Citat:
Ursprungligen postat av Tomtebror
Är det bara jag som finner det oerhört skrämande att mäta folk kompetens utifrån kön och inte individ?
- Länge leve för det osegrigerade samhället, oavsett status, landstillhörighet, politiskåsikt, ras eller kön!
Nu förstår jag att du tycker det är väldigt läskigt att göra en sån här ovetenskaplig mätning men ge det ändå ett försök. Var så fördomsfull du bara kan och höfta till med en siffra som får representera kvinnor kompetens.
Själv skulle jag nog ge kvinnor i allmänhet index 80 om männen har 100. Hade jag sagt 100 för kvinnor så hade jag inte varit ärlig mot mig själv. Jag kan se massor av uppgifter framför mig som löses bättre av ett gäng män.
Jag tänker tex på Expedition Robinsson 2002 då det var ett tjej- resp kill-lag. Vilken syn! Killarna hade gott om mat, byggde flottar och deras kvinnliga "lagledare" togs om hand och kunde ägna dagarna åt att sola.
Tjej-laget däremot svalt, bråkade och deras stackars manliga lagledare gjorde i princip allt arbete och fick ändå bara skit.
Jämför vi herr- och dam-idrott så blir väl det kvinliga indexet ca 60. Jämför vi rent manliga områden där styrka är betydelsefullt så blir nog indexet ännu lägre.