Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-05-20, 18:54
Medlem
Det är ju ett sådant system jag beskriver. Liksom under den ordning där konkurrerande banker gav kredit i sin egen valuta men med skillnaden att sedlarna är ägarandelar i banken.

Vill man ha låg risk, får man nöja sig med låg avkastning på ägarandelar(=kontanter) i banker som bara ger kredit mot pålitliga säkerheter. Garantierna för valutan(=aktierna) vilar då på ägarnas vaksamhet och insyn i verksamheten.
Citera
2013-05-20, 19:48
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
Det är ju ett sådant system jag beskriver. Liksom under den ordning där konkurrerande banker gav kredit i sin egen valuta men med skillnaden att sedlarna är ägarandelar i banken.

Vill man ha låg risk, får man nöja sig med låg avkastning på ägarandelar(=kontanter) i banker som bara ger kredit mot pålitliga säkerheter. Garantierna för valutan(=aktierna) vilar då på ägarnas vaksamhet och insyn i verksamheten.

Hur har du tänkt dig att handel går till? Växlar alla till en gemensam valuta eller måste alla handlare acceptera betalningar i varje banks aktie?
Citera
2013-05-20, 19:58
Medlem
Citat:

Men jag förstår inte varför någon entreprenör skulle bedriva en verksamhet där han måste ge upp ägarandedelar till vem som helst vill ha det?

Varför kan inte folk köpa aktier i banker idag?
Citera
2013-05-20, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Hur har du tänkt dig att handel går till? Växlar alla till en gemensam valuta eller måste alla handlare acceptera betalningar i varje banks aktie?

Betalkortsföretagen där man har sina aktier deponerade, ger begränsad kredit mätt i realvärde med aktierna som säkerhet. Det är med denna kredit man handlar.
Citera
2013-05-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valroyy
Men jag förstår inte varför någon entreprenör skulle bedriva en verksamhet där han måste ge upp ägarandedelar till vem som helst vill ha det?

Varför kan inte folk köpa aktier i banker idag?

Menar du kreditbankerna? - Det är en konsekvent ordning att de måste ge kredit i ägarandelar. Tänk att du leker bank och någon vill låna en miljon med sitt hus som säkerhet. Du ger honom alla ägarandelar i din bank vars enda tillgång är huset. Det handlar om att omvandla värden till gångbar valuta.

Bankerna gör ju pengar när de ger kredit och jag menar att betalningsmedlen de gör, skall de själva ha ansvaret för. - Det skall inte bjudas på statliga garantier.
Citera
2013-05-21, 17:56
Medlem
Citat:
Menar du kreditbankerna? - Det är en konsekvent ordning att de måste ge kredit i ägarandelar. Tänk att du leker bank och någon vill låna en miljon med sitt hus som säkerhet. Du ger honom alla ägarandelar i din bank vars enda tillgång är huset. Det handlar om att omvandla värden till gångbar valuta.

Bankerna gör ju pengar när de ger kredit och jag menar att betalningsmedlen de gör, skall de själva ha ansvaret för. - Det skall inte bjudas på statliga garantier.

Men då är vi ju överens om att Fractional reserve banking är det egentliga problemet? Utan denna policy behövs inte din lösning eftersom det är just detta som orsakar problemen du försöker lösa.

If that makes sense
Citera
2013-05-21, 19:36
Medlem
Det finns ingen enklare lösning än den jag beskriver, hävdar jag tills motsatsen är bevisad.
Senast redigerad av Bo39 2013-05-21 kl. 19:40.
Citera
2013-05-21, 19:40
Medlem
Citat:
Kreditbankerna i den ordning jag beskriver har inga reserver.

Du försöker fortfarande lösa ett problem som vi aldrig skulle haft utan fractional reserve banking.
Citera
2013-05-21, 20:31
Medlem
Jag har beskrivit på några rader ett system jag är nöjd med. Beskriv nu hur du tycker det skall fungera, det räcker inte med att säga att det inte skall vara fractional reserve banking.
Citera
2013-05-21, 20:40
Medlem
Citat:
Jag har beskrivit på några rader ett system jag är nöjd med. Beskriv nu hur du tycker det skall fungera, det räcker inte med att säga att det inte skall vara fractional reserve banking.

Som jag sagt, det måste helt enkelt göras skillnad på förvaring och inlåning på en bank. Förvarar du dina pengar har banken ingen som helst rätt att röra dessa, det är dina pengar och ska alltid finnas tillgängliga. Inlånar du dina pengar kan du däremot inte komma åt dessa på X antal år medans banken använder dina stålar för att göra vinst. Mot denna risk får du ränta.

I dagens system innebär förvaring att banken fortfarande har rätt att använda dina pengar, medans du även har rätt att ta ut dem. Men jag tror inte jag behöver förklara FRB?
Citera
2013-05-22, 06:32
Medlem
Den ordning som räknas som normal i resten av näringslivet, är att den som ställer upp med medel för satsningar i något med risk och vinstchans, får ägarandelar i verksamheten i utbyte. Det finns ingen anledning att just kreditbankverksamhet skall ha specialregler.
Citera
2013-05-22, 13:57
Medlem
Citat:
Den ordning som räknas som normal i resten av näringslivet, är att den som ställer upp med medel för satsningar i något med risk och vinstchans, får ägarandelar i verksamheten i utbyte. Det finns ingen anledning att just kreditbankverksamhet skall ha specialregler.

Men om det nu är så som du säger kommer väl ingen låna in sina pengar på banken helt enkelt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in