorier i artikeln varit helt felaktiga.
Senast redigerad av sjelvefan 2014-07-23 kl. 20:59.
Citera
2014-07-23, 20:56
Medlem
Svenskarna är för nöjda med tillvaron och speciellt nu när alla blivit bostadsmiljonärer så ingenting kommer att hända. Larsson är ju mångmiljonär och har fast och tryggt jobb så varför ska han bry sig? Det är inte mitt problem det här med massinvandringen, det får staten sköta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in